Het is begonnen, afgelopen week ben ik begonnen aan de muren van de werkplaats. Het ging traag van start want ik moest eerst door 15cm gewapend beton hakken om een afvoerpijp naar buiten onder de buitenmuur door te leggen. Dan een platte basis leggen van gedrenkt hout dat ik met een lazer waterpas heb gelegd aan de hand van "shims" van tropisch hardhout resten.
Omdat het verschil te groot was over het geheel, ongeveer 6cm heb ik besloten elke wand waterpas te leggen onafhankelijk van de andere. Ik moet elke wand aanpassen in hoogte om het geheel even hoog te hebben. Ik zag het niet zitten om op sommige plekken 6cm vulling te steken.
Om de sls'en makkelijk te kunnen zagen heb ik een afkortbank geïmproviseerd die aan één kant m5 lang is en aan de andere 4m, later zet ik gegarandeerd zoiets tegen de muur aan de buitenkant van het atelier. Wat een gemak zeg.
De wanden bouw ik plat op de grond, in elkaar genageld en dan 15mm osb erop en voor de wanden die tegen de buitenmuren staan nog een waterwerende film erop. Tussen de wanden en de basis nog een "diba" film gelegd tegen optrekkend vocht.
Omdat ik vaak maar alleen was moest ik ze met de heftruck plaatsen, anders moest je met 4 zijn om zo'n wand te kunnen oplichten.
Het was zo'n 3 dagen werk met de hulp van mijn vriendin om de wanden te zetten, ééns op dreef gaat het snel.
De ramen en deuren heb ik al grotendeels gemaakt maar sommige moeten nog geverfd worden en ik wacht nog op het glas. dit heb ik allemaal gefilmd dus dat komt nog.
Hieronder zie je de grote ruimte die mijn assemblage ruimte gaat worden, de kleinere ruimte vanachter is de afwerkingsruimte en de kleine deur zal zijn voor de trapgang naar boven. het hele gedeelte links van de zal ik ook nog afbouwen om de machines te plaatsen maar eerst werk ik dit en de bovenruimte af.
op deze wanden moet ik nog een laag sls'en zetten om alles goed bij elkaar te houden dan begin ik aan het plafond. Maar eerst moet ik weer aan enkele dringende bestellingen voor klanten werken