Overweging houtkacheltje/verwarming werkplaats

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
ik zou in een schuur waar je hout bewerkt geen een enkelwandige pijp gebruiken.
die kunnen heel erg heet worden
ik heb ooit een salamander in de schuur gehad toen ik daar een harsrijke houtsoort in had gaf de pijp op een gegevensmoment licht is goed afgelopen maar was wel ff spannend.

het handigste goedkoopste is m.i. een aftakking van je cv als je een klein schuurtje hebt.
maar daar is die van de ts te groot voor
Een koude kachel moet altijd even op gang komen voordat hij goed trekt.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Goed punt verzekering en hout kachel voor al als er een rieten dak in de beurt is of ander brandbaar spul
Denk ook aan het schoon Maken van de binnenkant van de pijp hoe gemakkelijk kan je er bij ,van boven of onder,
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Ik stook van fijn zaagsel, brand daar 8 uur op een vulling, tot allerlei schoon hout en houtkrullen.
Op dit moment gaat s,ochtend even de brand erin om de schuur droog te houden en om een uur of 12 is hij weer uit.
Omdat de buurman een hoge schuur gebouwd heeft wordt de schoorsteen nog verhoogt.
Hij wordt elk jaar geveegd.

IMGP4559.jpgIMGP4562.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Het is me een raadsel waarom Nederland niet vol zwerfvuil ligt met dergelijke tarieven
Mijn collega, boswachter in het westen van Brabant, denkt daar wel anders over. Hij en zijn team zijn wekelijks bezig met het opruimen van dumpingen. Nu is het grootste deel daarvan wel niet hetgene dat je zomaar kan inleveren op de milieustraat (afval van een specifiek groen plantje en vaten met een niet nader te noemen chemisch goedje :unsure:), maar hij vind ook genoeg bankstellen en ander afval...

Het tarief verschilt ook per gemeente. Bij ons betaal je zelfs voor snoeiafval, maar in de buurgemeente is bijna alles gratis (maar zijn de gemeentelijke belastingen wel een stuk hoger, dus wordt het op een andere manier toch betaald).

Niet de meest groene en zeker geen permanente oplossing, maar voor tien euro een goed werkende krachtstroomkachel is een hele goeie deal vind ik. Zit ik deze winter in ieder geval warm.
Dat is zeker een mooie kachel om het aangenamer te krijgen als je aan het werk bent. Gebruikt inderdaad wel veel stroom. Smeer je het lager in je electriciteitsmeter regelmatig door? :p
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Het is me een raadsel waarom Nederland niet vol zwerfvuil ligt met dergelijke tarieven

Wij hebben hier te maken met de AVRI, een van de duurste, zo niet de duurste, afvalverwerkers.
Ik woon in het buitengebied en ik kan wekelijks de app van onze gemeente gebruiken om illegaal gestort afval te melden.

Ik kan dat asociale gedrag niet goed praten, maar weet wel dat die hoge prijzen daar mede debet aan hebben.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mijn collega, boswachter in het westen van Brabant, denkt daar wel anders over. Hij en zijn team zijn wekelijks bezig met het opruimen van dumpingen. Nu is het grootste deel daarvan wel niet hetgene dat je zomaar kan inleveren op de milieustraat (afval van een specifiek groen plantje en vaten met een niet nader te noemen chemisch goedje :unsure:), maar hij vind ook genoeg bankstellen en ander afval...

Het tarief verschilt ook per gemeente. Bij ons betaal je zelfs voor snoeiafval, maar in de buurgemeente is bijna alles gratis (maar zijn de gemeentelijke belastingen wel een stuk hoger, dus wordt het op een andere manier toch betaald).


Dat is zeker een mooie kachel om het aangenamer te krijgen als je aan het werk bent. Gebruikt inderdaad wel veel stroom. Smeer je het lager in je electriciteitsmeter regelmatig door? :p
Ik heb 8.2kw op mijn garagedak liggen dus ik hoop vooralsnog terug te blijven leveren ;).
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
Mijn werkplaats is 6x10m en ik heb er een houtkachel in staan. Ik woon in een buitengebied dus geen rook overlast voor de buren. De kachel staat in het midden van de ruimte met een rechte pijp omhoog door het dak zodat de schoorsteen minimaal 50cm boven de nok uitsteekt. Werkt super goed, na een uurtje stoken is de ruimte aangenaam warm en de vochtigheid verdreven. Ik stook afzaagsels aangevuld met eiken haardhout.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Better late than never, right? :D.

Ik ben zo goed als klaar met de trap, en de winter komt er weer aan.
Als nood-optie heb ik een flinke werkplaatskachel op krachtstroom, maar de wens om het met een houtkacheltje te doen is er nog steeds. Niet in de laatste plaats omdat we al een paar keer stroomuitval gehad hebben en we dan in ieder geval nog één warme ruimte op ons terrein hebben, maar ook gewoon praktisch - ik hou vreselijk veel te veel houtstof/mot over om weg te werken in de tuin.

Ik kom veel eenvoudige kacheltjes tegen:



maar mijn voornaamste aandachtspunt is plaatsing en afvoer.
Ik heb deze wand voor ogen, want dan is logistiek gezien de meest praktische plek in mijn werkplaats:

20211007_132801.jpg

De ruimte tussen stopcontact en werkbank rechts is ongeveer 2 meter, maar desgewenst kan de bank nog verder naar rechts voor een tussenruimte van 2.5 of zelfs 3 meter (als dat echt nodig zou zijn). De rookafvoer echter, kan op deze wand (de gehele wand) niet recht naar boven, want op het dak liggen zonnepanelen.

20211007_132841.jpg

20211007_132917.jpg

Wellicht dat het nét zo passen om onderlangs de panelen te steken, maar dan creëer ik 1) schaduwval, wat an sich geen ramp is, ik heb onafhankelijke omvormers per paneel, maar toch zonde en 2) as die wellicht neer zou slaan op de panelen? Geen ervaring mee.

Als ik de afvoer eerst door de muur steek en dan omhoog, hoe hoog moet ik dan gaan? Metertje? Of juist een substantieel aantal meters, zeg 4 of 5? De buren stoken zelf hun hele huis op hout en branden ook regelmatig een (flink) vuurtje in de tuin, en de wind staat eigenlijk altijd recht op het huis (en dus langs deze muur) dus ik verwacht niet dat ik overlast ga veroorzaken (ook omdat de kachel niet altijd zal branden, het is maar een werkplaats...).

Kan/moet ik schuin gaan? Buiten de muur recht omhoog kan niet vanwege de dakgoot. Lastig...
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
De buren zijn zelf stokers dus de kans is groot dat ze er niet moeilijk over doen, maar volgens mij moet een uitmonding van een haard een bepaalde afstand tot de erfgrens hebben. Zit aan die kant van jouw werkplaats de erfgrens, of is het stuk achter het lage hekwerk ook nog van jou?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De buren zijn zelf stokers dus de kans is groot dat ze er niet moeilijk over doen, maar volgens mij moet een uitmonding van een haard een bepaalde afstand tot de erfgrens hebben. Zit aan die kant van jouw werkplaats de erfgrens, of is het stuk achter het lage hekwerk ook nog van jou?
Dat hekwerk is de erfgrens, maar kans bestaat dat die nog wat opschuift (we laten het kadaster nog komen op basis van vermoedens). Wat is die afstand dat je weet? Ik heb geen zin in rand/erfgrens discussies.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
392
173
Groene Hart
even zoeken met duckduckgo op "erfgrens uitonding van haard" levert als eerste link een pdf richtijn van de stichting Nederlandse Haard en Kachelbranche:
link naar pdf
Met daarin onder meer:
2. Hou rekening met het leefmilieu van uzelf en uw buren (de verdunningsfactor en de erfgrens).
a. Een geveluitmonding dient zich volgens NEN 2757-1 minimaal 2 meter vanaf de erfgrens te bevinden;
b. Waar het Bouwbesluit zich voor de berekening van verdunningsfactoren beperkt tot ventilatie openingen van de eigen woning, wordt in NEN 2757-1 aanbevolen hierin ook rekening te houden met bebouwing “over de perceelgrens”, uw buren dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: JuulvH

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hmm, ok. Ik kan ook een plek vrijmaken aan de gevel aan de andere zijde van het pand, maar dat is dan naast de deur - tevens nooduitgang (er is ook nog een grote garagedeur uiteraard, en 3 ramen die helemaal open kunnen). Als ik hem daar plaats kan de pijp wél door het dak naar boven zonder de panelen in de weg te zitten (want daar liggen er minder). Helaas krijg ik dan ook daar wel een beetje schaduwval, maar dat had ik daar toch al vanwege een 8m hoge hulst.

Nu heb ik even wat haardenboeren gebeld en de kosten voor het laten aanleggen van zo'n stukkie pijp lopen toch wel in de papieren :eek: ik moet rekenen met ongeveer 200€/meter, en een meter of 4 hoog zou het wel moeten zijn zegt men - mijn dakgoot zit op ongeveer 3m hoogte.

Stel dat ik het zelf doe, en daarbij doe ik de aanname dat ik alle bouwregulaties volg met betrekking tot maten, materiaalkeuze en isolatie, moet ik dan nog iets laten keuren voor de verzekering?

- edit -

een 'doe het zelf' kit kost minder dan 400:

 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
100mm is wel vaak aan de kleine kant.
Ik zou gewoon voor 150mm gaan, daar kun je altijd zonder problemen een kleinere kachel voor zetten lijkt me.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
807
Omgeving Leiden
100mm is wel vaak aan de kleine kant.
Ik zou gewoon voor 150mm gaan, daar kun je altijd zonder problemen een kleinere kachel voor zetten lijkt me.
Nou... dat is even de vraag. Het zou wel eens kunnen dat de diameter van de pijp afgestemd moet zijn op de kachel in verband met trek.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
915
318
Mijn kleine Etna doet het van een 100 mm op een 150 en dat gaat prima.
Andersom geeft problemen.... :(
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
150mm is een meer gangbare maat dan 100mm, dat zou het misschien kunnen verklaren.
Of de website werkt gewoon niet goed :ROFLMAO:
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Zelf een 100mm kachel op een 150mm pijp gezet. Ging prima. Goede trek.

De eerste 3 meter was 100, daarna door het dak naar buiten op de 150mm RVS-geïsoleerde pijp.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.