Open Dag Hout 2022 in de agenda, 30 oktober in de Hanzehal te Zutphen!

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
@Jurriaan9 Die Shaper is niet bepaald een budgetkeuze maar wel een flexibel CNC alternatief omdat je hem ook kunt gebruiken zonder tafel en dus niet aan maten gebonden bent.
Vooral in de vershout hoek en bij de figuurzagen heb ik toch aardig wat jeugd bezig gezien. Misschien moeten we de jeugd beter belonen voor werken met de handen ipv met het hoofd.:unsure:
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
900
760
Nootdorp
Ik ben net thuis en ik heb genoten! Leuke workshops, mooie technieken en kunstwerken gezien. Volgend jaar ben ik er weer bij. Dank aan alle vrijwilligers die een bijdrage hebben geleverd om dit mogelijk te maken.🎄🌳🌱🌴
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Een van de aanmoedigingsprijzen is naar een jong meisje gegaan. Dus ook bij de inzendingen was jeugdige inbreng.
Velen van jullie heb ik gezien. Ik stond voor een groot deel achter de tafels van woodworking.nl. Jaap had dit jaar gekozen voor een ander concept. Geen wedstrijd maar aanmoedigings prijzen.

Ik moet wel zeggen dat de inzendingen dit jaar van hoog niveau waren. Meerder hele mooie kistjes snijplanken, abstracte werkstukken en nog veel meer moois. Daar was het heel mooi of nagenoeg perfect.
Jammer dat toch een aantal inzendingen vroeg weg waren. Maar het is niet anders. Vele forumers waren ook zonder werkstuk natuurlijk is dit niet verplicht. Maar hoe meer werkstukken des te beter.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De Shaper, is dat nou de 'goedkopere' versie van een CNC machine? Ik begreep er niet heel veel van omdat het mijn interesse niet heeft. Genoeg inspiratie op gedaan om met mijn handen te maken.

Ik bedoel, bogen maken van hout, nooit bedacht dat kun je ook van hout maken. Bevlogen bouwer.
De houten borden vind ik ook gaaf, niet bekeken hoe die worden gemaakt.

Aanvullend, ik miste meubels. Ik heb goed denk ik 1 stoel gezien, als bouwpakket. Bureau's en tafels niet gezien.

En als grootste gemis, kinderen, pubers en jong volwassenen. Ik dacht eerst op de 55+ beurs beland te zijn, paste goed in de sfeer van de hal al die grijze mensen (inderdaad ik ben zelf ook hartstikke grijs, nog net geen 55+). Maar kop op met zo'n enorm te kort aan technisch personeel en dan zijn er nauwelijks 55-. We kunnen meer zendingswerk doen.
Gelukkig was er wel een stand voor kinderen, woodworking junior en heb ik achter 2 stands kinderen gezien die de stands mede beheerden.
Nou, dan gaan we daar volgend jaar verandering in aanbrengen. Mijn kraam zal in ieder geval over simpele meubelen gaan, met simpel gereedschap en goedkope materialen (zoals hergebruik). Er zijn al zat mensen die de meest bijzondere creaties hebben laten zien, maar soms is gewoon goed ook goed genoeg, en wellicht kan dit voor sommigen de drempel net genoeg verlagen om zelf ook te gaan houtbewerken. Mijn eerste bureau heb ik gemaakt met een Bosch cirkelzaagje en een B&D accutolletje, en dat staat nog steeds.

Het huidige idee is om de kraam zo in te richten dat je de stappen van grondstof (b.v. een pallet of wat reststukken) kunt zien tot een gebruiksklaar meubel. Ik zal mijn eigen gemaakte werkbank meenemen zodat mensen daar wat kunnen aanklooien.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Trigger dat is een prima idee. Van grondstof tot eind product. Geeft meteen een handvat voor een verkoopgesprek. Ik had een 10 pennen meegebracht met het blok hout waar de pen uit gemaakt is, een penblank van het zelfde hout maar dan gestabiliseerd. Enkele nog niet afgewerkte pendelen en het eindproduct.
Dit gaf stof tot gesprek en 3 pennen en een blank verkocht. Ik ging zonder verwachting hiermee aan de slag en was prettig verrast. Wel had ik hele andere modellen dan de andere aanbieders van pennen. Blijf je meteen uit de prijsspriaal. Ik durf de stelling aan dat de meeste handgemaakte houten voorwerpen tegen een veel te lage prijs verkocht worden. Dat is jammer. Geen erkenning van mooi werk.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Trigger dat is een prima idee. Van grondstof tot eind product. Geeft meteen een handvat voor een verkoopgesprek. Ik had een 10 pennen meegebracht met het blok hout waar de pen uit gemaakt is, een penblank van het zelfde hout maar dan gestabiliseerd. Enkele nog niet afgewerkte pendelen en het eindproduct.
Dit gaf stof tot gesprek en 3 pennen en een blank verkocht. Ik ging zonder verwachting hiermee aan de slag en was prettig verrast. Wel had ik hele andere modellen dan de andere aanbieders van pennen. Blijf je meteen uit de prijsspriaal. Ik durf de stelling aan dat de meeste handgemaakte houten voorwerpen tegen een veel te lage prijs verkocht worden. Dat is jammer. Geen erkenning van mooi werk.
Daar had ik eerlijk gezegd óók nog niet bij stilgestaan, iets verkopen. Ik heb vooral dingen gemaakt voor mezelf, en kan op mijn aanhanger ook niet heel veel meubelen kwijt (naast mijn werkbank) om daar te verkopen. Maar het is wel een heel tof idee, misschien haal ik de benzine + mijn lunch er dan uit... :D.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Je hoeft ze ook niet mee te geven alleen maar te verkopen. Handgemaakt ecologisch verantwoord dus moeten ze gewoon even wachten op een mooi product.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Nee daar begin ik niet aan. Ik heb een grote hekel aan in opdracht werken, de druk/stress die ik daarmee ervaar haalt alle lol eruit. Het moet wel een hobby blijven.
Ik zeg ik stop ermee als het op werk gaat lijken. Ik weet hoe snel het gaat als je nog wat ertussendoor moet doen.
Hou het plezier erin. Dan maar het motto less is more.
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
209
64
@Jurriaan9 Die Shaper is niet bepaald een budgetkeuze maar wel een flexibel CNC alternatief omdat je hem ook kunt gebruiken zonder tafel en dus niet aan maten gebonden bent.
Vooral in de vershout hoek en bij de figuurzagen heb ik toch aardig wat jeugd bezig gezien. Misschien moeten we de jeugd beter belonen voor werken met de handen ipv met het hoofd.:unsure:
Eens. Zeker meer belonen voor werken met de handen. Op welke basisschool/ VO wordt er nog met de handen gewerkt? (Behoudens VMBO kader)
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
209
64
Nee daar begin ik niet aan. Ik heb een grote hekel aan in opdracht werken, de druk/stress die ik daarmee ervaar haalt alle lol eruit. Het moet wel een hobby blijven.
Stel je maakt ….. en je hebt het zelf niet nodig en iemand koopt het. Dan heb je geen druk etc ervaren en wel geld verdiend. Naast dat het een uniek ontwerp is waar je creativiteit etc in kwijt hebt gekund.
Voor mij is dit nu de insteek om met het vak van meubelmaker om te gaan (voor dat mijn huis gevuld is met zelf gemaakte meubelen dat duurt nog even maar hè wat te dromen is altijd goed/ combineren met vrije werkstukken die voor de verkoop zijn).
 
IMG-20221030-WA0011.jpgWij hebben vandaag weer genoten van een prachtige Opendaghout. Er was enorm veel interesse van de bezoekers, leuke en aardige mensen ontmoet met veel verhalen. Wel heb ik collega houtsnijders gemist. Dit moeten we volgend jaar echt beter kunnen. Ook denk ik dat er meer aandacht moet worden besteed dat er een Opendaghout is en wat het inhoud.
Ik wil graag alle vrijwilligers en de organisatie bedanken voor deze dag .

IMG-20221030-WA0007.jpg



IMG-20221030-WA0008.jpg

IMG-20221030-WA0015.jpg

nogmaals bedankt allemaal.

Edwin, hartvoorhout
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Ik ben ook weer geweest! Het was lekker druk!
Heb nog even met René (Rendew) staan praten.
Roeland was zo druk bezig dat ik er wel even bij heb gestaan, maar van een praatje kwam het niet.
Ik heb veel mooie werkstukken gezien, en nog een mooie plank beuken met slaap gekocht.
Volgend jaar weer!!
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb een prima (verjaar-)dag gehad, nog wat mooie plaatjes hout gesprokkeld bij Inlands Hout, beiteltje bij Ducotools en een praatje met Roeland, @hartvoorhout.jouwweb.nl en @meron . Ondertussen lekker rondgekeken.

Zie toch echt weinig naam bordjes🥳

Ja dat vond ik ook jammer, daardoor heb ik alleen mensen gesproken die ik al van vroeger (= voor corona) kende. Had graag meer gezichten bij forumnamen gezien. Volgende keer of @trigger z'n "namenkraam", of ik neem een rol schilderstape mee en een stift en dan leg ik die in de ODH kraam ;)

Aanvullend, ik miste meubels. Ik heb goed denk ik 1 stoel gezien, als bouwpakket. Bureau's en tafels niet gezien.

En als grootste gemis, kinderen, pubers en jong volwassenen. Ik dacht eerst op de 55+ beurs beland te zijn, paste goed in de sfeer van de hal al die grijze mensen (inderdaad ik ben zelf ook hartstikke grijs, nog net geen 55+)
Ten eerste: ik had een nachtkastje meegebracht! Maar ja, je hebt gelijk, in het verleden heb ik ook wel 's een tafel van Fingerprint furniture gezien, en wat Krenov-achtige kastjes. Vond het wel leuk om af en toe vanuit een ooghoek te zien dat mensen een laatje opentrokken. Dus belangstelling vanuit publiek is er wel. Was er in het verleden niet ook een expo met werk van een meubelmakersopleiding?
Ten tweede: die leeftijd is wel een ding. Ja, er waren ook 40-minners, maar kijkend over de hoofden is het vooral grijs. Misschien eens kijken of we een voet / poster achter de deur kunnen krijgen bij MBO meubelbouwopleidingen. Aan de andere kant is de meerderheid van de mensen die zo'n uitstap leuk vinden EN er geld voor over hebben toch waarschijnlijk wat ouder. En dan moet je ook nog een hele dag door de (draai-)orgelmuziek.... Als ik bij mijzelf na ga moest ik zelf ook eerst wat rust in m'n donder krijgen voor ik begon met houtbewerken.

Een van de aanmoedigingsprijzen is naar een jong meisje gegaan. Dus ook bij de inzendingen was jeugdige inbreng.
Oeh, waren er prijzen? Wist ik niet! Verslagje graag!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.