Op zoek naar een vlakfrees

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Als je hem toch zo wilt/moet gebruiken zou ik de veer uit je freesmachine halen, dan schiet ie in ieder geval niet omhoog.
Dat deed ik sws al niet, omdat ik hem daarbuiten in mijn freestafel heb hangen.
Ik heb nu de frees ook met freesplaat en al in de slede liggen, dus het ombouwen van freestal naar vlakbank is ook geen werk :)
 

Ectholian

Nieuw lid
2 jan 2017
15
3
Je hebt me iig een beetje getriggerd wat ebtreft de opening van de frees e.d.
Ik heb momenteel zelfs zo, dat de opening van mijn slede niet breed genoeg is om mijn frees er in het geheel doorheen te krijgen. Ik bevestiging hem dus ook in de slede.

Ik had nog niet direct aan de risico's gedacht als de frees in de machine/slede "slaat"
Deze secifieke frees is nu niet direct qua vorm een het grootste risico, maar ik ga het toch even naar kijken hoe en wat.
Nou ja, die dingen draaien niet langzaam. Ongeacht het soort frees, zit ik liever niet dichtbij als een draaiende frees ander metaal onverwacht raakt. Er springen ongetwijfeld splinters en brokstukken vanaf (voet is meestal ook niet het hardste metaal).

Als het alleen in de slede is en dat is hout zal het wel meevallen maar lijkt me nog niet zo fijn (bovenkant zit waarschijnlijk geen snijvlak).
 

rik

Post veel
8 nov 2010
771
143
Ik ben inderdaad erg blij met het resultaat van het frezen :)
De frees bevalt goed en het freesbeeld is mooi als ik de frees in de laagste stand zet (8000 toeren).
Het was even een flinke investering, maar samen met de frees slede maakte dat ik geen angst had voor de frees.
Zelfs toen de frees lichtelijk los kwam uit de collet (niet goed vast gezet o_O ) maakte die een kleine stuiter , and thats is.

even wat foto's van de slede en het resultaat natuurlijk

BxC4Y25djXdukZbDkKEsWuEV.jpg


xvLoTFWFd0Cbmw4ck0EhkeTz.jpg
Als een beter frees resultaat gewenst is, kun je overwegen om over de lengte te frezen. Wel even op de rotatie van de frees letten zodat deze zichzelf niet gaat voeden.

bij interesse kun je op youtube even zoeken naar de filmpjes van Manor Wood. zijn filmpjes over vlakfrezen laten zien hoe dit een relatief efficient proces kan zijn ipv iets frustrerends.

succes met je mooie tafel!
 

Ectholian

Nieuw lid
2 jan 2017
15
3
Als een beter frees resultaat gewenst is, kun je overwegen om over de lengte te frezen. Wel even op de rotatie van de frees letten zodat deze zichzelf niet gaat voeden.

bij interesse kun je op youtube even zoeken naar de filmpjes van Manor Wood. zijn filmpjes over vlakfrezen laten zien hoe dit een relatief efficient proces kan zijn ipv iets frustrerends.

succes met je mooie tafel!
Dat is wel een interessante. Ik kon er niet zoveel over vinden, maar ik heb mijn tafelblad (aan elkaar gelijmde steigerplanken) ook met de nerfrichting meegefreest. Als ik dat de ene kant op deed, trok hij de frees scheef het hout in (dus invreten, ik vergeet altijd of je dat dan weer tegenlopend of meelopend noemt haha). Maar de andere kant op, sloeg hij soms redelijk grote spaanders van de rand van het freesoppervlak (soms tot 5cm lang) af. Dus ik dacht eigenlijk dat het daarom beter was om haaks op de houtnerf te vlakfrezen?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.180
279
Goeree-Overflakkee

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
Het filmpje is kapot...
@baas Ik krijg de afgelopen dag die melding 'this video is unavailable ' bij alle filmpjes. Ik verwacht niet dat YouTube eruit ligt, is er misschien iets veranderd op het forum zelf? Het gebeurde bijvoorbeeld ook bij een filmpje dat ik de avond tevoren nog had gekeken..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.