Ik ga een schrift beginnen waar ik de eerste tekeningen/schetsen ga verzamelen tesamen met ander inspiratiemateriaal. Ja, een modern schrift met ruitjespapier en met ingeplakte foto's en printjes van een laserprinter zijn niet echt periodecorrect, maar het project in vaste vorm bijhouden past beter dan alles (alleen maar) online doen. Ik twijfel nog of ik ook een videologboek bij ga houden, want dat maakt wel gelijk dat alles 50% meer werk gaat kosten.
Ik vind wat leuke materialen online, zoals:
Waarin wat uitleg staat over monumentale houtverbindingen, en:
wat een aanbesteding lijkt, maar vanaf pagina 59 veel plaatjes met namen over houtverbindingen. Nu hoeft dit geen monumentale koeienschuur te worden, maar omdat ik een groen dak overweeg (of wellicht alsnog pannen) en er een kleine verdieping komt voor hout moet het wel aardig wat gewicht kunnen houden dus ik maak de balken zo dik als praktisch is op de fundering (15cm breed is die op zijn smalst) en overal moet alles supersolide gebouwd worden.
Vooralsnog overweeg ik vurenhout, omdat ik dat hier bij een lokale handel in voldoende kwantiteit en maatvoering kan halen en bij een groot genoege bestelling leveren ze aan de deur af, scheelt gedoe met de lengtes die ik niet zelf kan vervoeren.
Daar waar ik voor het frame een redelijk idee heb wat ik wil doen, is dat nog niet het geval voor de wandbekleding buiten. Ga ik voor de 'log cabin' route met gestapelde balken in een groef in de staanders? Misschien toch een houten frame met gevelbekleding en isolatie tussen de binnen en buitenwanden? En wat voor gevelbekleding dan? Ik zie een groot verschil tussen de Nederlandse bouwstijl en de stijl waar ik al enig ervaring mee heb, namelijk die in Zweden: Verticale planken met dunne latten over de kieren.
Toch neig ik steeds meer naar een "Nederlands" ontwerp, zoals dat in de jaren 1900 hier zomaar gebouwd zou kunnen zijn. Mochten jullie leuk beeldmateriaal hebben ter inspiratie zie ik dat graag tegemoet! Uiteraard ga ik de komende tijd veel plaatsen bezoeken waar ik zelf ideëen op kan doen.