oplegging balk met verjonging

tadao

Nieuw lid
9 sep 2020
14
0
Met behulp van de balkenschuif ben ik voor een vlieringvloer met een overspanning van 3.2m tot een houtmaat van 70mmx170mm gekomen met een maximale h.o.h. afstand van 60cm.
De balk laag zou ik het liefst aan 1 kant in een stalen HEA120 balk willen schuiven, ik zou graag weten of dit verantwoord is qua verjonging en oplegging, zie tekening:

oplegging.png

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.508
3.849
Waarom een H120? Daar zou ik me eerder zorgen over maken dan de oplegging. Die geeft meestal geen probleem.

tadao

Nieuw lid
9 sep 2020
14
0
@chevy66
Fijn dat de oplegging geen probleem geeft, maar weet je toevallig of ik dat online nog ergens op kan zoeken?
De HEA120 hoef je je weinig zorgen over te maken, die overspant slechts 1.5 meter en ligt voor de rest op snelbouwsteen van 120 breed.

@BraveHendrik
Bedankt voor je input!
Ik kan onze constructeur niet voor ieder ideetje dat ik heb lastig gaan vallen. Pas als ik daadwerkelijk deze oplossing toe wil gaan passen zal ik om zijn toestemming vragen ;)
De balken komen in het zicht, en hoewel ik zo'n Andreaskruis best mooi vind, wordt het in de ruimte waar ik de balklaag toe wil passen visueel te druk.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.508
3.849
Hoe heeft de constructeur die situatie dan berekend.? En waarom wil je daar van af wijken? Je hebt een oplegging van 55mm , 100mm hoog. Dat is vergelijkbaar met een balk schoen. De kracht is op afschuiving, dus ik voorzie geen probleem

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
188
130
Zuid Holland
Ik ben geen bouwkundig constructeur maar als werktuigbouwkundige ben ik wel bekend met doorrekenen van liggers. Wat ik begrijp voor C24 hout is de maximale afschruifspanning in het verticale vlak van deze ligger 4 n/mm2. Maar voor hout geldt ook dat de max drukspanning bij de oplegging (het contactvlak van hout en staal) een lagere waarde heeft (want deze kracht werkt dwars op de vezel). Het oppervlakte van de oplegging schat ik in als 50 x 70 mm = 3500 mm2. Dat maal 2.5 en gedeeld door 9.81 komt op max 891 kg belasting op de oplegging. Elke balk heeft 2 opleggingen dus reken op een kleine 1800 kg limiet per balk voor de oplegging die je geschetst hebt. Ik denk dat die balk eerder bezwijkt op doorbuiging.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.082
654
‘s-Hertogenbosch
Wat is de eigenlijke functie van de hea.. draagt deze alleen de vloer of staat er nog metselwerk op????
Als het alleen maar voor de vloer is… gewoon een 7x17 gebruiken, die is voor een overspanning van 1,50 m meer als sterk genoeg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.