Oogst van een walnotenboom: een kleine fotoreportage

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
215
De Nailfinder voldoet dus aan je verwachtingen?
Hoe diep scant hij en hoe kleine spijkertjes detecteert hij in de praktijk in het hout?
Want nadat ik laatst ook een paar spijkers vond in hout waarvan ik dacht dat het spijkervrij was (en mijn zaagtafel was daarbij de detector; dat blad kwam er niet zo fris uit), ben ik nav je bericht ook aan het nadenken om een detector aan te schaffen. Ook omdat ik nogal wat pallethout gebruik en ook wat stammen heb liggen om nog te verzagen (en die bomen hebben ook langs een weiland gestaan...)
Ja de Nailfinder voldoet aan mijn verwachtingen. De eigenaar van Kooistra adviseerde mij dat dit apparaat geschikt is voor af en toe een boom omdat het geen lange steel heeft dus als je er een grote serie bomen mee doet zul je last van je rug krijgen. Over de gevoeligheid: het apparaat heeft twee standen voor de gevoeligheid. Hoe diep je er precies mee komt weet ik niet. In mijn boom zat de diepste ca 10cm diep en die pikte het apparaat wel op. Ik vroeg dat ook aan Kooistra en die zei dat voor bomen tot 50cm dit apparaat prima geschikt is ( en veel gebruikt wordt in zagerijen) omdat een spijker vrijwel nooit in een dunne jonge boom gespijkerd wordt maar in een boom die al een beetje omvang heeft (minimaal 20cm of zo). Dus ik heb nog niet concreet geprobeerd hoe diep hij gaat maar bij mij heeft hij alles (28 spijkers totaal!) goed gedetecteerd..
Succes met de aanschaf!
Gr, Harry
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
215
Vandaag het hout opgelat en de uiteinden met gesmolten kaarsvet ingekwast. En nu een paar jaar geduld tot het winddroog is 😀
 

Bijlagen

  • 8589C4FC-9178-4D86-9764-E607BD598A00.jpeg
    8589C4FC-9178-4D86-9764-E607BD598A00.jpeg
    186,7 KB · Weergaven: 89
  • 23B5DF12-2A6F-473B-B14F-A48A183B68DD.jpeg
    23B5DF12-2A6F-473B-B14F-A48A183B68DD.jpeg
    196 KB · Weergaven: 88
  • 8A880940-8B7E-4F74-85C4-8A05064FEE31.jpeg
    8A880940-8B7E-4F74-85C4-8A05064FEE31.jpeg
    137,1 KB · Weergaven: 89
  • Leuk
Waarderingen: Taab en Petrolhead

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Bij 'oogst van een walnotenboom' als onderwerp denk ik toch eerder aan de noten zelf ;-) Mijn buurman heeft een ouwe walnoot in zijn achtertuin en geen idee wat ie met de noten moet doen. Daar maken wij dus elk jaar olie van. Wij krijgen de noten, hij is van al die 'rommel' in zijn achtertuin af, en we delen olie uit aan de hele buurt ;-)
Ik had dit jaar een oogst van 14 kg. Dat werd eerst drogen en uitdelen
Bij 'oogst van een walnotenboom' als onderwerp denk ik toch eerder aan de noten zelf ;-) Mijn buurman heeft een ouwe walnoot in zijn achtertuin en geen idee wat ie met de noten moet doen. Daar maken wij dus elk jaar olie van. Wij krijgen de noten, hij is van al die 'rommel' in zijn achtertuin af, en we delen olie uit aan de hele buurt ;-)
Wij hadden dit jaar bijna 14 kg noten. Gedroogd en uitgedeeld. Een deel zelf gehouden, lekker kraken bij de borrel en in allerlei gebak. Van de schillen heb ik dit jaar inkt gemaakt (experimentje).
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
@henkverhaar Hoe verkrijg je olie van walnoten?

Het hout is prima om mee te roken, geeft een typische bitterheid. Van de jonge noten, voor ze verhoutten maken we likeur. Brandewijn, suiker en in blokjes gehakte noten. Het geheel in een glazen fels in de volle zon zetten. Wordt gitzwart en smaakt in het begin erg naar jodium. Duurt een paar jaar voor het op smaak is. En natuurlijk baklava maken.
De walnootboom geeft ook stoffen af die de groei van andere planten in de omgeving afremt. De stof zit ook in de noten en werkt anti-bacterieel en tegen de "slechte" bacterien etc. in de darmflora.
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Kun je dat nader uitleggen?
Walnoten en andere planten produceren zogenaamde Phytoncides, dit zijn nevenproducten die bij het metabolisme van de plant vrij komen. Een er van bij de walnoot is jugolon. Ze hebben antibacteriele en antischimmel eigenschappen. Ze kunnen ook de groei van andere planten in de nabije omgeving belemmeren (Allelopathie). Dit zoals ik het begrijp, heb het eens uitgezocht omdat iets gebaseerd op walnoten niet best wilde vergisten.

Phytoncides is een grote heterogene groep van stoffen, het is dus lastig om specifiekere dingen aan te wijzen zonder diep in de wetenschappelijke literatuur te duiken. Daar komt nog bij dat er elders allerhande pseudowetenschappelijke onzin wordt neergepennt.

Het enige dat je voor bessenstruiken kunt doen is zo veel mogelijk afstand van de boom houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Ik heb wel eens gehoord dat je schijnbaar onder een notenboom geen last hebt van muggen. Er zal dus wel iets aan de boom zijn waar niet iedereen blij van wordt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
@henkverhaar Hoe verkrijg je olie van walnoten?
met een oliepers. Ik gebruik de handpers van Piteba, maar er zijn ook luxere, gemotoriseerde persen. Er is tegenwoordig zelfs een keukenmachine-achting apparaat op de markt, maar daarvan betwijfel ik of die stevig genoeg is voor meer dan incidenteel gebruik. De meeste oliepersen zijn vijzelpersen. Maar je kunt het in principe ook met een statische pers doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Walnoten en andere planten produceren zogenaamde Phytoncides, dit zijn nevenproducten die bij het metabolisme van de plant vrij komen. Een er van bij de walnoot is jugolon. Ze hebben antibacteriele en antischimmel eigenschappen. Ze kunnen ook de groei van andere planten in de nabije omgeving belemmeren (Allelopathie). Dit zoals ik het begrijp, heb het eens uitgezocht omdat iets gebaseerd op walnoten niet best wilde vergisten.

Phytoncides is een grote heterogene groep van stoffen, het is dus lastig om specifiekere dingen aan te wijzen zonder diep in de wetenschappelijke literatuur te duiken. Daar komt nog bij dat er elders allerhande pseudowetenschappelijke onzin wordt neergepennt.

Het enige dat je voor bessenstruiken kunt doen is zo veel mogelijk afstand van de boom houden.
Dat wist ik niet.. Maar dat verklaart wel waarom ze de notenboom altijd solitair ergens op een erf hebben staan (en er groeit niks rondom)

Onze tuin is compact, dus ik ga eens kijken hoe ik het aanpak 😅
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.