Openbare werkplaats oprichten

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
148
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Beste mede forumbewoners,

Ik loop al een tijd met de gedachte dat het zo jammer is dat er in mijn buurt geen openbare werkplaats is. Ik woon zelf in Ermelo, en ik kan in het gebied tussen Amersfoort, Almere, Lelystad, Zwolle en Apeldoorn geen openbare werkplaats vinden. Voorbeelden die ik zie zijn de werkplaatsen in Amsterdam, Utrecht, Zutphen, Arnhem en Zwolle (net wat te ver weg voor mij).

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben zijn mede houtbewerkers die mee willen denken over het oprichten van een openbare werkplaats voor (in eerste instantie) houtbewerkers op de West Veluwe. Doel is om laagdrempelig toegang te geven tot een machinepark voor houtbewerking en ruimtes voor startende ondernemers om opslag of een kleine eigen ruimte te huren. Ook zou het mooi zijn om er cursussen te kunnen geven.

Lijkt het je leuk om mee te denken over het oprichten van een Openbare werkplaats, heb je een idee hoe je dit financieel regelt of heb je andere tips, laat me dat dan weten.

Ik weet trouwens niet of het topic hier goed staat....
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Gaaf initiatief! Ik zou hier graag op enerlei wijze aan bijdrage, time permitting. Ik zou bijvoorbeeld met de IT kunnen helpen (daar weet ik wel wat van) of een keer een cursus geven. Overigens zit ik meer te denken richting particulieren zonder mogelijkheden aan huis dan aan startende ondernemers, is dat ook in scope?
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
148
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Gaaf initiatief! Ik zou hier graag op enerlei wijze aan bijdrage, time permitting. Ik zou bijvoorbeeld met de IT kunnen helpen (daar weet ik wel wat van) of een keer een cursus geven. Overigens zit ik meer te denken richting particulieren zonder mogelijkheden aan huis dan aan startende ondernemers, is dat ook in scope?
Zeker, dat is wat mij betreft een belangrijke doelgroep. Maar volgens mij is de groep 'starters' ook erg interessant.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb niet de tijd of de inclinatie om zo'n groot initiatief zelf te trekken, maar zoals gezegd, ik heb wel interesse. Er zijn enkele diensten op het gebied van IT (advies, Wifi) die ik zou kunnen bijdragen en ondanks dat ik een relatieve lichtgewicht/nieuwkomer ben op het gebied van hout vergeleken met vele oudgedienden hier, zou ik ook daar interesse hebben af en toe bij te dragen.
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
148
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Ik heb niet de tijd of de inclinatie om zo'n groot initiatief zelf te trekken, maar zoals gezegd, ik heb wel interesse. Er zijn enkele diensten op het gebied van IT (advies, Wifi) die ik zou kunnen bijdragen en ondanks dat ik een relatieve lichtgewicht/nieuwkomer ben op het gebied van hout vergeleken met vele oudgedienden hier, zou ik ook daar interesse hebben af en toe bij te dragen.
Mijn probleem is ook dat ik geen lange staat van dienst heb en zeker een nieuwkomer ben op houtbewerkingsgebied. Maar ik vind het ook gewoon handig om te kunnen sparren over het idee zelf. Hoe pak je zoiets aan?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Wie gaat het beheer doen? Je zal vooral s '' avonds en in het weekeind werken. Hoe ga je die mensen betalen en verzekeren? Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering? kijk of er bij de gemeente panden zijn die op de nominatie staan om gesloopt of herontwikkeld te worden. Helaas zijn dit wel over het algemeen panden waar je leegloopt op de energiekosten. Zie het als een bedrijf, je gaat hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de kosten. Je zal prive geld in moeten kunnen leggen. Het machinepark moet gekeurd zijn en aan de huidige arbeidsnormen voldoen. Je kan eens contact opnemen met de stadswerkplaats in utrecht. die hebben het hele traject al eens doorlopen. Zorg voor een gedegen bedrijfsplan en ga daarmee ook gericht bij bedrijven langs voor hulp. Er is vaak hulp mogelijk, maar je moet er om vragen. Op die manier kan je vaak aan machines komen die zijn afgeschreven en vervangen worden. Je kan op die manier ook gebruik maken van het netwerk en de kennis van zulke bedrijven. Nogmaals, benader het als een bedrijf, niet als een hobbyproject. Alle bedrijven zijn ooit ergens begonnen met iemand die een idee had.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
In Groningen draait zoiets al jaren onder de naam stadswerkplaats. Ik maak er zelf geen gebruik van, maar heb er wel cursussen gedaan. Dit is in enkele gevallen ook verplicht om met de aanwezige machines te mogen werken. Dit draait voor een deel op cursusinkomsten, subsidie en vrijwilligers of werkervaringsplaatsen. Buiten het rondkrijgen van een exploitatiebegroting is denk ik een full time beheerder het belangrijkste. Anders wordt het een rommel en kun je de veiligheid van gebruikers ook niet waarborgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem en city17

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
148
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Wie gaat het beheer doen? Je zal vooral s '' avonds en in het weekeind werken. Hoe ga je die mensen betalen en verzekeren? Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering? kijk of er bij de gemeente panden zijn die op de nominatie staan om gesloopt of herontwikkeld te worden. Helaas zijn dit wel over het algemeen panden waar je leegloopt op de energiekosten. Zie het als een bedrijf, je gaat hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de kosten. Je zal prive geld in moeten kunnen leggen. Het machinepark moet gekeurd zijn en aan de huidige arbeidsnormen voldoen. Je kan eens contact opnemen met de stadswerkplaats in utrecht. die hebben het hele traject al eens doorlopen. Zorg voor een gedegen bedrijfsplan en ga daarmee ook gericht bij bedrijven langs voor hulp. Er is vaak hulp mogelijk, maar je moet er om vragen. Op die manier kan je vaak aan machines komen die zijn afgeschreven en vervangen worden. Je kan op die manier ook gebruik maken van het netwerk en de kennis van zulke bedrijven. Nogmaals, benader het als een bedrijf, niet als een hobbyproject. Alle bedrijven zijn ooit ergens begonnen met iemand die een idee had.
Dank voor je advies. Zeker goed om rekening mee te houden. Je spreekt over een bedrijf, maar ik ga er even vanuit dat geen van deze werkplaatsen echt winst maken. Dat is ook niet het doel. Wel moet je personeel kunnen betalen en de vaste kosten kunnen betalen. Dan is het toch meer een stichting zonder winstoogmerk. Ben je daarbij ook hoofdelijk aansprakelijk?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Dat maakt het niet minder een bedrijf en bij een stichting zijn de bestuursleden hoofdelijk aansprakelijk. Ook voor subsidieaanvragen moet je een goed plan hebben.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Zoals rizz hierboven aangeeft. En geen winstoogmerk, betekend niet dat je geen geld over moet houden. Je moet zien dat je een buffer opbouwt. Er zijn altijd onverwachte extra kostenposten. Kijk maar wat er op het moment met de energieprijzen gebeurt. De regelgeving verandert elk jaar, en het wordt nooit goedkoper. Extra keuringen voor de verzekering, machines die kapot gaan voor de verwachte vervangingsdatum. Als je geen buffer weet op te bouwen, zijn dat allemaal dingen die je bedrijfsvoering in gevaar kunnen brengen. Subsidie klinkt leuk, totdat je het probeert aan te vragen. Daar heb je eigenlijk externe mensen voor nodig, die ambtelijke bla, bla spreken. Iets niet goed geformuleerd, past het niet in het hokje, probeert u het volgend jaar nog eens. En subsidie is over het algemeen een kleine bijdrage, ten opzichte van het totale kapitaal. Maak een plan wat zich zelf kan bedruipen binnen bijvoorbeeld 5 jaar. Wees realistisch, aan het einde van alle mooie woorden, draait het simpelweg om poen.
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
148
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Zoals rizz hierboven aangeeft. En geen winstoogmerk, betekend niet dat je geen geld over moet houden. Je moet zien dat je een buffer opbouwt. Er zijn altijd onverwachte extra kostenposten. Kijk maar wat er op het moment met de energieprijzen gebeurt. De regelgeving verandert elk jaar, en het wordt nooit goedkoper. Extra keuringen voor de verzekering, machines die kapot gaan voor de verwachte vervangingsdatum. Als je geen buffer weet op te bouwen, zijn dat allemaal dingen die je bedrijfsvoering in gevaar kunnen brengen. Subsidie klinkt leuk, totdat je het probeert aan te vragen. Daar heb je eigenlijk externe mensen voor nodig, die ambtelijke bla, bla spreken. Iets niet goed geformuleerd, past het niet in het hokje, probeert u het volgend jaar nog eens. En subsidie is over het algemeen een kleine bijdrage, ten opzichte van het totale kapitaal. Maak een plan wat zich zelf kan bedruipen binnen bijvoorbeeld 5 jaar. Wees realistisch, aan het einde van alle mooie woorden, draait het simpelweg om poen.
Ik snap dat je geld moet overhouden als buffer, voor vast kosten en tegenvallers.

Gelukkig ben ik zelf ambtenaar, dus die taal spreek ik redelijk goed. Ik ken mijn weg in wetgeving en subsidies. Maar ik ben met je eens dat ik veel meer zie in een opstartondersteuning door een gemeente, voor de lokatie.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Sinds 1 juli 2021 is de wbtr ingegaan. Bestuurslid van een stichting zijn is hierdoor een stuk minder vrijblijvend geworden.
 

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Mijn probleem is ook dat ik geen lange staat van dienst heb en zeker een nieuwkomer ben op houtbewerkingsgebied. Maar ik vind het ook gewoon handig om te kunnen sparren over het idee zelf. Hoe pak je zoiets aan?
Ik zou eens contact opnemen met de stadswerkplaats Utrecht. Die verdienen vooral aan de cursussen volgens mij (zijn ook erg leuk; aanrader). Misschien dat ze de lange ervaring op dit gebied zouden willen delen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joepbisschops

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Het lastige is inderdaad dat je te maken hebt met de ARBO. Omdat je anderen met jouw machines en in jouw werkplaats laat werken tegen betaling. Dan is het daarmee (wettelijk) geen hobby meer, maar verhuur en bedrijfsmatigheid, en ben jij (of jij + andere initiatiefnemers/bestuursleden) verantwoordelijk voor wat er binnen gebeurt. En met die wetswijziging in is het er niet makkelijker op geworden.

Bedenk verder goed wat het aan extra kosten oplevert. Dan heb ik het niet over gebouwhuur-gas-water-licht, maar vooral afschrijving en onderhoud van je machines. Alles moet gekeurd zijn, maar vooral ook goed onderhouden. Want als er regelmatig een machine stuk is, lopen je klanten ook weg. En aangezien niet jijzelf degene bent die achter je machine staat (en jij dus zelf goed met je machines omgaat, niet de grenzen opzoekt om schade te voorkomen, maar vooral het meteen signaleert en oplost als er wel een keer iets kapot gaat of niet soepel loopt), heb je hier te maken met mensen die mogelijk niet als goed huisvader met de spullen omgaan, en het ook mogelijk niet melden als er wel wat is gebeurd. De machines zullen dus vaker nagekeken moeten worden, en je zult meer rekening moeten houden met vervangen van o.a. zaagbladen en schaafmessen.
Idem met opruimen, niet iedereen laat zijn/haar werkplek even netjes achter als je als beheerder zou willen. Er zal dus constant iemand aanwezig moeten zijn om achtergebleven gereedschap/troep op te ruimen, gereedschap na te kijken en te onderhouden/herstellen en zorgen dat iedereen veilig werkt.

Vergis je ook niet in de hoeveelheid (hand)gereedschap die je moet hebben om aantrekkelijk te zijn als totaal-stadswerkplaats. Klanten komen vaak niet om alleen die ene plank te schaven, maar willen het hele meubel in elkaar kunnen zetten.

En doe een goede risico-inventarisatie + verbind daar conclusies aan. Hoe schat je in dat die klant die zegt met een bepaalde machine om te kunnen gaan, dat ook daadwerkelijk (en veilig) kan? En wat als er dan iets gebeurt? Je moet dus goed weten wat jouw risico's zijn als er wat gebeurt en de verzekering van een klant komt het op jou verhalen.

Het meest makkelijke is denk ik als je het kunt combineren met iemand die cursussen wil geven. Dan kan je als voorwaarde stellen dat er een cursuscertificaat nodig is om met bepaalde machines te mogen werken + zijn de cursisten mogelijk daarna gelijk klant bij jou (win-win, voor beiden inkomsten). En je hebt gelijk iemand die beheerder kan zijn + tussendoor onderhoud kan doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joepbisschops

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.