Open Dag Hout 2022 in de agenda, 30 oktober in de Hanzehal te Zutphen!

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Ik heb een prima (verjaar-)dag gehad, nog wat mooie plaatjes hout gesprokkeld bij Inlands Hout, beiteltje bij Ducotools en een praatje met Roeland, @ZotVanHout en @meron . Ondertussen lekker rondgekeken.



Ja dat vond ik ook jammer, daardoor heb ik alleen mensen gesproken die ik al van vroeger (= voor corona) kende. Had graag meer gezichten bij forumnamen gezien. Volgende keer of @trigger z'n "namenkraam", of ik neem een rol schilderstape mee en een stift en dan leg ik die in de ODH kraam ;)


Ten eerste: ik had een nachtkastje meegebracht! Maar ja, je hebt gelijk, in het verleden heb ik ook wel 's een tafel van Fingerprint furniture gezien, en wat Krenov-achtige kastjes. Vond het wel leuk om af en toe vanuit een ooghoek te zien dat mensen een laatje opentrokken. Dus belangstelling vanuit publiek is er wel. Was er in het verleden niet ook een expo met werk van een meubelmakersopleiding?
Ten tweede: die leeftijd is wel een ding. Ja, er waren ook 40-minners, maar kijkend over de hoofden is het vooral grijs. Misschien eens kijken of we een voet / poster achter de deur kunnen krijgen bij MBO meubelbouwopleidingen. Aan de andere kant is de meerderheid van de mensen die zo'n uitstap leuk vinden EN er geld voor over hebben toch waarschijnlijk wat ouder. En dan moet je ook nog een hele dag door de (draai-)orgelmuziek.... Als ik bij mijzelf na ga moest ik zelf ook eerst wat rust in m'n donder krijgen voor ik begon met houtbewerken.


Oeh, waren er prijzen? Wist ik niet! Verslagje graag!
Een ander voorstel om het zichtbaarder te maken.
Meerdere kleuren van armbandjes en of een borststicker.

Ik denk bijvoorbeeld om zo tot een duidelijke aanduiding te komen voor Radius, Woodworking en de Vlaamse gilde..
En iemand die mee aan de inkom staat om de meegebrachte stukken en hun maker naar de tentoonstellingstafel te vermijden.
Vooral belangrijk voor mensen die een eerste keer komen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Ik vind dat er interessante ideeen naar voren komen. Zijdelings hoor ik dus van beide kanten wel eens wat.
Dat zijn dan organisatorische zaken die door diverse oorzaken (corona) pas (lheel) laat duidelijk worden. Ik noem er een: polietoerder meld zich een dag van te voren af. Vele van de hierboven genoemde zaken waren ook mijn vragen.
Ik denk dat we, dit "probleem", als forumers wel kunnen tackelen. Als wij, als "groepje" vrijwilligers, deze taken van Jaap "overnemen" met een hele duidelijke begrenzing, van wat wel, en wat niet te doen. Dan loopt het wel. Jaap is op die dag te druk met organisatorische taken.
Ik heb dit niet met Jaap besproken dus als ik voor mijn beurt spreek krijg ik dit wel te horen.
De grootste vraag is wel krijgen we de vrijwilligers.
Helaas waren de aanmoedigings prijzen voor mij ook pas heel laat duidelijk en heb er dus geen verslag van.
Heel veel bezoekers zitten met hun handen aan de werkstukken. Dat is zelfs met 2 personen achter de tafel niet tegen te houden. Ik heb geen zin om daar heel autoritair voor te gaan staan. Ook daar moet duidelijkheid zijn. Wel of niet aankomen. Namen er bij. Tel.nr. En prijs in euro's. (als je dat wil) Ja ik heb diverse vragen gehad wat kost dat. Een kon ik er zelf geven en de andere was de schaal van Juriaan en die was ook te bereiken.
 

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Het was voor mij de eerste keer dat ik de open hout dag bezocht. Als 40 minner (;-)) heb ik mij prima vermaakt en energie opgedaan door het enthousiasme van de standhouders. Er hing een goeie sfeer en het was leuk om wat dingen in het ‘echt’ te zien. Waaronder de APC van Kor, mooi om dergelijke ontwikkelingen te kunnen volgen.

Ik heb hard gezocht naar de mogelijkheid om een naambordje te maken, heb ik deze gemist?

En dan moet je ook nog een hele dag door de (draai-)orgelmuziek.... Als ik bij mijzelf na ga moest ik zelf ook eerst wat rust in m'n donder krijgen voor ik begon met houtbewerken.

Dit was voor ons wel een reden om niet nog een tweede keer door de hal te gaan, de akoestiek was intens maar de orgelspeler was voor ons helaas erg irritant.

En als iemand uit de omgeving bied ik mij graag aan als vrijwilliger.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dit was voor ons wel een reden om niet nog een tweede keer door de hal te gaan, de akoestiek was intens maar de orgelspeler was voor ons helaas erg irritant.
Het was niet helemaal mijn muziekkeus, maar ik vind een draaiorgel altijd wel leuk om op de achtergrond te horen - zeker als dat geluid uit een zelfgebouwd 'kistdraaiorgeltje' komt. Heel wat beter dan die midwinterhoorns die we op de vorige open dagen hadden...
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het was niet helemaal mijn muziekkeus, maar ik vind een draaiorgel altijd wel leuk om op de achtergrond te horen - zeker als dat geluid uit een zelfgebouwd 'kistdraaiorgeltje' komt. Heel wat beter dan die midwinterhoorns die we op de vorige open dagen hadden...
Ik vind het ook heel praktisch om onder het raam door schreeuwend te moeten converseren met de dame achter de kassa omdat er een kettingzaag achter mij bezig was :ROFLMAO:.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
961
395
hilversum
Dit was voor ons wel een reden om niet nog een tweede keer door de hal te gaan, de akoestiek was intens maar de orgelspeler was voor ons helaas erg irritant.
Ik vond hem buiten luider... als ik even stond te roken.
Binnen vond ik hem nog mee vallen .
Weet dat ik op een gegeven moment zelfs muziek over de speakers kon horen :)

Maar ja zoals @Wim Kluck zegt.
Meeste kleine dingen kunnen we zelf opvangen.
We hebben nog wat tijd tot de volgende :)
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
116
omg Haarlem
Ik heb een hele leuke dag gehad. Mijn zoon van (14) en mijn dochter (10) waren ook mee. Die vonden het zeker ook een leuke dag.
Toen ik even snel wat dingen in huis zocht om mee te nemen naar de stand riep mijn dochter dat ze haar pyrografie werkje ook wel mee wilde nemen. Dus die hebben we erbij gezet op de tafel. (ik had wat kistjes e.d. mee). Ze is net begonnen met pyrografie dus het was voor haar leuk om met Daan te kletsen. Wat een kunstenaar is dat, die maakt prachtige pyrografie werken. Vervolgens kreeg ze een leuke aanmoedigingsprijs, dus dat stimuleert om aan de slag te gaan. Ze heeft het YouTube kanaal van Daan al gevonden...:)
Mijn zoon vond de Shaper vooral interessant (nu ook aan het 3D printen). Ik heb zelf weer erg mooie werkstukken en technieken gezien. Maar vooral de gesprekken met zoveel enthousiasme vanuit de de exploitanten waren weer erg inspirerend.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
ervan uitgaande dat er ook een boel Belgen op dit forum zitten, zou een iets centralere lokatie ook aangenamer zijn, ergens tussen Utrecht en Breda.

Zelf ben ik net voor Corona een keer naar de Open Dag geweest en vanuit Antwerpen is Zutphen al gauw 2-2,5u rijden (enkel) en ben dit jaar omwille van de afstand niet gekomen
 

Pieter9

Actieve deelnemer
28 apr 2016
40
6
68
Rotterdam
Ik heb me gisteren weer goed geamuseerd op. de beurs. Dit keer meer aandacht aan mijn hobby, figuurzagen! Het was wat rustiger en ik miste wat deelnemers maar hulde aan de organisatie. Zoals in eerdere berichten was de tafel voor het inleveren van je werkstuk, wat ik voor de eerste keer had meegenomen (die swibbogen) wat lastig te vinden. Maar dat mag de pret niet drukken. Volgend jaar zal ik er weer zijn!
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
ervan uitgaande dat er ook een boel Belgen op dit forum zitten, zou een iets centralere lokatie ook aangenamer zijn, ergens tussen Utrecht en Breda.

Zelf ben ik net voor Corona een keer naar de Open Dag geweest en vanuit Antwerpen is Zutphen al gauw 2-2,5u rijden (enkel) en ben dit jaar omwille van de afstand niet gekomen
wat denk je van een vlaamse woodworking ?
in de antwerpse kempen of de limburg
zelfs voor de zeelanders en de noord-brabanders is dat dichterbij
kan ook om de 2 jaar
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
900
760
Nootdorp
Nee daar begin ik niet aan. Ik heb een grote hekel aan in opdracht werken, de druk/stress die ik daarmee ervaar haalt alle lol eruit. Het moet wel een hobby blijven.
grappig. Ik hanteer precies hetzelfde principe. Soms maak ik wat op verzoek; dan heb ik twee voorwaarden, 1) er is geen deadline. Wanneer ik klaar ben, dat bepaal ik zelf, 2) ik bepaal de kwaliteit. Dan blijft het voor mij een echte hobby. Werken doe ik overdag wel.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Ik weet niet precies waar de frontlinie van de taalstrijd in België loopt op dit moment, maar als ik even uitga van de lijn Maastricht-Brussel-Poperinge-de Panne dan is Breda ongeveer in het geometrisch midden van het nederlandse taalgebied. Gewogen naar bevolkingsdichtheid zal het wellicht meer richting Dordrecht liggen. :cool:
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik weet niet precies waar de frontlinie van de taalstrijd in België loopt op dit moment
de taalgrens ligt sinds 1962 vast
in heel de wereld zijn er op vele vlakken scharnier- & wrijvingsgebieden
van taalstrijd kan je bij ons niet meer spreken
Breda is ongeveer het geometrisch midden van het nederlandse taalgebied. Gewogen naar bevolkingsdichtheid zal het wellicht meer richting Dordrecht liggen
groningen - dordrecht is 240 km
groningen -zuthpen is 150 km
we zien wel wat realistisch is
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
de taalgrens ligt sinds 1962 vast
in heel de wereld zijn er op vele vlakken scharnier- & wrijvingsgebieden
van taalstrijd kan je bij ons niet meer spreken

groningen - dordrecht is 240 km
groningen -zuthpen is 150 km
we zien wel wat realistisch is
Linter Zutphen is 232 km
Linter Breda is er 100 minder.
Wat realistisch is voor de ene is dit niet voor een ander.
We kijken wel wat uit de bus komt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.