http://www.houtbouwelementen.nl/nl/7/CONSTRUCTIES.html
Detail 8.3a voor het principe van een gemenageerd overstek
Detail 8.3a voor het principe van een gemenageerd overstek
Indien je harde platen gebruikt, wat normaal het geval is voor een warm dak heb je helemaal gelijk.Die kunnen zelfs bovenop de epdm (als je bijvoorbeeld achteraf zou isoleren). Maar bij een koud dak een plafondafwerking van OSB met daarboven de rotswol lijkt me dat niet zo een goed idee.Zeker weten dat de isolatie van het dak het beste bovenop de OSB platen kan liggen!
Fons
]
Rockwool heeft ook platen die geschikt zijn voor een warmdak, een kennis heeft ze ook op z'n plat dak voor een betere geluidisolatie.
Dan moet je balklaag daar wel op berekend zijn....Of je gooit ze op je EPDM en als gewicht dreentegels met rubberzegels eronder zodat je ze niet het XPS indrukt.
Voor een warm dak (dus isolatie aan de buitenzijde van het houtbeschot) gebruik je het beste XPS platen (geextrudeerd polystyreen). Dit zijn drukvaste platen en daar heb je weinig geziek mee. Je kan ze ook gewoon vastlijmen hoef je niet te nagelen. Of je gooit ze op je EPDM en als gewicht dreentegels met rubberzegels eronder zodat je ze niet het XPS indrukt.
Ik weet niet welk soort afzuiger je zou plaatsen, maar wat ik zou overwegen als het mijn werkplaats was, is om de afzuiger in een aparte kleine ruimte te plaatsen met ventilatie naar buiten (eventueel ook te bereiken en ledigen langs buiten maar niet noodzakelijk, kan ook langs binnen). Om te functioneren moet er dan ook ventilatie zijn in de werkplaats. Grote voordeel is dat je met een eenvoudige goedkope afzuiger alle fijn stof ineens buiten hebt en verse lucht binnen, dit zonder dure filtertoestanden of dure afzuigers in onderdruk.
Heb hier wat over zitten nadenken...mss een 'kast' maken met afvoer naar buiten ofzo...nog wat verder op denken
Niemand idee over mijn vraag van isolatie in het dak/geluidsisolatie? En dat XPS word aanbevolen maar na wat zoekwerk word dit niet afgeraden wegens vervorming...?
Groetjes,
Kevin
Hoe bedoel je vervorming? Dat is bij mij een onbekende maar wellicht als het het vrij ophangt onder een plafond dan kan het wat doorzakken ja. Ik heb het wel eens gezien onder een vloer van een woning waarbij ik interesse had om het aan te kopen. Het was een slechte vorm van bevestiging. Het was enkel op de draagbalken vastgehangen met h.o.h 60 cm. Het is net zoals een gipsplafond dat heeft ook kortere h.o.h afstanden nodig om doorzakken te voorkomen. En gewoon vastzetten met schroeven of spijkers met flens, dan gaat het nergens meer heen.