Open dag hout 2024 is op 26 en 27 oktober 2024

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.354
2.889
Gaanderen
Je probeert soms nieuwe dingen in 2019. Er was een professionele video opgenomen. Met nog wat andere dingen. Nu zijn de workshops die op zaterdag gegeven gaan worden "gratis" voor wat betreft de kosten. De hal is 2 dagen ter beschikking. Dan kan je net zo goed wat organiseren. Dat de communicatie een heel stuk beter kan is duidelijk. Ik heb vroeger ook elk jaar twee open dagen georganiseerd. Gemiddeld kregen we tussen de 10 en 20 leveranciers. Als je dan ziet wat er op het laatste moment afzegt dan begrijp ik wel waarom dit laat bekend wordt gemaakt. Dit alles wordt door vrijwilligers georganiseerd.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.208
1.841
Terkaple
www.woodworking.nl
We huren de hal voor 2 dagen, het kost nu eenmaal tijd om alles op te bouwen en een aantal standhouders vindt het prettig om dat op zaterdagmiddag te kunnen doen. Op zondag gaan om 8 uur de deuren op voor de standhouders op op te bouwen, om 10 uur voor de bezoekers. Dus het is niet mogelijk om voor 8 uur zondagmorgen de ruim 100 kramen neer te zetten, het elektrisch boven uit het plafond te halen en naar de stands te brengen etc.
Dat is de overweging om te kijken of je op zaterdagmiddag ook wat leuks kunt doen. Heeft meer met mogelijkheden dan met economie te maken. We organiseren het ook niet uit economisch belang, maar om liefhebbers van hout bij elkaar te brengen. Dat kunnen we met elkaar veel beter dan het kleine organiserende team alleen. Vandaar ook dat er vaak om input gevraagd wordt, om mensen die wat willen laten zien, wat kunnen demonstreren etc. Het is echt een dag voor forummers, ook om elkaar een keer te zien als je dat leuk vindt.
Er loopt nu een leuk draadje over het beoordelen van elkaars werkstukken op design etc. De Open Dag Hout is een hele mooie gelegenheid om dat met elkaar te doen. Henk h is hoofd jury, maar ik zou me kunnen voorstellen dat er ook een publieksprijs is. Maar neem dan een werkstuk mee, hoeft niet af te zijn. Op de laatste ODH van de vorige organisatie stonden we met een hele grote woodworking.nl stand. Op het laatst georganiseerd omdat er veel te weinig standhouders waren. Ik had van kistjes mee genomen, de meeste aanspraak had ik op de kistjes die nog lang niet af waren. Dat prikkelt schijnbaar de fantasie van de bezoekers en krijg je de meest leuke verhalen.
Pff ik maak er al weer een te lang verhaal van, kort door de bocht, kom met elkaar en neem een werkstuk mee en ga het verhaal aan met mede forummers, dan heb je een hele leuke dag!

jaap
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.834
1.033
Omgeving Eindhoven
Moeten we ook niet een oproep op het forum doen om te vragen of er forummers zijn die hun kunsten willen vertonen op zondag?
Als er forummers zijn, zoals Wim Kluck, die wat willen doen, zou dat super zijn!
Op de laatste ODH van de vorige organisatie stonden we met een hele grote woodworking.nl stand. Op het laatst georganiseerd omdat er veel te weinig standhouders waren. Ik had van kistjes mee genomen, de meeste aanspraak had ik op de kistjes die nog lang niet af waren. Dat prikkelt schijnbaar de fantasie van de bezoekers en krijg je de meest leuke verhalen.
Op de ODH van vorig jaar hadden we idd een grote WW-stand, waar o.a. @trigger met zijn lintzaag stond. En natuurlijk de (vond ik zelf) superleerzame demo van Wim van het slijpen van beitels en schraapstalen. Maar waar verder misschien iets te weinig "beweging" was, waardoor mensen er snel aan voorbij liepen. Zeker in vergelijking met de verschillende houtdraaiers, waar de hele dag door wat te bekijken was.

Als er op de zondag weer een Woodworking-stand is, zou ik het zeker wel leuk vinden om daar (samen met een paar anderen) aan een werkstukje te werken. Dus ieder een ontwerp, hout + gereedschap meenemen, en dan op die zondag een eigen bijzettafeltje/kistje oid maken. Dan bemens je de stand, en is er gelijk aanspraak met het publiek en iets om te zien voor de bezoekers (met daarbij de uitleg wat je doet, hoe je het doet etc). Tijdens de Baptist-dag op Papendal waren er op die manier ook een paar groepen vanuit een cursus, en dat werkte daar ook heel goed om publiek en aanspraak te krijgen.
Ik ben geen docent en heb geen onderwerp in gedachten om echt een workshop over te geven (puur een verhaal houden adh van bijvoorbeeld een powerpoint is ook echt niet mijn ding), maar vind het geen probleem (en ook wel leuk) om al doende aan de op dat moment langslopende bezoekers spontaan uitleg te geven en vragen te beantwoorden over waar ik mee bezig ben.
Het enige dat ik dan niet kan meenemen is een werkbank, dus als er animo is om zoiets te doen zou dat dan wel geregeld moeten worden @jaap.


En voor de zaterdag, ik heb ook het hele weekend geblokt in de agenda. Dus als er nog hup nodig is bij het opbouwen, laat maar weten. Zeker als er dan 's middags nog een workshop te volgen is, is dat helemaal een goede combi.
En sowieso is het leuk om forummers te leren kennen. Vorig jaar heb ik waarschijnlijk heel veel mensen gezien, zonder te weten dat ze actief zijn op het forum of hun naam te weten. Mogelijk heb ik onwetend wel staan praten met iemand waarmee ik hier ook veel digitaal contact heb... Dan is een dag(deel) alleen voor forummers zeker de moeite waard.
Of ik op de zaterdag alleen voor workshops speciaal naar Zutphen zou komen, ligt natuurlijk ook wel aan de onderwerpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.354
2.889
Gaanderen
Klusrob, je slaat de spijker op zijn kop. Het is inderdaad wat we willen. Forummers die hun werkstuk, klaar of nog in de ontwerpfase, laten zien. Het is leuk als je op die dag er ook aan werkt. Of laat op afval hout de technieken zien. Ik heb twee schragen met een plaat erop als werkbank. Hierop klem in een moxonvise.
Als je bijvoorbeeld zwaluwstaarten neemt. Dan kun je de layout bespreken, hoe teken je ze af. Hoe zaag je ze en hoe ga je verder met de nesten. Als je resthout hebt kunnen andere ook zagen en tekenen.
Wie wil er meedoen. Andere technieken zijn zeker ook welkom.
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
119
49
‘s-Hertogenbosch
Ben er nog nooit geweest en weet ook niet wat ik ervan moet verwachten. Als ik het zo lees is de zaterdag meer voor het ontmoeten en kennismaken en de zondag meer voor het bezichtigen van andermans kunnen en kunst 🤔
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.354
2.889
Gaanderen
Als @jaap het ook een goed idee vindt ben ik van de partij. Wie doet mee?
Ik coördineer het deel van de forummers, samen met een overleggroep. Het meedoen van bezoekers is juist het thema van de Opendaghout 2024. Je bent dus van harte welkom bij de stand van woodworking.nl .
Stuur me even een PB dan kunnen we wat details bespreken.
Wil je een cursus geven dan moet je bij #Jaap zijn.
Zelf zal ik weer een cursus aanzetstaal slijpen geven en denk eraan om op de zondag zwaluwstaarten te gaan zagen. Kan iedereen meedoen en het uitproberen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.208
1.841
Terkaple
www.woodworking.nl
Op de ODH van vorig jaar hadden we idd een grote WW-stand, waar o.a. @trigger met zijn lintzaag stond. En natuurlijk de (vond ik zelf) superleerzame demo van Wim van het slijpen van beitels en schraapstalen. Maar waar verder misschien iets te weinig "beweging" was, waardoor mensen er snel aan voorbij liepen. Zeker in vergelijking met de verschillende houtdraaiers, waar de hele dag door wat te bekijken was.

Als er op de zondag weer een Woodworking-stand is, zou ik het zeker wel leuk vinden om daar (samen met een paar anderen) aan een werkstukje te werken. Dus ieder een ontwerp, hout + gereedschap meenemen, en dan op die zondag een eigen bijzettafeltje/kistje oid maken. Dan bemens je de stand, en is er gelijk aanspraak met het publiek en iets om te zien voor de bezoekers (met daarbij de uitleg wat je doet, hoe je het doet etc). Tijdens de Baptist-dag op Papendal waren er op die manier ook een paar groepen vanuit een cursus, en dat werkte daar ook heel goed om publiek en aanspraak te krijgen.
Ik ben geen docent en heb geen onderwerp in gedachten om echt een workshop over te geven (puur een verhaal houden adh van bijvoorbeeld een powerpoint is ook echt niet mijn ding), maar vind het geen probleem (en ook wel leuk) om al doende aan de op dat moment langslopende bezoekers spontaan uitleg te geven en vragen te beantwoorden over waar ik mee bezig ben.
Het enige dat ik dan niet kan meenemen is een werkbank, dus als er animo is om zoiets te doen zou dat dan wel geregeld moeten worden @jaap.


En voor de zaterdag, ik heb ook het hele weekend geblokt in de agenda. Dus als er nog hup nodig is bij het opbouwen, laat maar weten. Zeker als er dan 's middags nog een workshop te volgen is, is dat helemaal een goede combi.
En sowieso is het leuk om forummers te leren kennen. Vorig jaar heb ik waarschijnlijk heel veel mensen gezien, zonder te weten dat ze actief zijn op het forum of hun naam te weten. Mogelijk heb ik onwetend wel staan praten met iemand waarmee ik hier ook veel digitaal contact heb... Dan is een dag(deel) alleen voor forummers zeker de moeite waard.
Of ik op de zaterdag alleen voor workshops speciaal naar Zutphen zou komen, ligt natuurlijk ook wel aan de onderwerpen.
Is een heel welkom aanbod Klusrob, maar het regelen van een werkbank is voor mij een net zo groot probleem als voor jou. Het idee van Wim is handiger, een mobiele werkbank.

Als we er een echte forumdag van willen maken, hoop ik nog veel meer actieve forummers te zien! Meldt je aan bij Wim Kluck!

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.