Het was een erg leuke en ook leerzame dag. Casper krijgt het voorelkaar om met al zijn kennis en bevlogenheid je weer een stap voorwaarts te laten maken. Heb maandagavond laat nog even met de nieuw opgedane kennis een schaaf geslepen en ingesteld en tot mijn grote vreugde een heel lastig plankje gestreept plankje esdoorn mooi glad en glanzend geschaafd. Het is echt een openbaring om te zien en te voelen dat het allemaal nog wel wat beter kan. Ook ik heb mijn kennis deels van internet en Youtube, maar er gaat niks boven live, zelf zien hoe het nog beter kan. En Caspar kan dat, hij is jaren bezig om te ontdekken, proberen en oefenen om zijn techniek te verbeteren. En hij kan het ook hartstikke leuk brengen, hij deelt zijn kennis met zo veel plezier dat het aanstekelijk werkt. Ik had een oude schaap schaaf meegenomen, die ik zelf weer in orde had gebracht en die op niet al te moeilijk hout wel mooie krulletjes maakte, maar op een moeilijk plankje alle kanten op stuiterde. Nadat Caspar met veel aandacht en zorgvuldigheid de beitel had 'geslepen' werkte het ding plots met 2 vingers en liet op het moeilijke plankje een prachtig glas oppervlak na.
Ook een oude schaaf die een mede cursist in de afvalbak op zijn werk had gevonden, werd door Caspar onder handen genomen en liet daarna op hetzelfde plankje een prachtig glanzen en super glas oppervlakte na. Een stuk beter dan mijn eigen Lie Nielsen no4. En dat moet je meemaken om overtuigd te raken dat het altijd beter kan, dat je gereedschap aan een paar basisvoorwaarden moet voldoen en dat je weet hoe je die tot stand brengt. Vele malen beter dan een YT filmpje.
En dank aan Henk Jonker van de Meubelvakschool in Egmond aan de Hoef voor het ter beschikking stellen van zijn prachtige cursusruimte, de prima lunch en natuurlijk zijn verhalen. Een hele leuke dag met mede-forummers en zeker voor herhaling vatbaar.
Heb Caspar ook gevraagd om een lezing te verzorgen op Open Dag Hout op 21 oktober en dat hij daar een paar dingen kan laten zien.
jaap
![IMG_1259.jpg IMG_1259.jpg](https://www.woodworking.nl/data/attachments/68/68026-521408dd00f2084f2764cb3f7a571cf6.jpg)