Op zoek naar een vlakfrees

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Hey hallo
Ik denk dat je blij verrast zal zijn
Ik wel toen ik er mee ging werken. Geeft een mooi frees beeld
Je hebt niet het idee dat je met een monster aan het frezen bent
Ik ben inderdaad erg blij met het resultaat van het frezen :)
De frees bevalt goed en het freesbeeld is mooi als ik de frees in de laagste stand zet (8000 toeren).
Het was even een flinke investering, maar samen met de frees slede maakte dat ik geen angst had voor de frees.
Zelfs toen de frees lichtelijk los kwam uit de collet (niet goed vast gezet o_O ) maakte die een kleine stuiter , and thats is.

even wat foto's van de slede en het resultaat natuurlijk

BxC4Y25djXdukZbDkKEsWuEV.jpg


xvLoTFWFd0Cbmw4ck0EhkeTz.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: arjaano en ZotVanHout

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.169
436
ik zag laatst een filmpje van iemand die een slede had gemaakt voor zijn elektrische handschaaf
dat zag er eigenlijk een stuk logischer uit dan met de bovenfrees.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.169
436
kwam voorbij op you-tube als ik het terugvind plaats ik een link.
maar het idee is min of meer gelijk als met een bovenfrees.

het hout werd in de lengterichting geschaafd
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
het hout werd in de lengterichting geschaafd
dan kan ik er al deels inkomen
dit is een flinke stap vooruit, als het resultaat even goed is als met een bovenfrees
voor een breed blad stuit je snel op de beperkte breedte van je vandikte
tenzij je een breedbandschuurmachine hebt staan
ben nieuwsgierig naar de mal + de manier van bevestigen/stabiliseren van de schaaf
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
472
157
Apeldoorn
Leek mij ook, maar zie de link hieronder, daarin hebben ze een slede gemaakt en icm van een flinke tafel/werkbank schaven ze daar aanzienlijke delen mee vlak (spanten voor een boot). Ze gebruiken hiervoor de triton handschaaf (wat een reus!). Bovendien hebben ze in de slede een extra hoogte verstelling gebouwd, best vernuftig!

 

Ectholian

Nieuw lid
2 jan 2017
15
3
Ik heb ook een 50mm vlakfreesje gekocht voor een eenmalig expirement (goedkoop amazondingetje). Maar ik heb dan het probleem dat hij niet door de opening in de voet van de bovenfrees past, hebben jullie daar geen last van? De frees eronder laten zweven en de hoogtevergrendeling locken is echt een nogo (ik wil niet wegen wat er gebeurd als tijdens het frezen de frees de voet raakt door het losschieten van de vergrendeling oid).
 

Ectholian

Nieuw lid
2 jan 2017
15
3
B&D KW850E. In de voet zitten ook schroefgaten voor stofafzuiging maar verder een geheel. afstand die tussen die schroefbussen zit is 36mm dus dat gaat nooit passen, dus niet de geschikte router ervoor. Ik wist niet dat er routers waren met ringen e.d., daar maar eens naar kijken. Tnx. Excuus voor het stelen van het draadje :)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Excuus voor het stelen van het draadje

ik zie geen reden tot excuus
B&D KW850E . . . afstand die tussen die schroefbussen zit is 36mm dus dat gaat nooit passen, dus niet de geschikte router ervoor
je doelt op het grijze deel hier onder ?
het beperken van de grootte van de opening in de voet is bedoeld om te vermijden dat men er een freesbit in zet die de capaciteit van de machine overstijgt

1626787924051.png

de uitneembare ringen zijn vooral bedoeld om er kopieerringen met = diameter in te plaatsen
festool of 1400
1626788358803.png

bij de festool of 2200 kan je de hele zool wisselen, of er kopieerringen van <> diameter in zetten
1626788253688.png
 

Ectholian

Nieuw lid
2 jan 2017
15
3
Dat is zo'n kopieermalletje. Maar daar waar dat grijze plaatje in vastschroeft; die opening is te klein voor 50mm frees (dus de ruimte tussen de twee schroefbussen waar dat plaatje in geschroefd wordt). Dus gewoon niet de juiste machine :)
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Gevoelsmatig lijkt me dat ook een wat kleine machine voor zo'n grote frees. Zou denken dat je voor zulke grote frezen toch een schacht van minimaal 12mm of 1/2" nodig hebt.
 

Ectholian

Nieuw lid
2 jan 2017
15
3
Ja, zit ook wat in hoor. Dit is wel eentje met 8mm schacht maarja de frees zelf past niet door de opening. Ik dacht, het is een poging waard. Nu maar met een 25mm rechte frees gedaan. Dus maar een grotere machine vragen voor sinterklaas haha.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Je hebt me iig een beetje getriggerd wat ebtreft de opening van de frees e.d.
Ik heb momenteel zelfs zo, dat de opening van mijn slede niet breed genoeg is om mijn frees er in het geheel doorheen te krijgen. Ik bevestiging hem dus ook in de slede.

Ik had nog niet direct aan de risico's gedacht als de frees in de machine/slede "slaat"
Deze secifieke frees is nu niet direct qua vorm een het grootste risico, maar ik ga het toch even naar kijken hoe en wat.
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Als je hem toch zo wilt/moet gebruiken zou ik de veer uit je freesmachine halen, dan schiet ie in ieder geval niet omhoog.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.