Overkapping - feedback ontwerp & hulpvragen

SquareOne

Nieuw lid
15 aug 2022
17
0
NL
Dag woodworking experts, leuk om dit forum te ontdekken!

We zijn bezig met een ontwerp voor een overkapping met schuur. Vanwege het reeds gerealiseerde tuinontwerp is de plek waar de overkapping moet komen is ca. 770 x 255 cm (funderingsmaat). De schuur en de staanders moeten binnen dit vlak vallen. Aan de korte kant van 255 kan er wel een overhang worden gerealiseerd, daarmee hoop ik de overkapping op te kunnen rekken naar ca. 300cm.

Vanwege de (on)diepte van de overkapping wil ik zo min mogelijk staanders, anders is de plek om te zitten te krap.
Schermafbeelding 2022-08-16 om 10.30.47.png

Specs:
  • 15x15 staanders
  • half-half verbinding van ringbalk met extra 3cm doorsteken op staander voor volledige draagkracht (kwam ik hier elders op forum tegen)
  • Schoren van 5x15 (70cm lange kant)
  • ca. 50cm overstek aan de volledige lange zijde

Vragen
1) Ben nu tot onderstaand ontwerp gekomen. Denken jullie dat de overspanning van 405cm te realiseren is, of is dat te ambitieus?
2) Aan de rechterkant komt de schuur moeten hier ook overal schoren in de hoeken?
3) Welke afmeting balken zouden jullie adviseren voor de gording?
4) bepaalde leveranciers hebben balken van 750cm lengte, dat lijkt wel de maximale maatvoering die er te krijgen is, wellicht toch de lange balk in 2 stukken uitvoeren? Zou het nog uitmaken voor de draagkracht.
5) Mogelijk komt er een sedumdak op de overkapping, ivm gewicht overweeg ik gordingen om de ca. 45-50 cm te plaatsen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid

een overspanning van 405 cm + een sedumbak wordt een moeilijke combinatie
in de schuur hoeven geen schoren als de wanden op de staanders vastgemaakt worden
 

SquareOne

Nieuw lid
15 aug 2022
17
0
NL
vooreerst . . . welkom als nieuw lid

een overspanning van 405 cm + een sedumbak wordt een moeilijke combinatie
in de schuur hoeven geen schoren als de wanden op de staanders vastgemaakt worden
dank :)

Ik was er al een beetje bang voor, benieuwd of er nog mensen met een andere visie / mening hebben.
Aan de achterkant kan ik overigens prima een extra staander toevoegen. Het gaat enkel over de voorkant waar de overspanning nodig is.

Als er een staander tussen moet, heb ik het idee dat ik de overkapping beter niet kan maken, met een binnenmaat van 225 wordt het dan gewoon te krap om een goede tuinset te plaatsen.

Eventueel kan ik nog balken 'upgraden' naar 20cm. Maar levert een behoorlijke extra kostenpost op zag ik.
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Volgens de balkenschuif heb je zonder sedumdak al 20cm balkhoogte nodig bij een overspanning van 4 meter..

In plaats van een staander in het midden zou je ook nog kunnen kijken naar een staander meer naar de zijkant, zodat je een zo groot mogelijk open 'gevel' houdt. Op deze manier bijvoorbeeld:

1660654504785.png

Kun je het sedumdak niet loslaten? Wat is de reden dat je dat wilt?
 

HugoWoodW

Actieve deelnemer
21 mrt 2022
41
30
Ergens
in de schuur hoeven geen schoren als de wanden op de staanders vastgemaakt worden
Hoeven misschien niet. Maar heb ze toevallig bij mij van de week gemonteerd in mijn overkapping waar het wanden regelwerk frame met enkele planken al in gemonteerd waren, en ik was echt verbaasd over hoeveel extra stijfheid je nog in de constructie brengt met een paar kleine schuine balkjes. Ik zou het dus wel aanraden.Screenshot 2022-08-16 154400.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: SquareOne

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Hoeven misschien niet. Maar heb ze toevallig bij mij van de week gemonteerd in mijn overkapping waar het wanden regelwerk frame met enkele planken al in gemonteerd was, en was echt verbaasd over hoeveel extra stijfheid je nog in de constructie brengt met twee kleine schuine balkjes. Ik zou het dus wel aanraden.
Zal wel een misverstand zijn...de schoren aan de buitenzijde van de schuur in de balken constructie zijn overbodig...
 
  • Leuk
Waarderingen: SquareOne

SquareOne

Nieuw lid
15 aug 2022
17
0
NL
Volgens de balkenschuif heb je zonder sedumdak al 20cm balkhoogte nodig bij een overspanning van 4 meter..

In plaats van een staander in het midden zou je ook nog kunnen kijken naar een staander meer naar de zijkant, zodat je een zo groot mogelijk open 'gevel' houdt. Op deze manier bijvoorbeeld:

Bekijk bijlage 122520

Kun je het sedumdak niet loslaten? Wat is de reden dat je dat wilt?
Dank voor de suggestie, ga eens kijken of er een logisch plek is om iets dergelijks toe te voegen. Op die plek blijft er dan 'slechts' ca. 220 over tussen de palen. Dan krijg je dus een oppervlak van ca 220 x 70 (?) waar je eigenlijk niet heel veel aan hebt.

Over het sedumdak: betreft een requirement van mijn vriendin. Goed voor natuur, beestjes, verkoeling, etc.
Is het zonder het sedumdak, wel te realiseren op de manier zoals getekend met een 15x15 balk?

Dank kan ik die trade-off voorleggen.
 

SquareOne

Nieuw lid
15 aug 2022
17
0
NL
Hoeven misschien niet. Maar heb ze toevallig bij mij van de week gemonteerd in mijn overkapping waar het wanden regelwerk frame met enkele planken al in gemonteerd waren, en ik was echt verbaasd over hoeveel extra stijfheid je nog in de constructie brengt met twee kleine schuine balkjes. Ik zou het dus wel aanraden.
In het regelwerk aan de schuurkant kan ik eventueel wel schoren / schuine balken maken, daaroverheen vervolgens het rabat.

Edit: excuus voor 2 posts achter elkaar. Had verwacht dat die met twee quotes de reacties samen zouden worden gevoegd in 1 bericht.
 

HugoWoodW

Actieve deelnemer
21 mrt 2022
41
30
Ergens
In het regelwerk aan de schuurkant kan ik eventueel wel schoren / schuine balken maken, daaroverheen vervolgens het rabat.

Edit: excuus voor 2 posts achter elkaar. Had verwacht dat die met twee quotes de reacties samen zouden worden gevoegd in 1 bericht.
Zie even foto boven in mijn eerste post (net toegevoegd). Zo heb ik heb ook precies gedaan. Weinig werk, veel plezier :)
 
  • Leuk
Waarderingen: SquareOne

SquareOne

Nieuw lid
15 aug 2022
17
0
NL
@Superkees in een ander topic zag ik dat jij een berekening had gemaakt voor balkdikte o.b.v. een bepaalde belasting.

Heb je dit helemaal handmatig berekend? Of staat er ergens een tooltje waarmee je dit kunt doen?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Als je een dwarsbalk invoert met een overspanning (4 meter) en belasting op het dak zie je al serieuze maten en dan weet je dat ringbalk nog een tandje zwaarder uitgevoerd moet worden...
Dan is je nieuwe tekening een stuk beter haalbaar, maar nu zijn je schoren helemaal verdwenen?
 

SquareOne

Nieuw lid
15 aug 2022
17
0
NL
Als je een dwarsbalk invoert met een overspanning (4 meter) en belasting op het dak zie je al serieuze maten en dan weet je dat ringbalk nog een tandje zwaarder uitgevoerd moet worden...
Dan is je nieuwe tekening een stuk beter haalbaar, maar nu zijn je schoren helemaal verdwenen?
Dank is al laat, was niet de bedoeling om die weg te halen.

Ik zit toch nog even te dubben... Is er een constructie denkbaar waarbij ik op de korte kant een extra staander toevoeg (ook halverwege het schuurtje) en daar ook een balk van ca. 4m overspanning op plaats? Dan heeft het dak 3 lang balken om op te steunen ipv slechts 2 ringbalken.

@vandikte
Snelle schets van wat ik bedoel, gaat om de groene balk. Voegt zoiets in draagkracht / belastbaarheid kracht toe? In de achterwand kan ik eventueel halverwege nog een paal zetten.

(let niet op de houtverbindingen)
Schermafbeelding 2022-08-17 om 08.37.20.png
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik ben echt geen constructeur oid, maar een extra balk met 4 meter overspanning blijft gewoon doorbuigen, dan zou hij al gauw ruim meer dan 20 centimeter hoog moeten zijn om het doorbuigen te voorkomen. Denk aan 75x225mm....
 

KGR

Actieve deelnemer
26 apr 2022
33
7
Westerwolde
En een balk van 20x20 toepassen dan? Dan voldoe je aan de vuistregel van 1:20. In combinatie met schoren zou ik dat wel aandurven.
 

SquareOne

Nieuw lid
15 aug 2022
17
0
NL
En een balk van 20x20 toepassen dan? Dan voldoe je aan de vuistregel van 1:20. In combinatie met schoren zou ik dat wel aandurven.
20x20 voor staanders vind ik niet zo mooi. Oogt gelijk zo massief, gisteren even gaan kijken naar een overkapping hier in de buurt. Een 20x20 ringbalk op een 15cm staander werkt ook niet echt lekker.

Kreeg de tip om om met Red Class Wood aan de slag te gaan.
Die zijn alleen beschikbaar in 14x14 (geschaafd) of balken/ligger van 6,5x19,5.
Ik kan natuurlijk wel voor de ringbalk 2x zo'n 6,5x19,5 naast elkaar plaatsen waardoor je feitelijk 13x19,5 krijg. Of werkt dat in de praktijk niet zo?

Nog even zitten knutselenSchermafbeelding 2022-08-17 om 11.42.45.png
 
Laatst bewerkt:

Padde

Actieve deelnemer
26 mrt 2020
40
29
Een balk van 15cm gaat over 4 meter sowieso doorbuigen, met of zonder sedumdak.
Als 20cm voor de staanders je te lomp is, dan moet je voor een ringbalk van 15x20 gaan. Daaronder kun je dan de palen van 15x15 kwijt, zonder dat dit er gek uit ziet.

Zelf heb ik palen van 18cm, en een ringbalk van 18x25 voor een overspanning van bijna 5 meter. zie dit draadje voor inspiratie; Eiken / Douglas overkapping
 

SquareOne

Nieuw lid
15 aug 2022
17
0
NL
Een balk van 15cm gaat over 4 meter sowieso doorbuigen, met of zonder sedumdak.
Als 20cm voor de staanders je te lomp is, dan moet je voor een ringbalk van 15x20 gaan. Daaronder kun je dan de palen van 15x15 kwijt, zonder dat dit er gek uit ziet.

Zelf heb ik palen van 18cm, en een ringbalk van 18x25 voor een overspanning van bijna 5 meter. zie dit draadje voor inspiratie; Eiken / Douglas overkapping
Bedankt voor je reactie! Mooi werk die overkapping.

Ringbalk van 15x20 bestaat helaas niet in Red Class Wood (bij aantal handelaren geïnformeerd), 20x20 is echt extreem prijzig. Wellicht een ringbalk van 6,5*19,5mm, dag is wel een standaard maat.
 

KGR

Actieve deelnemer
26 apr 2022
33
7
Westerwolde
Bedankt voor je reactie! Mooi werk die overkapping.

Ringbalk van 15x20 bestaat helaas niet in Red Class Wood (bij aantal handelaren geïnformeerd), 20x20 is echt extreem prijzig. Wellicht een ringbalk van 6,5*19,5mm, dag is wel een standaard maat.
In regulier douglas is die maat wel verkrijgbaar. Waarom wil je werken met Red Class?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.