Better late than never, right?
.
Ik ben zo goed als klaar met de trap, en de winter komt er weer aan.
Als nood-optie heb ik een flinke werkplaatskachel op krachtstroom, maar de wens om het met een houtkacheltje te doen is er nog steeds. Niet in de laatste plaats omdat we al een paar keer stroomuitval gehad hebben en we dan in ieder geval nog één warme ruimte op ons terrein hebben, maar ook gewoon praktisch - ik hou vreselijk veel te veel houtstof/mot over om weg te werken in de tuin.
Ik kom veel eenvoudige kacheltjes tegen:
Werkplaatskachel - op Hout - 6KW. Deze eenvoudige kachel van plaatstaal is ideaal voor uw werkplaats, bedrijfsruimte, atelier, kelder, garage of schuur....
www.bol.com
LE-6G Werkplaatskachel Met gril - Antraciet. LE-6G Werkplaatskachel Met gril - Antraciet Kom door de koude winterdagen met deze LE-6G kachel. Het...
www.bol.com
maar mijn voornaamste aandachtspunt is plaatsing en afvoer.
Ik heb deze wand voor ogen, want dan is logistiek gezien de meest praktische plek in mijn werkplaats:
De ruimte tussen stopcontact en werkbank rechts is ongeveer 2 meter, maar desgewenst kan de bank nog verder naar rechts voor een tussenruimte van 2.5 of zelfs 3 meter (als dat echt nodig zou zijn). De rookafvoer echter, kan op deze wand (de gehele wand) niet recht naar boven, want op het dak liggen zonnepanelen.
Wellicht dat het nét zo passen om onderlangs de panelen te steken, maar dan creëer ik 1) schaduwval, wat an sich geen ramp is, ik heb onafhankelijke omvormers per paneel, maar toch zonde en 2) as die wellicht neer zou slaan op de panelen? Geen ervaring mee.
Als ik de afvoer eerst door de muur steek en dan omhoog, hoe hoog moet ik dan gaan? Metertje? Of juist een substantieel aantal meters, zeg 4 of 5? De buren stoken zelf hun hele huis op hout en branden ook regelmatig een (flink) vuurtje in de tuin, en de wind staat eigenlijk altijd recht op het huis (en dus langs deze muur) dus ik verwacht niet dat ik overlast ga veroorzaken (ook omdat de kachel niet altijd zal branden, het is maar een werkplaats...).
Kan/moet ik schuin gaan? Buiten de muur recht omhoog kan niet vanwege de dakgoot. Lastig...