Overkapping icm vlonder bouwen - constructie houten fundering?

Jawie

Nieuw lid
27 jan 2023
15
8
Utrecht
Flink wat gezocht en gelezen, maar heb toch nog een paar vragen voor mijn project.
In onze nieuwbouwtuin aan het water wil ik een overkapping maken met de volgende kenmerken:
- Douglas hout
- Vloer wordt een vlonder hardhout 14.5cmx2.5cm
- Achterwand wordt dicht
- Plat dak
- Afmeting 5.5mx3.5m, waarbij aan een kant een berging van ca. 1,5mx2m komt
- Ondergrond eerst laag zand en daaronder klei voor zover ik weet. Het is in een veengebied.
- De overkapping komt ca 60cm onder het maaiveld in een soort "zitkuil". Die heb ik gerealiseerd met een keerwand. Aan de waterkant komt de onderkant gelijk met de schoeiing.
- De vlonder wil ik op hardhouten palen (150x5x5) met liggers (45x70) plaatsen.
- De staanders wil ik 15cmx15cm maken.

Omdat de overkapping op een lager gedeelte dan een groot deel van de rest van de tuin komt ben ik bang dat het daar drassig wordt. En ik wil voorkomen dat de boel verzakt. Mij leek het daarom beter de staanders ook op hardhouten palen met liggers te plaatsen ipv veelgebruikte betonpoeren. Dat kan ik dan combineren met de liggers/palen van de vlonder. Alleen onder de staanders wil ik dan wel zwaardere/langere palen en liggers gebruiken. Zo heb ik ook geen last dat de poeren in de weg zitten om de palen voor de liggers de grond in te krijgen.

Nu heb ik een paar vragen.
Wat is een goede manier om dit uit te voeren?
Voor een vlonder lopen alle liggers in 1 richting en liggen de vlonderplanken hier haaks op. Maar is dit ook voldoende voor een fundering van een overkapping of is het dan beter om de liggers ook onderling met elkaar te verbinden?
Hoe kan ik de staanders het beste aan de liggers verbinden. Met bijv een paaldrager? Ik zoiets gevonden: paaldrager. Lijkt mij ideaal, omdat je die achteraf ook nog kan stellen mocht de boel toch iets verzakken. Is dat stevig genoeg?

Overkapping 1.jpg
 

Bijlagen

  • Overkapping 2.jpg
    Overkapping 2.jpg
    137,3 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
108
33
Alkmaar
Ik zou eerst de veranda met de staanders op de poeren zetten. Als je veranda staat, dan pas nadenken over de vloer. Mijn ervaring dat de vlonder minder beweegt als je die op meerdere losse paaltjes zet.
Ik twijfel of ik jouw situatie goed heb begrepen, maar bij nieuwbouw zou ik eerst de hut opzetten. Als is het maar dat je daarna droog met een onverdunt biertje tijdens de bui aan je vlonder kan beginnen. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter en AvdLinden

Jawie

Nieuw lid
27 jan 2023
15
8
Utrecht
Ik zou eerst de veranda met de staanders op de poeren zetten. Als je veranda staat, dan pas nadenken over de vloer. Mijn ervaring dat de vlonder minder beweegt als je die op meerdere losse paaltjes zet.
Ik twijfel of ik jouw situatie goed heb begrepen, maar bij nieuwbouw zou ik eerst de hut opzetten. Als is het maar dat je daarna droog met een onverdunt biertje tijdens de bui aan je vlonder kan beginnen. :)
We wonen er al, dus droog bier drinken is geen probleem :) De vlonder (= de vloer onder de overkapping) komt sowieso op paaltjes met liggers. Ca 40cm afstand tussen liggers en per 50cm een paaltje. Dan buigen de vlonderplanken niet door.

Mijn grootste twijfel is wat te doen met de staanders. Wel of niet op poeren? Maar ook als ik hem op poeren zet wil ik na de poeren de vlonder eroverheen leggen, opdat het draadeind door de vlonder steekt.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
De vlonder eerst maken en wat extra palen waar je daarna gaat bouwen en niets met betonpoeren oid zou mijns inziens sterk zat zijn en de kans op verzakken minimaliseren.
 

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
108
33
Alkmaar
Mijn veranda staat ook naast de waterkant. De staanders bij het water heb ik op betonnen palen gezet die tot onder de bodem van de sloot komen. Wilde voorkomen dat bij een beschadiging van de beschoeing mijn hut zou verzakken. De rest staat op poeren.
Mijn idee was dat ik niets onlosmakelijk met elkaar wilde verbinden. Dus een ander vloertje na 10 jaar is hier geen probleem, net als een andere beschoeing.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zjeeraar

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
108
33
Alkmaar
Of het draadeind door de balk. Moer en o-ring aan de onderkant. Stalen plaat (restje ijzersnijder/handelaar) plus een of 2 moeren aan de bovenkant. Maar ff goed rekenen want zo'n hokkie met een halve meter sneeuw en ijs weegt wel wat.
 

Jawie

Nieuw lid
27 jan 2023
15
8
Utrecht
Of het draadeind door de balk. Moer en o-ring aan de onderkant. Stalen plaat (restje ijzersnijder/handelaar) plus een of 2 moeren aan de bovenkant. Maar ff goed rekenen want zo'n hokkie met een halve meter sneeuw en ijs weegt wel wat.
Denk dat dit wel een mooie optie is. Of een kant en klare onderplaat met draadeind er op.
 
  • Leuk
Waarderingen: kettingspanner

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
80
34
Waddinxveen
Dan nog twee andere opties.
Buren met een overkapping tegen de sloot aan hebben deze laten onderheien. Beste optie, maar ook de duurste ben ik bang.
Ik zit wat verder van de sloot en heb wel gekozen voor beton poeren op tegels van 50x50, maar je kunt ook een metalen frame laten lassen dat onder de grond komt en waar de palen op komen. Door het oppervlak zal deze ook niet snel verzakken.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Dan nog twee andere opties.
Buren met een overkapping tegen de sloot aan hebben deze laten onderheien. Beste optie, maar ook de duurste ben ik bang.
Ik zit wat verder van de sloot en heb wel gekozen voor beton poeren op tegels van 50x50, maar je kunt ook een metalen frame laten lassen dat onder de grond komt en waar de palen op komen. Door het oppervlak zal deze ook niet snel verzakken.
Ik heb zelf ook een periode op veengrond gewoond en elk gewicht gaat bovengemiddeld zakken, beton zou ik echt niet doen;)
 

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
80
34
Waddinxveen
Kan ik mij goed voorstellen, dan is heien beste optie. Als alles zakt is een frame van hout of metaal ook geen zekerheid, aan de andere kant hier in het groene hart drijven hele wegen op veen, soms zelf met piepschuim er onder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.