Op zoek naar kantenfrees

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Hallo, ik ben op zoek naar een nieuwe kantenfrees, ik ben nu in het bezit van een Makita 3400B deze is inmiddels 34 jaar oud.
Ik wil deze vervangen omdat er een spantang van 6mm op zit en mijn andere freesjes 8mm zijn die ik gebruik met de bovenfrees.
Mijn gedachte ging uit naar een Festool OFK 500 maar dan heb ik nog het freesjes probleem en dat er alleen maar dure Festool freesjes in kunnen ( wel een compact machientje ) . Of een MKF700 met spantang 8mm maar daar lees je weer over dat de instellingen wat ingewikkeld zijn.

Maar wat is nu raadzaam, of toch maar weer een Makita 8mm, ik verneem het graag van jullie.
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Misschien een beetje een andere invalshoek, maar heb je ook al eens gekeken naar de Bosch GKF 12v? ook specifiek ontworpen voor de kantjes en kan zowel 6 als 8 mm aan.
 

Mark84

Actieve deelnemer
20 mrt 2018
59
18
Arnhem
Hallo, ik ben op zoek naar een nieuwe kantenfrees, ik ben nu in het bezit van een Makita 3400B deze is inmiddels 34 jaar oud.
Ik wil deze vervangen omdat er een spantang van 6mm op zit en mijn andere freesjes 8mm zijn die ik gebruik met de bovenfrees.
Mijn gedachte ging uit naar een Festool OFK 500 maar dan heb ik nog het freesjes probleem en dat er alleen maar dure Festool freesjes in kunnen ( wel een compact machientje ) . Of een MKF700 met spantang 8mm maar daar lees je weer over dat de instellingen wat ingewikkeld zijn.

Maar wat is nu raadzaam, of toch maar weer een Makita 8mm, ik verneem het graag van jullie.
ik zelf heb de MFK700 en vooral voor het frezen van randen in bepaalde hoeken vind ik het een geweldig apparaat.

Oorspronkelijk gekocht omdat er een project aan kwam met veel kastenband en daarvoor is hij echt geweldig om het super strak weg te frezen maar dit project is uitgesteld :)

Instelling zijn wellicht wat minder eenvoudig omdat hij natuurlijk geen raampje (gat) heeft waar je doorheen kijkt maar voordeel is weer dat stofafzuiging daardoor geweldig is vanuit het apparaat.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Ik ben het helemaal met @Mark84 eens: als jouw budget het toelaat, dan is de Festool MFK 700 een geweldig apparaat. Voor dit soort werk is het met afstand mijn favoriete frees. Je kunt er zowel horizontaal als verticaal mee frezen en het instellen kan supernauwkeurig. Het is echter wel een frees met een beperkte capaciteit die echt bedoeld is voor een heel specifieke taak. Maar die taak doet hij beter dan welke andere frees dan ook. Je kunt de capaciteit iets groter maken door de uitsparing in de freesplaat wat groter te maken. Die is van aluminium, dus dat gaat makkelijk. Kijk maar eens op de site van Paul Marcel: Extending the Capacity of the MFK-700 (Tip: in plaats van zagen kun je de uitsparing ook met een cilinderschuurmachine maken, dat ziet er netter uit.)
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik denk dat ik eruit ben het wordt de mkf 700 de basic uitvoering, Deze is denk ik voldoende voor mij. De zijaanslag vind ik overbodig daar er nog een bovenfrees aanwezig is.
Is dit een wijze beslissing om de basic te nemen.














i
 

dvh

Actieve deelnemer
29 aug 2019
60
15
Brugge
En voor 40 euro ofzo een Katsu-kloon van de Makita. En eigenlijk bevalt die best wel, naast mijn bovenfrees. Bij mij zit er standaard een afrondfreesje op en ik merk dat ik er hierdoor snel naar terug grijp. En tot nu toe doet het ding zijn werk prima
 
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb ook de Katsu, ook hier met standaard het afrondfreesje dat ik het meeste gebruik.
Een hele fijne frees, al heb ik geen ervaring met andere merken.
Het enige nadeel is dat de diepte-instelling even prutsen is; er zit geen fijnafstelling op zoals op bijvoorbeeld de OF1010.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik heb ook de Katsu, ook hier met standaard het afrondfreesje dat ik het meeste gebruik.
Een hele fijne frees, al heb ik geen ervaring met andere merken.
Het enige nadeel is dat de diepte-instelling even prutsen is; er zit geen fijnafstelling op zoals op bijvoorbeeld de OF1010.
De Makita die ik nu heb daar zit ook geen fijn afstelling op en dat vind ik ook wel een dingetje maar ja het beestje is inmiddels 34 jaar.
De reden dat m'n oog gevallen is op een MKF 700 is de fijnafstelling en de grotere steunvoet.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik ga hem toch vermelden... De ELU MKF 267. Zou de voorloper zijn van de Festool, heb hem zelf tweedehands gekocht:


Erg fijn ding! Brede zool met goede afzuiging, 6, 8, 1/4 spantangen, handige hulpstukken voor bochten bijv, op de zool gemonteerde geleiding met kogellager, etc...

Kan wel een kleine zoektocht worden, maar met de levertijden van nieuwe machines kan je ook lang zitten wachten...

*correctie: het was de Holzher 2350 dat de voorloper was...
 
Laatst bewerkt:

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik ga hem toch vermelden... De ELU MKF 267. Zou de voorloper zijn van de Festool, heb hem zelf tweedehands gekocht:


Erg fijn ding! Brede zool met goede afzuiging, 6, 8, 1/4 spantangen, handige hulpstukken voor bochten bijv, op de zool gemonteerde geleiding met kogellager, etc...

Kan wel een kleine zoektocht worden, maar met de levertijden van nieuwe machines kan je ook lang zitten wachten...

*correctie: het was de Holzher 2350 dat de voorloper was...
idd een mooie echte machine en een brede zool vandaar dat m'n oog op festool is gevallen.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
De mkf 700 is binnen Maar nu de volgende vraag, de een is eigenlijk voor meer kantenband met een verdikte freesplaat en een opzetstuk aan de voorkant deze heeft dus geen gladde zool en de andere heeft een gladde zool. Ik werk eigenlijk niet met kantenband.
Wat is raadzaam om welke van de twee te retourneren.
 

Mark84

Actieve deelnemer
20 mrt 2018
59
18
Arnhem
De mkf 700 is binnen Maar nu de volgende vraag, de een is eigenlijk voor meer kantenband met een verdikte freesplaat en een opzetstuk aan de voorkant deze heeft dus geen gladde zool en de andere heeft een gladde zool. Ik werk eigenlijk niet met kantenband.
Wat is raadzaam om welke van de twee te retourneren.
Screenshot 2021-10-29 at 16.29.21.png
Snap niet helemaal wat je bedoeld.. ik heb alleen de zool die je op dit plaatje zit (zwarte rand er om heen) maar als ik je goed begreep heb jij er meerdere? waarschijnlijk bedoel je diegene die je hier links op de afbeelding zit?? Heb je dit los gekocht of zat hij in de set ?

ps.. misschien heb ik wel interesse als je daar vanaf wil :)
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
die zool is idd specifiek bedoeld voor het frezen van oa. kastenband maar heb je geen vlakken zool er bij ?
De losse zolen kosten tussen de 100 en 150 euro. Dat maakt ook het grote prijs verschil tussen de basic en de uitgebreide sets.
top tip, laat je machine niet slingeren als er nog smoren of afzuig slangen aan vast zitten. een val (van je werkbank) zorgt er vaak voor dat je zool niet vlak meer is. Dit maakt het hele apparaat praktisch onbruikbaar, je neemt dan ofwel teveel ofwel te weinig kantenband af, afhankelijk van hoe je de frees vast houdt. Beide situaties zijn in mijn ogen onbevredigend.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nova

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
die zool is idd specifiek bedoeld voor het frezen van oa. kastenband maar heb je geen vlakken zool er bij ?
Het zit zo. Ik heb eerst de basic set besteld maar dat bleek achteraf de kantenband set te zijn.Deze set had ik besteld omdat ik minder belang heb bij de zijgeleider. Daarna heb ik de set met zijgeleider besteld en ontvangen en deze heeft wel een geheel vlakkezool wat ook de bedoeling was.
Nu gaat de basic set weer retour.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mark84

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Het zit zo. Ik heb eerst de basic set besteld maar dat bleek achteraf de kantenband set te zijn.Deze set had ik besteld omdat ik minder belang heb bij de zijgeleider. Daarna heb ik de set met zijgeleider besteld en ontvangen en deze heeft wel een geheel vlakkezool wat ook de bedoeling was.
Nu gaat de basic set weer retour.
Een vraagje. Misschien ten overvloede, maar ben je je er van bewust dat je met een vlakke zool geen kantenband kan afwerken. Deze zool is bedoeld om fase, radii en groeven aan te brengen. Indien dit je bedoeling is lijkt me dit idd een goede keuze.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Een vraagje. Misschien ten overvloede, maar ben je je er van bewust dat je met een vlakke zool geen kantenband kan afwerken. Deze zool is bedoeld om fase, radii en groeven aan te brengen. Indien dit je bedoeling is lijkt me dit idd een goede keuze.
Ik werk eigenlijk nooit met kantenband, vandaar dat ik ook een vlakkezool zocht, mocht het in de toekomst toch nodig zijn dan kan ik alsnog die zool bestellen.

Maar toch ook bedankt voor het meedenken.
 
  • Leuk
Waarderingen: rik

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.