Oude zaagmachine zonder spouwmes

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
201
78
Delft
Volgens de cmt catalogus precies 1 tandhoogte boven het oppervlak. Volgens oude Inca handleidingen ook. Dat advies volg ik.
Zaagblad zo hoog mogelijk betekent ook een minder mooie zaagsnede, en dat aan de achterkant het zaagblad het hout meer wil optillen.

• Leuk
Waarderingen: rinus

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.004
881
Oss
Miechielr, ik ben het in deze niet met je eens.
Als je de zaag minder hoog zet, zitten er ten eerste meer tanden in je hout, terwijl door de vorm van het blad het houtbzowel aan de voorkant als de achterkant naar je toe wordt geduwd.
Als de zaag zo hoog mogelijk staat zijn deze aan de achterkant meer naar boven en aan de voorkant omlaag en heffen elkaar min of meer op. Het hout zou wel naar boven kunnen komen, maar je loopt minder het risico dat het naar je toekomt. Door het spouwmes krijgt het blad ook nog de kans zich vrij te zagen. De beschermkap voorkomt ook nog dat je hout omhoog komt.

• Leuk
Waarderingen: Athanor

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
101
67
Zuid Holland
@handig18 , de stelling dat de neerwaartse kracht aan de voorkant van het blad en de opwaartse kracht aan de achterkant van het blad elkaar opheffen kan op zichzelf wel correct zijn, maar dat gegeven alleen is niet voldoende om to concluderen dat het stuk hout ook stabiel is. Ten eerste, als deze twee krachten in balans zijn kan je nog niet concluderen dat alle krachten die op het hout werken in balans zijn. Er is bijvoorbeeld ook nog de reactie kracht die de tafel op het hout geeft. Ten tweede zegt het feit dat de verticale krachten in balans zijn niets over het feit of de momenten die op het hout werken ook in balans zijn. De kracht aan de voorzijde van het blad werkt precies in de andere richting dan de kracht aan de achterzijde van het blad, maar er zit een afstand tussen van laten we zeggen 20 cm dus ze werken niet in de zelfde lijn. Dit zorgt er voor dat er een moment op het hout werkt waardoor het met de richting van het zaagblad mee wilt draaien terwijl de verticale krachten in balans zijn.

Om een stabiele situatie te hebben moet de som van de momenten die op het hout werken 0 zijn. De som van momenten houd rekening met alle krachten die op het object werken, de richting waarmee zo op het object werken en de locatie waarop ze aangrijpen.

Vergeef me de kleuter niveau schetskunsten hier benden… Stel dat er aan de voorkant van het blad een kracht van 2 kg werkt op het hout, dan geeft de tafel een 2 kg reactiekracht. In deze situatie is het stuk hout stabiel.

1733487403896.png

Op het moment dat het hout aan de achterzijde van het blad contact maakt, wordt er een derde kracht geïntroduceerd. Omdat deze kracht omhoog gericht is kan de tafel geen reactie kracht geven om deze op te heffen. In deze situatie is het hout niet meer stabiel.

1733487422826.png

Het geen wat er uiteindelijk voor zorgt dat het hout opgetild wordt, is het moment dat veroorzaakt wordt door de opwaartse kracht aan de achterkant van het blad, de 1 kg kracht werkt over arm A. Als de krachten aan de voorkant van het blad elkaar opheffen, in dezelfde lijn werken en op dezelfde locatie aangrijpen brengen deze geen moment in spel. In onderstaande schets zie je de grote boosdoener, de 1 kg opwaartse kracht veroorzaakt een moment om de meest rechts hoek van het hout in de schets, wat het begin van een lancering is.
1733487454315.png

Dit alles verandert nog steeds niets aan de belangrijkste adviezen om de juiste veiligheidsattributen te gebruiken. Je spouwmes voorkomt dat er contact is met de achterzijde van het blad. Mocht het onverhoopt toch gebeuren dan kan een beschermkap er voor zorgen dat het stuk hout niet ongecontroleerd door de ruimte vliegt.

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
74
18
Ergens in de Overbetuwe
@michielr

Het punt is dat het hout aan de achterkant al weggesneden is, het kan daar dus niet meer "rijden" op het zaagblad. Aan de voorkant kan dit wel. Een paar plaatjes ter illustratie (even mijn paintskills beproefd):

Het zaagblad staat hoog:
Het hout kan niet tegen het zaagblad oprijden, want het hout staat haast haaks op het zaagblad. Tegelijkertijd duwt de rotatie van het zaagblad neerwaarts op het hout. Resulterende krachten zijn dus haaks omlaag. Er hoeft dus totaal kracht op het werkstuk uitgeoefend te worden om deze laag te houden. Dat op zich is al in het voordeel van veiligheid. Merk op de grootte van het contactoppervlak (de gele lijn).
zaagblad hooglaag 1.png

Het zaagblad staat laag:
Het contactoppervlak neemt enorm toe. De hellingshoek neemt af, en is niet meer haaks, maar eerder iets van 30°. De hoek van de krachten veranderen mee; die zijn nu nog maar een klein beetje omlaag, maar vooral richting de gebruiker. De neerwaartse kracht neemt hierdoor af, en het hout heeft meer de neiging om omhoog te "rijden". Dit effect neemt toe bij een botte zaag of als je hard duwt.
zaagblad hooglaag 2.png

Gevolg:
zaagblad hooglaag 3.png

edit: plaatjes iets verduidelijkt

Laatst bewerkt:

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
428
189
Groene Hart
Mooi, die tekeningen met de krachten er in getekend.
Maar het meest bepalend is volgens mij het klemmen van de twee helften die naar elkaar toe buigen vanwege spanning in het hout, en dan bij de kant van "1 kg" ineens zeg 20 kg opwaartse kracht veroorzaken, en dan de plank lanceren.

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
101
67
Zuid Holland
Ja, ik snap wat je bedoelt en ik ken het effect uit de praktijk dat het hout bij een bot zaagblad wat naar boven gestuwd kan worden. Ik vraag me wel af of dit effect een trigger is voor kick back, het plotseling versnellen van het stuk hout?

In die laatste twee schetsen die je laat zien: hoe verandert het krachten spel in de transitie van de ene fase naar de andere? En op welk punt grijpt het zaagblad het hout om plotseling te versnellen? In het bovenste plaatje loopt je zaagsnede over de gele lijn. Als het hout opgetild wordt komt er meer ruimte tussen zaagtanden en het hout en is de opwaartse kracht gelijk weg. Als je een te hoge aanvoersnelheid het hout langzaam naar boven kruipt door dit effect, escaleert het dan zo snel als wanneer de achterkant van het blad in het hout hapt? Of vind dit effect plaats op een relatief gecontroleerde manier?

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.227
461
@michielr je moet ook eigenlijk niet van die korte stukjes zagen zoals je daar tekent.
op de lts kreeg je op je kloten als het korter dan 40cm was.

met korte stukjes moet je inderdaad wat druk uitoefen van boven af
het veiligste is om een mechanische aanvoerrol te gebruiken

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.