Openbare werkplaats oprichten

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.165
2.629
Buurman utrecht zit bij me om de hoek, maar ik ben er nooit binnen geweest. De club mensen die er achter zit, heeft wel goede ingangen bij de gemeente. Er is een behoorlijke lobbyclub om betaalbare werkplaatsen voor bijvoorbeeld kunstenaars te realiseren.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.649
703
Antwerpen
ik ken Buurman van hun atelier in Antwerpen en ik denk dat er wel synergien zouden zijn tussen zo'n openbare werkplaats en het Buurman concept, zeker kwa klanten en materiaal. Ik zou ze zeker eens polsen.
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
148
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
voor inspiratie hoe een commerciële speler zich in de markt zet kan je het aanbod hier eens bekijken
meerdere deelateliers met abonnement voor toegang + credits voor machineminuten, workshops en ook diensten als CNC, opdeelzaag en afplakken.
Dat ziet er mooi en professioneel uit zeg. Het is qua bedragen wel wat meer gericht op (startende) ondernemers lijkt me. Voor een hobbyist is het best duur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joseph

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
210
100
Buurman utrecht zit bij me om de hoek, maar ik ben er nooit binnen geweest. De club mensen die er achter zit, heeft wel goede ingangen bij de gemeente. Er is een behoorlijke lobbyclub om betaalbare werkplaatsen voor bijvoorbeeld kunstenaars te realiseren.
Ik ben wel bij Buurman Utrecht geweest voor een kunst projectje (hout mozaiek), en het zijn super aardige mensen die met veel liefde je helpen of hun gereedschap laten gebruiken. Ze hebben daarnaast ook een grote voorraad gered materiaal (dus geen nieuw plaatmateriaal oid) en ijzerwaren. Het is een leuk concept, maar (iig de Utrecht vestiging) totaal anders dan een openbare werkplaats zoals ik die in Amsterdam ken. Het verschil zit hem in de professionaliteit van de werkplaats en de machines. Buurman heeft het meest wel van een bouw werkplaats (buiten, draagbare machines, geen afzuiging). Als dat genoeg is voor wat je nodig hebt, helemaal goed natuurlijk, maar voor bijvoorbeeld een startend meubelmaker niet relevant
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Voor een hobbyist is houtbewerken ook best duur, als ik uit ga rekenen hoeveel tijd ik had kunnen kopen van wat er in mijn garage staat tov hoe vaak ik het nou echt gebruik ....
Helemaal mee eens @dirkvanbergen ! Als zo'n initiatief bij in de buurt was (Rotterdam Zuid), zou ik mijn garage weer gaan gebruiken waar die ooit voor bedoeld was en lekker daar aan de slag gaan. Zo'n abonnement op het gebruik van machines die als hobbyist juist buiten je bereik (financieel, ruimte) liggen, is zeer welkom.

Maar aan de andere kant, kan ik mij ook een paar recente discussies hier op het forum herinneren over hoeveel gereedschap je nu precies nodig hebt ;).
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
728
288
RegioRotterdam
De machine is één ding, het snijgereedschap erin is iets anders. Voor een paneelzaag is er niet zoveel keus, maar het is mij niet duidelijk of je als je een freestafel gebruikt de freesjes zelf mee moet/mag brengen of dat je die apart moet huren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.165
2.629
Ik denk dat dat soort dingen in overleg gaan. Als het aanwezig is, zal je voor het gebruik moeten betalen. Het moet geslepen of vervangen worden. Als je een profiel wil frezen dat er niet is, dan zal er in overleg besloten worden hoe daar een mouw aangepast gaat worden. De ervaring die ik met vergelijkbare clubs heb, is dat het er over het algemeen relaxt aan toe gaat. Mensen helpen elkaar.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.510
969
Riemst
Dat ziet er mooi en professioneel uit zeg. Het is qua bedragen wel wat meer gericht op (startende) ondernemers lijkt me. Voor een hobbyist is het best duur.
De werkplaats in Beringen is het atelier binnenschrijnwerk van een bouwonderneming. Die aannemer besteed zijn meubelfabricatie nu uit. Zo een atelier uit het niets opstarten als deelwerkplaats is een utopie.
Dromen mag, rekenen moet. Ik zou eerst toch beginnen met te kijken wat er geïnvesteerd moet worden. Dan kan je het financiële plaatje beginnen in te schatten.
Ik maak voor mijn eigen werkplaats geen rekeningen. Dan krijg ik gegarandeerd buikpijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: arjaano

jorisvh

Post veel
Dat ziet er mooi en professioneel uit zeg. Het is qua bedragen wel wat meer gericht op (startende) ondernemers lijkt me. Voor een hobbyist is het best duur.
Dat hangt er van af hoe je het bekijkt.

Als je als hobbyist 800€ per jaar te spenderen hebt, dan kan je 1-3 stuks handgereedschap kopen of, als je een paar jaar spaart, 1 stationaire machine. Of, je kan 24/7 beschikking hebben over een volledig professioneel uitgerust atelier met een machinepark van enkele 100k€.

Ook als je als bedrijf niet voldoende werk en personeel hebt om machines quasi continu stof te laten maken ipv stof te vergaren, dan is het interessanter om ze in een deelatelier te huren dan ze aan te kopen.

De woodfactory ateliers in Beringen en Torhout zijn deel van bedrijven die tot de conclusie kwamen dat ze hun ateliers niet (meer) voldoende zelf gebruikten en ze zijn gaan verhuren om extra inkomsten te genereren.
Het atelier in Beringen is inderdaad onderdeel van de (gigantische) bouwgroep Houben:
Het atelier in Torhout is deel van Luxorama, dat fabricage van schrijnwerk uitbesteed en enkel nog plaatsing doet:

Ik betwijfel of je dit uit het niets kan opstarten maar misschien is praten met bedrijven die een atelier hebben dat te weinig gebruikt wordt en extra inkomsten kunnen gebruiken een insteek.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joepbisschops en arjaano

rwinrwin

Nieuw lid
6 mrt 2023
1
0
Vierhouten
In mijn zoektocht naar een houtwerkplaats of fablab op de (noord/west) Veluwe kwam ik via Google op dit bericht uit. Is hier in de tussentijd al iets moois ontstaan? Ben benieuwd!

Erwin
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
72
Het begin
In Utrecht zijn wij gestart met een corporatieve werkplaats voor startende meubelmakers. We zijn een > half jaar bezig geweest met voorbereiden en bouwen en nu draaien we. De basis van de werkplaats was het pand, vanuit het pand is de corporatie ontstaan. Een van de docenten van de Schrijn heeft een pand laten bouwen (aan de Vlampijpstraat in Utrecht), mede met het idee om een werkplaats op te richten voor startende meubelmakers. Veel oud studenten van de Schrijn wilde verder met het vak en liepen stuk op de vraag, hoe, wat en waar.

De leden
Vanuit een team van 16 oud studenten van de Schrijn hebben we een corporatie opgericht. En huren we 3 ruimtes in het genoemde pand. Vanuit de zelfde achtergrond, oud studenten van de Schrijn, runnen wij de corporatie. We zijn allemaal hobbyisten die na de opleiding ons verder bekwamen in het maken van meubels.

De werkplaats
Wij hebben niet de perfecte werkplaats, er valt van op af te dingen. We bouwen de komende jaren gestaag verder aan onze werkplaats. Zijn inventief en accepteren dat we vanaf nul begonnen zijn, ook financieel gezien.
Voor nu zijn we content met onze werkplaats en kunnen we meubels maken.

Groei
Er is nog ruimte om lid te worden van de corporatie. We verwachten van leden dat ze een opleiding gedaan hebben bij De Schrijn of soortgelijke. Ook zijn we corporatie, voor elkaar met elkaar waarbij plezier voorop staat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.