Open dag hout 2024 is op 26 en 27 oktober 2024

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.337
2.878
Gaanderen
Jullie krijgen teveel inside-informatie. ;) Jaap probeert diverse workshops te organiseren op zaterdag en zondag. De hal is toch afgehuurd en er zijn diverse standhouders die hun stand opbouwen. Zeker is wel dat je die dag de beurs niet kan bezoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969 en Willempie

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
115
46
‘s-Hertogenbosch
Jullie krijgen teveel inside-informatie. ;) Jaap probeert diverse workshops te organiseren op zaterdag en zondag. De hal is toch afgehuurd en er zijn diverse standhouders die hun stand opbouwen. Zeker is wel dat je die dag de beurs niet kan bezoeken.
Dus zaterdag is alleen voor de standhouders om op te bouwen????
Niet open voor bezoekers, of alleen voor insiders???
De knipoog maakt het niet duidelijker 🫣
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
578
191
Middelburg
Jullie krijgen teveel inside-informatie. ;) Jaap probeert diverse workshops te organiseren op zaterdag en zondag. De hal is toch afgehuurd en er zijn diverse standhouders die hun stand opbouwen. Zeker is wel dat je die dag de beurs niet kan bezoeken.
Jaap probeert workshops te organiseren op zaterdag dan is de hamvraag gaat dit ook gebeuren?? Sorry dat ik het zeg maar je reactie geeft nog te veel onduidelijkheid maar zoals ik het lees wordt er dus geen Opendag Hout gehouden op zaterdag?,...klopt dit? Mocht dit zo zijn dan gooi ik mijn planning om met betrekking tot mijn werk en uiteraard het thuisfront.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
578
191
Middelburg
Ik heb Jaap een bericht gestuurd. Ik of Jaap zal hier duidelijkheid over geven.
Ja dat zou fijn zijn want ik heb vrij gevraagd voor de zaterdag ivm mijn werk, een beetje zonde om een vrije dag op te offeren mocht het niet doorgaan,...afgezien van de tijdrovende rit naar het noorden plus de brandstofkosten mocht het op niets uitdraaien, dus ja enige duidelijkheid is wel op zijn plaats.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.337
2.878
Gaanderen
Ik kan meedelen dat er workshops op zaterdag georganiseerd worden. Nee, ik weet niet welke. Jaap komt hier later op terug.
Je kunt je, t.z.t. aanmelden voor een workshop welke op zaterdag gehouden wordt. Er is op die dag geen beurs
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
578
191
Middelburg
Ik kan meedelen dat er workshops op zaterdag georganiseerd worden. Nee, ik weet niet welke. Jaap komt hier later op terug.
Je kunt je, t.z.t. aanmelden voor een workshop welke op zaterdag gehouden wordt. Er is op die dag geen beurs
Op de website Opendag Hout is tot nu toe niets te lezen over het boeken van een workshop op zaterdag alleen zondag. En aangezien jij Wim, schraapstaal voor je rekening neemt, dan volgt de vraag hoe lang duurt die workshop?,..... ik kan hier niets over teruglezen. Je hebt het nog even in het topic; "Henry Disston & Son opgeknapt" aangekaart om wellicht iemand te vinden die een workshop wilt geven hoe een botte zaag weer te voorzien van tanden, is hier al iemand voor gevonden?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.337
2.878
Gaanderen
Onder voorbehoud kan ik zeggen de volgende personen/bedrijven hebben toegezegd te komen. Mooibos ringen. Roeland Berkelmans, Vers Hout, Joop Erbe (houtdraaier) Baptist en Tormek.
Dit zijn dingen die Jaap regelt, vaak verandert er ook nog wat in door ziekte persoonlijke omstandigheden ed. Wat ze precies voor cursus gaan geven weet ik niet, maar enkel dingen zijn vanuit de naam wel duidelijk.
Wat niet op de pagina van Roeland Berkelmans staat is dat hij ook mooi gereedschap maakt. zie Restaurateur Roeland Brekelmans maakt eigen gereedschap
en Baptist.
Tormek is bekend :slijpen.
Baptist ?


Over het slijpen van handzagen: daar had ik iemand voor die dit zou willen doen, maar die is op vakantie op die datum.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.206
1.839
Terkaple
www.woodworking.nl
Nog even geduld mbt de workshops, ik wacht nog op bijna alle info van de workshop gevers. Het lijstje van Wim geeft aardig aan wat we vorige week binnen hadden. Daan Asten, die dat prachtige pyrografie werk maakt, wil ook wel een workshop geven en er komen vast nog een paar bij.
Hout onder Handen wil een workshop doen om met handgereedschap meer precisie te krijgen. Hij denkt aan het maken van een onderzetter uit 2 soorten hout die met een zwaluwstaart in elkaar zitten.

Als er forummers zijn, zoals Wim Kluck, die wat willen doen, zou dat super zijn!

jaap
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.337
2.878
Gaanderen
Jaap, het moet wel duidelijk zijn wanneer de workshops gegeven worden. Op zaterdag of zondag (beide?)
Ik weet dat er meerdere forumleden, waaronder ondergetekende, zitten te wachten of er ook een workshop zagen slijpen bij zit. Misschien iets voor Roeland of www.W30.nl

Moeten we ook niet een oproep op het forum doen om te vragen of er forummers zijn die hun kunsten willen vertonen op zondag?
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc en John1969

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
578
191
Middelburg
Jaap, het moet wel duidelijk zijn wanneer de workshops gegeven worden. Op zaterdag of zondag (beide?)
Ik weet dat er meerdere forumleden, waaronder ondergetekende, zitten te wachten of er ook een workshop zagen slijpen bij zit. Misschien iets voor Roeland of www.W30.nl

Moeten we ook niet een oproep op het forum doen om te vragen of er forummers zijn die hun kunsten willen vertonen op zondag?
Nog even geduld mbt de workshops, ik wacht nog op bijna alle info van de workshop gevers. Het lijstje van Wim geeft aardig aan wat we vorige week binnen hadden. Daan Asten, die dat prachtige pyrografie werk maakt, wil ook wel een workshop geven en er komen vast nog een paar bij.
Hout onder Handen wil een workshop doen om met handgereedschap meer precisie te krijgen. Hij denkt aan het maken van een onderzetter uit 2 soorten hout die met een zwaluwstaart in elkaar zitten.

Als er forummers zijn, zoals Wim Kluck, die wat willen doen, zou dat super zijn!

jaap
Het zou zo fijn zijn als er workshops ook zouden worden gehouden op de zaterdag. Zelf ben ik een groot voorstander om deel te nemen aan een workshop zoals leren scherpen en zetten van een zaag. Nu begrijp ik ook wel dat het vinden van een juiste leermeester geen eenvoudige opgave is, het is immers een uitstervend beroep, dus de spoelling is vermoedelijk dun. Standhouders die hun prachtige creaties tentoonstellen op Opendag Hout, is natuurlijk geweldig, maar om tot dit resultaat te komen zal je toch eerst moeten leren slijpen van beitels, schaven en zagen. Eerlijk gezegd mijn hoofddoel bij dit soort van evenementen is, leren door te doen, en wat is beter in dat geval dan het volgen van een workshop? Maar goed iedereen zal vast een andere doel hebben, en daarnaast moet het wel uitvoerbaar zijn, maar een groter aanbod aan workshops is van harte welkom;)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.206
1.839
Terkaple
www.woodworking.nl
Voor een leuke ODH probeer ik in ieder geval een aantal workshops te organiseren, maar het staat jullie (alle forummers) geheel vrij om daar een bijdrage aan te leveren. Kom maar op, heel graag!

In 2019 hebben we workshops op zaterdag gedaan, kregen we na een aantal oproepen een 40 deelnemers. Voor de man/vrouw die de workshop geeft, vraag je dan wel om 2 keer naar de Hanzehal te komen, Roeland b.v. woont vlak bij me, dat is bijna 1,5 uur rijden = 3 uur reistijd op een dag. Dat is ook onze overweging om de ODH maar op 1 dag te houden.
Om het toch open te houden dat we op zaterdagmiddag ook wat kunnen doen, de zaterdagmorgen gaat op aan het inrichten van de hal, noem ik wel de datum en b.v. onze forummer de Haan gaf al aan dan graag te komen met zijn trap draaibank. Met nog een paar enthousiaste forummers hebben dan al gauw een leuk programma.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
578
191
Middelburg
Voor een leuke ODH probeer ik in ieder geval een aantal workshops te organiseren, maar het staat jullie (alle forummers) geheel vrij om daar een bijdrage aan te leveren. Kom maar op, heel graag!

In 2019 hebben we workshops op zaterdag gedaan, kregen we na een aantal oproepen een 40 deelnemers. Voor de man/vrouw die de workshop geeft, vraag je dan wel om 2 keer naar de Hanzehal te komen, Roeland b.v. woont vlak bij me, dat is bijna 1,5 uur rijden = 3 uur reistijd op een dag. Dat is ook onze overweging om de ODH maar op 1 dag te houden.
Om het toch open te houden dat we op zaterdagmiddag ook wat kunnen doen, de zaterdagmorgen gaat op aan het inrichten van de hal, noem ik wel de datum en b.v. onze forummer de Haan gaf al aan dan graag te komen met zijn trap draaibank. Met nog een paar enthousiaste forummers hebben dan al gauw een leuk programma.

jaap
Moet ik het zo zien dat de kosten niet dekkend genoeg waren in 2019 ten opzichte van de baten? Dus er zijn meer deelnemers nodig dan die ene 40 om het rendabel te maken. Geheel aan jullie uiteraard,.... maar in dat geval zou ik het gewoon bij die zondag houden, vermoedelijk hogere opkomst plus er valt die dag meer te doen dan alleen workshop(s) volgen. Tot slot als laatste tip, en niet meer dan een tip, houd het duidelijk voor eenieder, ik had namelijk vrij genomen voor de 26'ste we zitten nu al bijna half september en de 26'ste komt er aan, niet iedereen volgt dit forum op de lopende voet, mensen die in de veronderstelling waren dat het zaterdag de 26'ste ook Opendag Hout zou zijn met alle toeters en bellen zouden mogelijk van de koude kermis thuiskomen? Please ziet het niet als een verwijt maar als een goedbedoelde aanbeveling,...peace✌️
 
  • Leuk
Waarderingen: Willempie

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.