Ik had deze vraag beter anders kunnen formuleren. Ik ga dit plan niet meteen uitvoeren nu ik weet dat de balken op deze manier verjongd en met deze oplegging waarschijnlijk acceptabel zijn. Het is meer dat ik opties aan het verkennen ben. De beslissing die wij uiteindelijk nemen gaat uiteraard in overleg met onze constructeur. Maar ik wilde de vraagstelling eenvoudig houden.
@chevy66
Bedank voor je antwoord en het vergelijk met een balk schoen.
Het zou een heel epistel worden dat niets met hout te maken heeft, als ik de hele achtergrond zou uit moeten leggen waarom we naar alternatieven aan het kijken zijn om van het originele plan af te wijken.
@John1969
Bedankt voor je suggestie om voor lichter materiaal te kiezen, maar zoals je al dacht staat er inderdaad metselwerk op.
@michielr
Bedankt voor het berekenen van de max drukspanning bij de oplegging! Het geeft wat meer inzicht door er getallen aan verbonden te zien.
Het verjongen heeft in dit geval dus blijkbaar geen invloed. Puur uit nieuwsgierigheid, waar ligt ongeveer de grens, wanneer gaat het verjongen de balk eerder doen bezwijken dan dat doorbuigen kan doen?