nu kreeg ik helemaal geen beweging in de Z-as. Bij commando's op of neer ratelt de motor wel, maar er komt geen beweging, niet naar boven, niet naar beneden.
Op basis hiervan heb ik zelf het vermoeden dat er in de Z-as zelf iets niet helemaal goed zit. Mechanisch dus.
Zoals thomasz al schrijft: motor van de Z-as loskoppelen en kijken waar het probleem zit. Het ratelen van de motor doet mij denken aan een weerstand die groter is als het koppel van de motor, waardoor deze stappen gaat overslaan.
Ik zou zelf 3 dingen testen:
1) Motor Z-as los liggend, even een plakbandje als "vlaggetje" aan het asje plakken om te zien hoe hij draait. Dan de G-code laten runnen en kijken of de motor draait als hij moet draaien (en ook of het aantal rondjes gelijk is bij omlaag en weer omhoog gaan)
2) Nu de motor toch los ligt, met de hand de as/spindel van de Z proberen te draaien. Gaat deze soepel, zowel omhoog als omlaag?
3) Alles weer monteren, maar het gewicht van de Z-as afhalen. Dus de freesspindel demonteren, en puur de basisplaat laten bewegen. Daarvan meten hoe hoog deze staat, de G-code laten runnen (droog, dus hoog boven het werkstuk) en opnieuw meten of de afstand tov de ingestelde 0 nog steeds hetzelfde is.
Als ik het goed heb, heb jij een RatRig Killerbee, met lineaire geleiders en schroefdraadspindels, toch?
In onderstaand topic heb jij een foto geplaatst van de Z-as, is dat 'm nog steeds?
Plaats anders ff een foto van hoe de Z-as nu in de machine zit (incl freesspindel) en eventueel kaal zonder spindel als dat wat toevoegt of je de freesspindel er toch vanaf hebt mocht je mijn vraag 3 gaan testen.
(sowieso zijn wat foto's handig zodat we gerichter kunnen meekijken)
Beste allemaal, Het leek me leuk om hier een verslagje te doen van de opbouw van een Ratrig Killerbee, 1500x1500. Dit als vervolg op pagina 7 van https://www.woodworking.nl/threads/begin-van-cnc-en-de-zoektocht.24172 een draadje dat ik nogal gekaapt heb... De Killerbee zelf is nog niet...
www.woodworking.nl
Hoe zit het trouwens met de smering van de wagentjes in de geleider? Want die kunnen ook zwaarder gaan lopen als ze te weinig zijn/worden gesmeerd. (daarom controle-vraag 2)
Als de Z-as zwaar gaat (bij test 2), dan de Z-as loshalen en uit elkaar halen, schoonmaken (vrij van vet en vuil) en opnieuw smeren en in elkaar zetten. De moer die zorgt voor de omzetting van draaien aan de spindel naar lineaire verplaatsing kan ook wel eens versleten zijn, of er zit rotzooi tussen. Deze as moet soepel lopen, in ieder geval als hij onbelast horizontaal op de werkbank ligt (zonder motor gemonteerd).
Had je trouwens al gecontroleerd of je speling is de Z-as had zitten? Kan zo snel niet terugvinden of je al gemeld had dat dat niet zo is.