Nulpunt Z-as verschuift tijdens frezen.

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
62
6
backlash is speling in een onderdeel dat beweging overbrengt.

Bijvoorbeeld: als je de hendel van je kolomboor beweegt, kan het even duren voor de pinole omlaag komt. Of als je de spindel van je bankschroef aandraait, kan het even duren voordat de bekken bewegen.

Je kunt je voorstellen dat als een moer op een spindel van je CNC-machine slijt, dit ook kan optreden - draaien van de spindel kan dan even duren voordat de moer gaat bewegen. Vooral als je van draaidichting verandert, zal de moer niet direct de andere kant op bewegen.
Ah - daar heb ik ooit de term 'hysteresis' voor meegekregen. Zou inderdaad een issue kunnen maar toch niet in 26 op-en-neer bewegingen 4mm verschil? (zie mijn opmerkingen van zojuist). Terwijl in het proefje 25 bewegingen van 70 mm geen verschil in diepte te zien gaf.

Jogchum

Actieve deelnemer
14 aug 2020
62
6
Ik heb niet alles gelezen, ik had Z-as verloop door een (bijna) gebroken kabel.
De gcode kan dit niet veroorzaken. (of er moet onbedoeld een speciale functie aangeroepen worden).
Ah, weer een nieuwe mogelijkheid. Je zegt bijna gebroken - was één van de draden in de kabel los? Neem aan dat het de kabel voor de motoraandrijving was?

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
238
78
Groningen
www.kiwood.nl
Zou toch gokken op de koppeling, zeker als 1 van de stelschroefjes mist. Zelfs ook wel eens gehad.
Hij kijkt ook niet helemaal lekker in lijn te staan op de foto, ze breken ook wel eens door vermoeiing.

Als je een streep tekent op de as van de motor, koppeling, en as van de z-as. Dan zou deze niet uit lijn moeten gaan als het probleem optreedt. Als de streep niet meer in lijn zit dan is de koppeling verschoven. Dan kun je uitsluiten of het in de koppeling zit of ergens anders.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.