Ook ik, Berken Multiplex Kwaliteit werkbank

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Jonge kinderen is zeker goed argument om iets met hout te doen. (Heb comode en bedjes en stoelen gemaakt voor mijn kinderen) Ook investeren in tools vs tijd. Koop dus goede tools waarmee je tijd bespaard zodat projecten af komen en niet dat papa ieder weekend in de schuur bivakeerd.

In dat geval. Kies voor iets makkelijkere constructie voor de werkbank dan zoveel moeten lijmen (my gosh!). Een volhouten frame met halflapjoints geeft in iedere geval een stuk sneller resultaat en je kunt daarin wel je lades monteren.
 

Chiel_78

Actieve deelnemer
10 nov 2020
38
8
Zoetermeer, Zuid-Holland
Ik heb me ook door Paoson laten inspireren, het multiplex heb ik uiteindelijk via opmaatzagen.nl gekocht, dat was goedkoper (en sneller) dan zelf platen op maat zagen.

Ik heb gekozen om ze 120 x 60 te maken. Bijna klaar :cool: Zal binnenkort (ik hoop dit weekend) een bouwverslagje uploaden.

Bekijk bijlage 96225

Ben erg benieuwd naar je bouw verslag.
Kun je wellicht laten weten welke bankschroef je daar gebruikt? Die ziet er mooi u
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Ben erg benieuwd naar je bouw verslag.
Kun je wellicht laten weten welke bankschroef je daar gebruikt? Die ziet er mooi u
Dat is de Quick-release front vice (face vice) (300651) van Dieter Schmid, de houten bek moet je er los bij bestellen: Wooden jaw for large York front vice Code 307758.

Let op dat je de juiste bek bestelt, ik had eerst de verkeerde aangeklikt. Mocht iemand interesse hebben dan mag die voor een prikkie weg (code 307757).
 

Chiel_78

Actieve deelnemer
10 nov 2020
38
8
Zoetermeer, Zuid-Holland
Dat is de Quick-release front vice (face vice) (300651) van Dieter Schmid, de houten bek moet je er los bij bestellen: Wooden jaw for large York front vice Code 307758.

Let op dat je de juiste bek bestelt, ik had eerst de verkeerde aangeklikt. Mocht iemand interesse hebben dan mag die voor een prikkie weg (code 307757).

Dank!

Ik heb wel naar BB/BB gekeken. Dit is alleen verkrijgbaar in 153x153 en interieur verlijmd. Ik heb er gewoon nog niet genoeg verstand van om te beoordelen of interieur of exterieur verlijmd echt uitmaakt in een semi vochtige ruimte als mijn garage. Liever neem ik in die zin geen risico. .
Kan iemand mij iets zinnigs vertellen over interieur of exterieur verlijmd?
Moet ik mij hier zorgen over maken bij een werkbank in een enkelsteens garage (dus semi vochtig)?

De platen van 153x153 zijn goedkoper, maar ook nog eens makkelijker te hanteren vermoed ik zo.
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Kan iemand mij iets zinnigs vertellen over interieur of exterieur verlijmd?
Moet ik mij hier zorgen over maken bij een werkbank in een enkelsteens garage (dus semi vochtig)?
De platen van 153x153 zijn goedkoper, maar ook nog eens makkelijker te hanteren vermoed ik zo.
de klassering 'interieur x exterieur' is bij ons onbekend, althans voor mij
de bb/bb is wbp ('water boiling proof')
meer vochtbestendig kan je in houten plaatmateriaal niet vinden

hout zal altijd werken
door de manier van opbouwen kan je dat beperken

als het om makkelijk te hanteren draait . . . je kan de platen laten doorzagen vooraleer je ze vervoert
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
WBP (Water Boiled Proof - 72 uur in een kook/stoombad zonder delaminatie) is zg 'exterieur' verlijmd multiplex. En kun je dus buiten gebruiken of in vochtige ruimten. Als je ze op casters zet binnen in een garage maakt dat niet zo veel uit allemaal volgens mij.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Uiteindelijk gaat als het regelmatig nat wordt ook de meest 'waterbestendige' multiplex delamineren, is mijn ervaring. Mits je de boel goed afwerkt (olie!) zal die 'binnenkwaliteit' mpx zeker volstaan voor een werkbank.
 

Alex Timmermans

Actieve deelnemer
6 sep 2020
72
16
In mijn studio heb ik het anders gedaan.
Ik doe al het inlijstwerk voor mijn fotografie zelf. Soms moet ik daarvoor laag en soms hoog kunnen werken. Daarvoor heb ik een elektrisch in hoogte verstelbaar buro gekocht. Dat werkt echt zalig. Ik moet er nog wieltjes onder maken, dan is het helemaal flexibel. Door de “formica” afwerking van het blad ook goed schoon te houden.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
278
116
Wetteren, Belgie
Als je nog niet begonnen zou zijn aan je werkbank: ik heb ooit deze werkbank gemaakt. Gewoon met multiplex van de brico. Zwaar, stabiel en gemakkelijk te maken. Het werkblad is gemaakt uit een onderblad van multiplex en daarboven een mdf plaat. Als je werkblad dan versleten of vuil is, kan je het gemakkelijk verwijderen en vervangen door een nieuwe (goedkope) plaat mdf.
 

Chiel_78

Actieve deelnemer
10 nov 2020
38
8
Zoetermeer, Zuid-Holland
Als je nog niet begonnen zou zijn aan je werkbank: ik heb ooit deze werkbank gemaakt. Gewoon met multiplex van de brico. Zwaar, stabiel en gemakkelijk te maken. Het werkblad is gemaakt uit een onderblad van multiplex en daarboven een mdf plaat. Als je werkblad dan versleten of vuil is, kan je het gemakkelijk verwijderen en vervangen door een nieuwe (goedkope) plaat mdf.

Bedankt voor je reply Supberbra. Ik ben nog niet echt begonnen met bouwen. Hout is wel besteld en binnen. Wordt Berken Multiplex met een zwart MDF werkblad.
Ik ben nu de sketchup tekening voor mijn zaag/frees tafel aan het maken. Dat lijkt me het makkelijkste als ik die als eerste gewoon netjes heb staan.
Daarna door met de rest.

Kost allemaal best wat tijd. Elke dingetje wat ik wil moet ik ook nadenken, hoe maak ik het, met wat, heb ik dan materialen etc etc. Aangezien ik echt helemaal met niks begin is dit best tijdrovend en ook kostbaar.
Schroeven, lijm, klemmen, Olie en ga zo maar door. Ik heb werkelijk niks op de plank liggen.
Ondertussen het meeste wel binnen maar soms kom ik er achter dat ik dan iets niets heb etc etc. Op zich al een deel van de pret (het uitdenken etc).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

Paul5376

Actieve deelnemer
6 okt 2019
27
3
Nog even een heel andere invalshoek; ik ben namelijk ook een werkbank/dressoir voor in de garage aan het maken.... Wie niet lijkt het wel ;-)

Waar ik merk dat in de aangedragen voorbeelden vooral allerhande zaag/frees/boor activiteit uitermate goed uitgevoerd kunnen worden met minimale inspanning (w/o de parallelaanslag, bankschroef, ingebouwde compressor, etc...), kies ik er voor om vooral alles netjes / achter een deurtje/laadje weggewerkt te krijgen. Mijn beredening is namelijk dat houtbewerking voor mij echt een hobby is en dat ik 9 van de 10 keer dat ik passeer liever kastje dicht zie dan gereedschap gereed voor bedrijf.

Of het voor mij goed gaat werken is nog even afwachten (nog niet af) maar in hoofdpunten:
- 1x kast (153 breedt) + 1x dressoir (100 hoog, 70 diep, 2600 breedt) en met vooral veel lades.
- Blad van MDF 21 op 18; top: 9001/lak
- Met profielfrezen geef ik het geheel nog wat landelijke sfeer ;-)
- zaagtafel / afkortzaag / freestafel en afzuiging zijn nu losse "tafels"; ik rol die gewoon naast de kasten, Wellicht kan het later compacter... Of als ik het langer niet nodig heb op zolder.

Ben wel benieuwd of anderen zich hierin herkennen?

Misschien zijn er ook aardige tussenoplossingen denkbaar.

Paul
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.