Oude zaagmachine zonder spouwmes

Roebas

Nieuw lid
4 dec 2024
1
0
Lokeren België
Hallo, ik ben nieuw hier op dit forum. Onlangs ben ik in het bezit gekomen van een oude gietijzeren combinatiemachine. Op deze machine zit er echter geen spouwmes achter het zaagblad. Ik zal komend weekend eens een foto maken en posten. Nu vraag ik me af of het onverantwoord is om hiermee te zagen? Ik heb onlangs een nieuwe deur voor mijn atelier gemaakt en stond er toen eigenlijk niet bij stil. De machine heeft waarschijnlijk tientallen jaren dienst gedaan zonder spouwmes, maar intussen zijn de veiligheidsnormen ook wel gewijzigd.
Wat raden jullie aan?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.323
3.134
Als er wel een mogelijkheid is tot het monteren van een spouwmes, zou ik er een op zetten. Maar ik heb ook een zaagmachine waar er nooit een heeft opgezeten en ik zaag daar prima mee. Je moet je alleen bewust zijn van de gevaren en daar rekening mee houden.

• Leuk
Waarderingen: AvdLinden
Op moment dat het hout achter de zaag de zaagsnee dicht knijp heb je een heel grote kans dat het hout met grote kracht naar achter word geworpen. Dit met alle risico's van dien. In de praktijk heb ik gezien dat het hout dwars door een op geklampte deur ging. Je moet er niet aan denken dat in de baan van dat uit geworpen hout staat. Mijn advies is zet er altijd een spouwmes en als het even kan ook een bescherm kap.

M.vr.gr. Jan

• Leuk
Waarderingen: elzenmaa

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.004
881
Oss
Op moment dat het hout achter de zaag de zaagsnee dicht knijp heb je een heel grote kans dat het hout met grote kracht naar achter word geworpen. Dit met alle risico's van dien. In de praktijk heb ik gezien dat het hout dwars door een op geklampte deur ging. Je moet er niet aan denken dat in de baan van dat uit geworpen hout staat. Mijn advies is zet er altijd een spouwmes en als het even kan ook een bescherm kap.

M.vr.gr. Jan
+1

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.182
2.272
Klein-Brabant, Vlaanderen
Onlangs ben ik in het bezit gekomen van een oude gietijzeren combinatiemachine.
mogen we iets meer specifieke info ?

de veiligheid hangt hoofdzakelijk van de gebruiker af
heb je geen personeel, dan hoef je de veiligheidsvoorschriften niet na te leven
met een spouwmes is het veiliger
maar ook dan kan het hout zich na het zagen nog dicht zetten
om dat te vermijden kan je in de zaaggleuf een wig of een schroevendraaier steken

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.817
870
Enschede
ingoogni.nl
Het eerste wat je kunt doen is werken met een "korte" langsgeleider. Monteer een plank tegen je langsgeleider (instelbaar) en schuif die zo ver naar het zaagblad toe tot de positie waar de "hoogste tand" net het te zagen object raakt. Dit zorgt er voor dat als het hout na het zagen werkt het in ieder geval niet tussen blad en aanslag klem komt te zitten en daarna gekatapulteerd wordt. Let wel, het is slechts de eerste stap in de maatregelen die je kunt treffen om het zagen veiliger te maken en geen garantie.

• Leuk
Waarderingen: Athanor

A.N

Actieve deelnemer
12 aug 2010
246
35
Schoonoord
Is dat in België zo?
In Nederland gelden voor zzp’ers dezelfde arbo regels bij het werken met dit soort machines als voor bedrijven met personeel, uitgezonderd administratieve verplichtingen.

Als je particulier bent gelden veel van die regels niet.
Werken zonder spouwmes kan, maar persoonlijk ben ik er geen voorstander van, hout heeft vaak een eigen wil.

Albert.

• Leuk

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.323
3.134
Als je je hout gewoon met een duwhoutje tot voorbij het blad duwt, kan er verder weinig gebeuren. Hout dat al is doorgezaagd, klemt niet meer om het zaagblad.

• Wow

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
618
142
59
Linter
Ik zaag al 40 jaar hout wonder spouwmes. Nog nooit een kwaadwillig stuk gehad dat de andere kant opging: Natuurlijk altijd opletten en voorzichtig zijn

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.004
881
Oss
Ik zaag al 40 jaar hout wonder spouwmes. Nog nooit een kwaadwillig stuk gehad dat de andere kant opging: Natuurlijk altijd opletten en voorzichtig zijn
Tsja, maar je zult net zien dat het bij het 41ste jaar verkeerd gaat:(
Punt is nu eenmaal dat het meestal goed gaat, maar net die ene keer ……

de veiligheid hangt hoofdzakelijk van de gebruiker af
maar ook dan kan het hout zich na het zagen nog dicht zetten
om dat te vermijden kan je in de zaaggleuf een wig of een schroevendraaier steken
Daarbij moet je wel met zijn tweeën zijn.

M.vr.gr. Jan

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.781
794
Antwerpen
Sorry jongens, de vraagsteller is denk ik geen ervaren rot en vraagt om hulp. Argumenten als ‘doe al 40 jaar zonder’ is echt géén goed advies. Tom Waes reed ook al 40 jaar met zijn old timer Porsche zonder ongelukken …….
Als nieuwelingen advies vragen dan moeten we ze gefundeerd, onderbouwd en veilig advies geven en geen zever.

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
467
216
Wetteren, Belgie
Werken zonder spouwmes: het gaat goed tot het fout gaat. Zo'n 30 à 40 jaar geleden kreeg ik een keer een flink stuk hout in mijn lies gecatapulteerd. Gelukkig enkel een fikse blauwe plek, maar het had evengoed kunnen gebeuren dat ik geen kinderen zou hebben...

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.323
3.134
Met een zatte harses een zaagmachine bedienen is inderdaad geen goed advies. Maar een zaagmachine blijft een gevaarlijk ding. Ook met alle toeters en bellen die er tegenwoordig op zitten, zodat elke jan met de korte achternaam , er mee zou moeten kunnen werken. Als je je bewust bent van de risico's en je leert je zelf aan, om met je ledematen uit de buurt van draaiend gereedschap te blijven, dan vallen de risico's best wel mee. Niet in de lijn van je zaagblad staan, is ook een simpel op te volgen regel, die maar weinig you tubers bezigen. Mijn vrouw wacht tot ik klaar ben met een bewerking, voordat ze mijn aandacht vraagt. Ze werkt zelf ook met machines, dus ze weet hoe het hoort te werken. Het enige veilige advies is om de stekker van die machine af te knippen en hem in 100 lagen bubbelplastic te wikkelen.

• Leuk
Waarderingen: AvdLinden

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.817
870
Enschede
ingoogni.nl
Maar een zaagmachine blijft een gevaarlijk ding. Ook met alle toeters en bellen die er tegenwoordig op zitten, zodat elke jan met de korte achternaam , er mee zou moeten kunnen werken.
Alle mogelijke maatregelen zijn er niet voor de genoemde Jan. Het zijn juist de ervaren gebruikers die in het spreekwoordelijke mes lopen. "Effe snel, ik weet wat ik doe". Daar is het dan ook voor, of eigelijk tegen.

Veilgheidsmaatregelen zijn net zoiets als "check lists", ze zijn er om je hersenen van neven taken te ontlasten, zodat je de volle aandacht kunt besteden aan wat je doet, goed en veilig zagen, in dit geval. Een balletje omhoog houden, in plaats van drie, vier.

Bertocello

Actieve deelnemer
4 aug 2023
35
36
Bree, Belgie
Ik had vroeger ook een mobiele zaagtafel zonder spouwmes. Ik gebruikte ze meestal om stammetjes brandhout klein te zagen. Op een keer had ik ze opgesteld op mijn licht afdragende oprit om wat berkenstammetjes klein te zagen.. Dat ging vlot. Cirkelzaag volledig naar boven gedraaid om hout tot 10 centimeter dik te zagen. Wat er precies gebeurde weet ik niet meer maar volgens mensen die er bij stonden is een stukje rondhout , laat het 20 centimeter lang en 7 cm diameter zijn geweest, dat reeds afgezaagd en door de volgende blok doorgeduwd was, terug in de richting (mijn richting dus) van het zaagblad gerold. Blijkbaar is het vandaar gelanceerd, recht op mijn borstbeen. Ik heb 10 minuten naar adem liggen happen. Ik denk er liever niet aan wat er was geweest als mij dat blokje in mijn gezicht had geraakt.

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.781
794
Antwerpen
De machine heeft waarschijnlijk tientallen jaren dienst gedaan zonder spouwmes, maar intussen zijn de veiligheidsnormen ook wel gewijzigd.
Wat raden jullie aan?
Je zult het ondertussen wel begrepen hebben : altijd zagen MET spouwmes (uitgez bij verdekte zaagsnedes soms), en als het kan ook MET beschermkap

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.063
909
Enschede, Twente
Zelfs MET een spouwmes kan het misgaan (weet ik uit eigen ervaring). Je houdt er altijd rekening mee, gaat zoveel mogelijk naast het 'uitwerppad' staan & probeert het hout met gevoel naar de zaag te brengen, met je handjes zover mogelijk ervandaan.

• Leuk
Waarderingen: Charel09

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.070
1.044
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zelfs MET een spouwmes kan het misgaan (weet ik uit eigen ervaring). Je houdt er altijd rekening mee, gaat zoveel mogelijk naast het 'uitwerppad' staan & probeert het hout met gevoel naar de zaag te brengen, met je handjes zover mogelijk ervandaan.
En wachten tot het zaagblad stil staat voor je de volgende handeling gaat verrichten. En NIET met een blokje hout afremmen (don’t ask…dat was bijna 50 jaar geleden, toen ze nog echte machines hadden in handenarbeidlokalen op normale middelbare scholen ;-) )

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.