Eerst over de nauwkeurigheid van een geleidings rail.
Een aluminum rail heeft aan de kant waar je snijd een rubberen vel en als je de rand hiervan met je lijn gelijk legt zou je theoretisch perfect op de lijn moeten zagen. Ik heb verschillende invalzagen gebruikt in het verleden en kom altijd tot de vaststelling dat dit enkel bij nieuwe zagen het geval is vermits deze rubberen rand onderhevig is aan slijtage waardoor je na verloop van tijd de afwijking met je blote oog inschat met minder bevredigende resultaten tot gevolg.
Daarom maak ik mijn geleiderails zelf zoals te zien op de foto. Snel en goedkoop gefabriceerd.

Je laat de aanslag zijde lang en kort deze dan af voor het eerste gebruik. De aanslagzijde is exact waar je snijd. Verslijt deze of geraakt hij beschadigd dan schuif je het geleidende stuk enkele mm op. Als je wenst breng je onderaan dunne rubber aan of zo'n antislip matje en dan kan je hem vaak zonder klemmen gebruiken.
Deze rail gebruik ik ook als ik met een gewone zaag wil invallen.
Als volgt:
je kijkt nauwkeurig waar je de snede wil starten.
je heft de zaag op maar laat deze met de neus van de plaat rusten op de rail, haaks tov de geleider.
start de zaag en laat ze niet zakken tot zij op toeren is gekomen.
laat ze traag zakken zodat ze niet 'terugloopt' uit de snede met alle gevaarlijke gevolgen van dien.
als je in de snede niet beperkt wordt in diepte kan je ook eenvoudigweg de diepte afstelling los zetten de basis laten staan en zo de zaag zachtjes laten invallen.
Voor het afkorten gebruik ik de volgende hoekaanslag. Er bestaan verschillende varianten op en dit is een kleiner model wat ik het meest ter handen neem.

Het gebruik hiervan behoeft weinig uitleg veronderstel ik.
Ik gebruik liefst de lichtste zaag mogelijk voor het werk ter handen zodat ik ze met één hand kan bedienen. De meeste cirkelzagen op de Europese markt zijn hier niet geschikt voor. Ze zijn te zwaar, onnauwkeurig en de basis plaat stelt niets voor. De basis platen zijn bijna altijd uit een dunne plaat geperst en niet nauwkeurig. De as en kogellagers zijn van lage kwaliteit waardoor ze niet nauwkeurig zagen en na relatief korte tijd afwijking beginnen te vertonen. Deze afwijking is ook niet af te stellen met een stelschroef om ze te compenseren.
Dus hier een foto van mijn geliefkoosd elektrisch gereedschap. 'Groene Merk' skillsaw (heb ook een 'Blauwe Merk' van gelijkwaardig caliber).

Even vermelden dat deze toestellen niet op de Europese markt beschikbaar zijn. Ik heb er het raden naar waarom.
Misschien willen de Japanners het beste voor zichzelf houden maar dat betwijfel ik ten sterkste. Er zal misschien voor zulke hoogwaardige machines geen markt zijn?????
Of misschien zijn de winst marges op de locale versies van dezelfde merken hoger en is dat de motivatie.
O ja even nog een fijn kenmerk vermelden. Je moet niet eerst een onhandigheids euh ik bedoel veiligheidsknop indrukken vooraleer je de zaag kan starten. In plaats daarvan kan je de zaag 'vastzetten' zodat je de knop niet ingedrukt hoeft te houden tijdens het zagen. De zaag stopt onmiddellijk als je dan de normale knop weer zachtjes aanraakt.
Een zaag die ook snel stopt is ook een vereiste voor mij.
Een LED lamp vooraan waar je de snede start en duidelijk zicht op het werkstuk langs beide zijden van de zaag. Fijn afstelling van de hoeken zodat 45 altijd ECHT 45 is evenals 0 graden.

Voor alle gemakkelijkheid heb ik een stevige rekker/touwtje aan de kap bevestigd zodat ik die meestal volledig inklap. Ik leg de zaag dan ondersteboven neer maar heb nooit de weerstand van kap tijdens het zagen.

Ik gebruik deze zagen ok op de trekrichting indien nodig. Uiteraard met de nodige voorzichtigheid. Of ik houd ze andersom vast als ik verticaal wil zagen van boven naar onder.
En ik heb een transfo nodig van 220-110 om dit ding te laten draaien. Onhandig? Nee toch niet, als dat de prijs is die ik moet betalen voor het gebruik van dit toestel.
CE keurmerk vind ik ook nergens terug.
Voor het snel en efficiënt uitsnijden van verbindingen waarbij precisie een noodzaak is, is dit toch een onontbeerlijk stuk gereedschap voor mij.
In de VS worden deze dingen vaak skillsaw genoemd verwijzend naar de (oorspronkelijk 'worm drive) cirkelzagen van het merk 'skill'. Ik vind skillsaw best een leuke naam vermits je ook kan interpreteren als skill (vaardigheid) saw. Of een zaag waar je best wel wat vaardigheid voor nodig hebt om deze tot zijn grootste capaciteit te benutten. Ik voel me daarom dus ook persoonlijk meer aangetrokken tot deze zaag dan tot een invalzaag die uit het 'foolproof' idee is voortgekomen.
Er zijn van een bepaald 'Rood Merk' wel enkele zagen waar ik mijn arsenaal me zou willen aanvullen. Maar ze zijn zooo zwaar.
Oh nee nu heb ik het toch gedaan en mij over merken, geuren en kleuren uitgesproken.
Een aluminum rail heeft aan de kant waar je snijd een rubberen vel en als je de rand hiervan met je lijn gelijk legt zou je theoretisch perfect op de lijn moeten zagen. Ik heb verschillende invalzagen gebruikt in het verleden en kom altijd tot de vaststelling dat dit enkel bij nieuwe zagen het geval is vermits deze rubberen rand onderhevig is aan slijtage waardoor je na verloop van tijd de afwijking met je blote oog inschat met minder bevredigende resultaten tot gevolg.
Daarom maak ik mijn geleiderails zelf zoals te zien op de foto. Snel en goedkoop gefabriceerd.

Je laat de aanslag zijde lang en kort deze dan af voor het eerste gebruik. De aanslagzijde is exact waar je snijd. Verslijt deze of geraakt hij beschadigd dan schuif je het geleidende stuk enkele mm op. Als je wenst breng je onderaan dunne rubber aan of zo'n antislip matje en dan kan je hem vaak zonder klemmen gebruiken.
Deze rail gebruik ik ook als ik met een gewone zaag wil invallen.
Als volgt:
je kijkt nauwkeurig waar je de snede wil starten.
je heft de zaag op maar laat deze met de neus van de plaat rusten op de rail, haaks tov de geleider.
start de zaag en laat ze niet zakken tot zij op toeren is gekomen.
laat ze traag zakken zodat ze niet 'terugloopt' uit de snede met alle gevaarlijke gevolgen van dien.
als je in de snede niet beperkt wordt in diepte kan je ook eenvoudigweg de diepte afstelling los zetten de basis laten staan en zo de zaag zachtjes laten invallen.
Voor het afkorten gebruik ik de volgende hoekaanslag. Er bestaan verschillende varianten op en dit is een kleiner model wat ik het meest ter handen neem.

Het gebruik hiervan behoeft weinig uitleg veronderstel ik.
Ik gebruik liefst de lichtste zaag mogelijk voor het werk ter handen zodat ik ze met één hand kan bedienen. De meeste cirkelzagen op de Europese markt zijn hier niet geschikt voor. Ze zijn te zwaar, onnauwkeurig en de basis plaat stelt niets voor. De basis platen zijn bijna altijd uit een dunne plaat geperst en niet nauwkeurig. De as en kogellagers zijn van lage kwaliteit waardoor ze niet nauwkeurig zagen en na relatief korte tijd afwijking beginnen te vertonen. Deze afwijking is ook niet af te stellen met een stelschroef om ze te compenseren.
Dus hier een foto van mijn geliefkoosd elektrisch gereedschap. 'Groene Merk' skillsaw (heb ook een 'Blauwe Merk' van gelijkwaardig caliber).

Even vermelden dat deze toestellen niet op de Europese markt beschikbaar zijn. Ik heb er het raden naar waarom.
Misschien willen de Japanners het beste voor zichzelf houden maar dat betwijfel ik ten sterkste. Er zal misschien voor zulke hoogwaardige machines geen markt zijn?????
Of misschien zijn de winst marges op de locale versies van dezelfde merken hoger en is dat de motivatie.
O ja even nog een fijn kenmerk vermelden. Je moet niet eerst een onhandigheids euh ik bedoel veiligheidsknop indrukken vooraleer je de zaag kan starten. In plaats daarvan kan je de zaag 'vastzetten' zodat je de knop niet ingedrukt hoeft te houden tijdens het zagen. De zaag stopt onmiddellijk als je dan de normale knop weer zachtjes aanraakt.
Een zaag die ook snel stopt is ook een vereiste voor mij.
Een LED lamp vooraan waar je de snede start en duidelijk zicht op het werkstuk langs beide zijden van de zaag. Fijn afstelling van de hoeken zodat 45 altijd ECHT 45 is evenals 0 graden.

Voor alle gemakkelijkheid heb ik een stevige rekker/touwtje aan de kap bevestigd zodat ik die meestal volledig inklap. Ik leg de zaag dan ondersteboven neer maar heb nooit de weerstand van kap tijdens het zagen.

Ik gebruik deze zagen ok op de trekrichting indien nodig. Uiteraard met de nodige voorzichtigheid. Of ik houd ze andersom vast als ik verticaal wil zagen van boven naar onder.
En ik heb een transfo nodig van 220-110 om dit ding te laten draaien. Onhandig? Nee toch niet, als dat de prijs is die ik moet betalen voor het gebruik van dit toestel.
CE keurmerk vind ik ook nergens terug.
Voor het snel en efficiënt uitsnijden van verbindingen waarbij precisie een noodzaak is, is dit toch een onontbeerlijk stuk gereedschap voor mij.
In de VS worden deze dingen vaak skillsaw genoemd verwijzend naar de (oorspronkelijk 'worm drive) cirkelzagen van het merk 'skill'. Ik vind skillsaw best een leuke naam vermits je ook kan interpreteren als skill (vaardigheid) saw. Of een zaag waar je best wel wat vaardigheid voor nodig hebt om deze tot zijn grootste capaciteit te benutten. Ik voel me daarom dus ook persoonlijk meer aangetrokken tot deze zaag dan tot een invalzaag die uit het 'foolproof' idee is voortgekomen.
Er zijn van een bepaald 'Rood Merk' wel enkele zagen waar ik mijn arsenaal me zou willen aanvullen. Maar ze zijn zooo zwaar.
Oh nee nu heb ik het toch gedaan en mij over merken, geuren en kleuren uitgesproken.
Laatst bewerkt: