Opbouw en constructie woonkamervloer

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.206
3.918
Gaanderen
Ik heb ook een keer een lengte van 120 mtr gelegd. Die zat op het einde van het systeem en kreeg de ruimte alleen warm als ik de keuken deur open liet staan. Die schuifdeur werd toch alleen gebruik als de kinderen een feestje hadden.

• Leuk
Waarderingen: mink

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.319
838
‘s-Hertogenbosch
De dwarsmuur houdt natuurlijk wel de funderingen waar de stalen balk op draagt stabiel.
Persoonlijk zou ik aanhouden 8cm smeervloer met daarin de vloerverwarming op een montage net 4 mm met daarover heen een krimpnet van 6 of 8 mm afhankelijk van de afmetingen.
Dit alles bovenop minimaal 2x 8 cm tempex naadoverlappend gelegd. Op de tempex een vochtscherm wat meteen dampdicht is
Onder de tempex een werkvloer van 10 cm beton met een krimpnet van 8 mm op betontegels van 4 cm.
Daaronder de gebruikelijke folie om de beton niet te laten verbranden

Waarom zou je zoveel warmte uit je warmtepomp die vermoedelijk ingesteld is op lage temperatuur, in je betonvloer stoppen. Dat je warmte accumuleert in je smeervloer is oké, maar de betonvloer verwarmen is jaren 80 systeem….

Verder wat al aangedragen wordt om het opgaande werk te injecteren, kan je een heleboel ellende besparen ivm optrekkend vocht.
Ik weet uit ervaring dat de stampbeton funderingen en de gemetselde funderingen vaak poreus zijn. Helemaal voorkomen kun je het niet omdat deze delen in de koude zone zitten en doorlopen naar een warme ruimte ( dus condens)
Dit zijn echter mijn ervaringen op de Brabantse zandgronden, ik weet niet hoe de grond in Gaanderen is.

Groetjes John

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
696
173
Over de invloed van de lengte van een groep had ik nog nooit nagedacht. Ik hoop ergens in de komende jaren toch een keer aan de vloeren toe te komen en dan is het goed om dat eens uit te zoeken.

• Leuk
Waarderingen: mink

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.206
3.918
Gaanderen
De dwarsmuur houdt natuurlijk wel de funderingen waar de stalen balk op draagt stabiel.
Persoonlijk zou ik aanhouden 8cm smeervloer met daarin de vloerverwarming op een montage net 4 mm met daarover heen een krimpnet van 6 of 8 mm afhankelijk van de afmetingen.
Dit alles bovenop minimaal 2x 8 cm tempex naadoverlappend gelegd. Op de tempex een vochtscherm wat meteen dampdicht is
Onder de tempex een werkvloer van 10 cm beton met een krimpnet van 8 mm op betontegels van 4 cm.
Daaronder de gebruikelijke folie om de beton niet te laten verbranden

Waarom zou je zoveel warmte uit je warmtepomp die vermoedelijk ingesteld is op lage temperatuur, in je betonvloer stoppen. Dat je warmte accumuleert in je smeervloer is oké, maar de betonvloer verwarmen is jaren 80 systeem….

Verder wat al aangedragen wordt om het opgaande werk te injecteren, kan je een heleboel ellende besparen ivm optrekkend vocht.
Ik weet uit ervaring dat de stampbeton funderingen en de gemetselde funderingen vaak poreus zijn. Helemaal voorkomen kun je het niet omdat deze delen in de koude zone zitten en doorlopen naar een warme ruimte ( dus condens)
Dit zijn echter mijn ervaringen op de Brabantse zandgronden, ik weet niet hoe de grond in Gaanderen is.

Groetjes John
Het is zandgrond en de buizen komen in de smeervloer.

• Leuk
Waarderingen: John1969

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
696
173
Dat is waar. Maar wat mogelijk is zou ik er ook uithalen om idd een eenduidiger vloer te krijgen.
Doe ik idd met alle muren die ik open heb. In een 130 jaar oude woning is dat laaghangend fruit als je toch bezig bent
Alle vervangende beton op zand die ik maak voeg ik waterglas toe aan de beton. Lijkt tot dusver goed te werken. Of misschien is het ook dat ik in tegenstelling tot de "orginele" vloeren wel folie onder de beton gebruik. De relatieve vochtigheid in huis heb ik intussen terug tot 35%-40% in de winter. Dat is al een hele verbetering.

• Leuk
Waarderingen: John1969

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.