Oude drukregelaar waterleiding na hoofdkraan

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
een vraag die niet over hout gaat, dus in de kantine. Er zijn hier werkzaamheden in de straat aan de gang, en afgelopen woensdag hebben ze bij de buren de waterleiding geraakt. WML heeft dit netjes gerepareerd, maar sindsdien hebben wij een hele lage waterdruk. Douchen is niet prettig en je handen wassen na wc-bezoek (als de stortbak nog gevuld word) moet met een heel klein straaltje. Na contact met WML afgelopen vrijdag geven ze aan dat ze afhankelijk zijn van dat er een lekkage gemeld wordt, dat ze anders nu nog weinig kunnen doen.

Inmiddels zijn we een paar dagen verder, is de druk nog steeds laag en is er onder het trottoir ofzo geen lekkage zichtbaar. Nu wil ik, voordat ik WML weer ga bellen en een oplossing ga eisen, zeker weten dat het niet toevalligerwijs toch aan mijn kant zit. Mijn gehele waterleiding is nieuw, op een heel oud kraantje en deze drukregelaar na de watermeter na. Nu ik hier naar kijk vind ik het jammer dat de loodgieter dit er vorig jaar niet ook uit heeft gesloopt, maar dat terzijde.

Deze drukregelaar begrijp ik niet goed. De beker (onderin doorzichtig deeltje) lijkt behoorlijk vol te zitten. Wat is het doel hiervan? Heb je uberhaupt een drukregelaar nodig in een huisinstallatie, en zou deze dan bepaald onderhoud moeten krijgen?
IMG_8097.jpeg

Zou het mogelijk zijn dat deze van de een op de andere dag ‘stuk’ gaat en daarmee onze waterdruk flink verlaagd? Zou dat veroorzaakt kunnen worden door werkzaamheden aan de waterleiding (wellicht dat er dan wat vuil los is gekomen bijvoorbeeld)? of is dat allemaal een beetje té toevallig, en moeten we de oorzaak echt bij het waterbedrijf gaan zoeken? Gezien er geen lekkage opgemerkt is, kan onze lage druk door een geknikte leiding komen?

Overigens geven de buren aan dat ze er niks van merken, dus het lijkt echt in de aftakking naar onze woning te zitten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Het kan best zijn dat er wat vuil jouw installatie in is gekomen. Hoofdkraan even dicht en de dingen die na je watermeter komen even demonteren en schoonmaken. Ik heb nog nooit zo'n regelaar gezien. Gaat dit over nederland?
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Ik zou de hoofdkraan dichtdraaien en de drukregelaar schoonmaken en kijken wat dat oplevert. Wettelijk gezien hoort de waterdruk in uw huis minimaal 1,5 bar te zijn.
Hebben jullie buren ook zo'n drukregelaar? Zo niet dan er wellicht tussen uit halen?
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
926
318
Lijkt hier op. Op het nippeltje aan de voor kant kun je ook nog een drukmeter monteren.
drukregelaar.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Ik heb ze ook nog niet gezien in een gewone huisinstallatie. Dit is om de druk aan te passen. De vraag is waarom ze deze er tussen hebben gezet. Hoogbouw in de buurt?
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
Bedankt voor de reacties. Het betreft Nederland ja, noord limburg. Geen hoogbouw in de omgeving, ik woon in een dorpje. Ik heb nog geen idee of de buren iets soortgelijks in hun waterleiding hebben.

Ik heb sowieso WML nog een mail gestuurd met wat zij nog voor ideeën hebben, maar kan zelf deze wel eens demonteren en schoonmaken. Grote kans dat dat al tientallen jaren niet is gebeurd. Wat ik dan wel spannend vind is of ik de pakking nog zal kunnen hergebruiken. misschien is dit geen klusje voor op de late avond, mocht er onverhoopt nog iets nodig zijn om de boel weer dicht te krijgen...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Zorg dat je teflon draad en rubber ringen van vermoedelijk 3/4 of 1 "op voorraad hebt. Over het algemeen kan je bij koud water het wel weer dicht krijgen met de oude ringen.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
Ik heb al een reactie van WML en ze geven aan dat mijn drukregelaar achter de watermeter mogelijk is 'uitgevallen' door het wegvallen van de waterdruk, vooral omdat de buren geen overlast ervaren. Ze raden dan ook aan een loodgieter te raadplegen. Dat suggereert dat drukregelaars (wellicht in mijn regio) niet ongebruikelijk zijn...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Heeft misschien te maken met heuvelachtig terrein. Als ik er op zoek, krijg ik vooral sites in belgie. Voordat je geld aan een loodgieter uit geeft zou ik zelf even wat los draaien. Een deels vervuild filtertje kost je al veel water flow.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
553
131
Die drukregelaar zit dus achter de watermeter, zou er vuil los gekomen zijn dan zit je probleem bij de watermeter, daar zit ook een zeefje in.
Wanneer je zelf niets veranderd hebt aan de drukregelaar denk ik niet dat daar je probleem zit.
Je zegt dat je hele waterleiding nieuw is achter dit oude stukje, dan heb je die regelaar ook niet meer nodig, vroeger nodig voor boilers.

Is de druk meteen lag of is bij openen kraan er nog wel druk en neemt die meteen af; dat zou duiden op een restrictie cq verstopping, waarschijnlijk dan bij je meter. Dat zou dan weer een WML zaak zijn.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
553
131
Je zegt dat je hele waterleiding nieuw is achter dit oude stukje, dan heb je die regelaar ook niet meer nodig,
Wanneer je druk tenminste niet meer is dan 4 bar.
Verwacht ik in Noord Limburg niet, in het zuiden, in het heuvellandschap kan dat wel voorkomen. Daar zag en zie je regelmatig deze drukregelaars.
WML moet je dat overigens ook kunnen zeggen.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
In het gebied waar ik woon zijn in de verre omtrek geen heuvels te vinden. Ik zal eerst eens de drukregelaar schoonmaken, en als dat geen uitkomst biedt dan leg ik de bal weer terug bij WML. Ik heb de medewerker van WML niet per telefoon gesproken, hij sprak mijn voicemail in en bij terugbellen kreeg ik te horen dat het erg druk was bij de klantenservice, dus dat heb ik niet meer afgewacht. Ik heb dus ook niet kunnen vragen waarom dit ding er zit.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Als het ding geen probleem op levert dan maakt het toch verder niet uit? In de tijd die je nu aan bellen hebt besteed, had je ook het probleem kunnen oplossen.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
Ik ben inmiddels nieuwsgierig geworden wat het nut van dat ding is en waarom ie er zit in mijn situatie en blijkbaar in heel veel andere situaties niet. Daarbij kan ik nu niet met zekerheid zeggen of het probleem wel of niet aan mijn kant zit, en als ik WML laat opdraven en het is alsnog een probleem aan mijn zijde dan zal ik daar wel de rekening van krijgen. Dus voordat het zover is wil ik eerst wat dingen uitsluiten.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
553
131
Voordat je een hoop werk gaat doen kun je ook een manometer op de dukregelaar zetten (zwarte knop). Dan weet je of je inderdaad geen druk hebt of dat je geen doorstroming hebt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Is dat zo? Wordt de druk dan niet hoger. Afhankelijk van waar de verstopping zit. Wij moesten onze waterleiding elk jaar testen. Als ik deze openzette (stukje) was de druk 8 bar en als ik deze vol opende werd de druk nauwelijks 1 bar maar er kwam wel meer dan 500 liter per minuut uit. De hele buurt had dan geen waterdruk meer. Nee geen huisaansluiting en het geheel ging buiten de watermeter om. Was voor de blusleiding van onze vuurwerkkluizen. We een keer leuk om daar een gardena sproeier op te zetten. Ook al was ie stuk hierop ging deze zo 25 meter.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Hoofdkraan dicht, glaasje er af , emmer er onder, hoofdkraan weer open en je hebt je antwoord.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Weer een typisch antwoord van een nutsmaatschappij. Standaard antwoord bij problemen na werken is: zoek het maar uit, is ons probleem niet.
Ik zou ze gewoon laten opdraven en zeuren tot ze de zaak nagekeken hebben. Zij hebben de problemen veroorzaakt.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
61
ik heb zojuist het glaasje los gehad en hier best wel wat zand uitgehaald, en ook het filtertje los gehaald en schoongemaakt. Ik heb tevens nog een manometer er op gezet. Het probleem is niet verholpen. Als alle tappunten gesloten zijn is de druk 3,6 bar, wat heel netjes is lijkt me. Open ik één kraan, dan zakt de druk al naar 1,1 bar. Als ik die kraan open laat en ook het toilet doorspoel blijft er nog 0,7 bar over, en heb ik hetzelfde pisstraaltje als voor mijn handeling.

De waterbedrijven garanderen 1,5 bar begrijp ik, maar is dat dan ook met geopend tappunt of hoe werkt dat?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.