Overweging houtkacheltje/verwarming werkplaats

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik had zo'n model gezien op internet:


en zoals zij het doen lijkt het ook gewoon veilig. Volproppen, aansteken, en niks erbij 'gooien'.
Moet er toch wat op, stop het in een zak of doos en zet het op/in het vuur.

De werkplaats in dit filmpje is groter dan de mijne en stookt het toch warm.
 

-Peters-

Actieve deelnemer
19 sep 2016
135
42
Ik had zo'n model gezien op internet:


en zoals zij het doen lijkt het ook gewoon veilig. Volproppen, aansteken, en niks erbij 'gooien'.
Moet er toch wat op, stop het in een zak of doos en zet het op/in het vuur.

De werkplaats in dit filmpje is groter dan de mijne en stookt het toch warm.

Zulk model kachel staat hier ook, ik vul hem smorgens met zaagsel en daar brand de kachel ongeveer een uur of 3 op.
Meestal is het daarna al meer als warm genoeg maar anders gooi ik er hout bij.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ok, de kogel is door de werkplaats :).

De muur bij de trap word definitief bekleed met OSB zoals de rest van de wanden, en huisvest nu o.a. de lijmklemmen (even gauw een nette manier gemaakt ze op te hangen) en daar komt later ook de handwerkbank te staan (die nog op stapel staat).

20211017_193039.jpg

Dat OSB komt nu deels bij de sectie langs de deur weg, die kaal gemaakt moet worden (terug naar stenen) voor de kachel:

20211019_125751.jpg

In totaal hou ik daar ~1.5 meter muur vrij voor die 8~16Kw (nominaal - max vermogen) kacheltje.
De pijp/afvoer word geheel door een professional aangelegd, dan zijn er geen twijfels.
 
  • Leuk
Waarderingen: degele

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.