Wel dit bracht mij aan het denken, een jaar of 6 geleden toen ik mijn huidige werkruimte had ingericht had ik een "tijdelijke" deur gemaakt die 3m50 breed is, die enkel moest dienen in de winter, maar die er uiteindelijk permanent blijft.
Gemaakt van een dennen kaderwerk van 10cm brede planken bedekt met 8mm osb aan beide kanten, en gevuld met... stro! Geen enkele folie.
Nu zou ik zo iets nooit meer durven, maar ben verplicht toe te geven dat het bijzonder goed werkt, ondanks de grote maten is ze licht en met bijna 12cm dik helpt ze de ruimte uitstekend te isoleren. Ik wou namelijk geen zwak punt creëren in de isolatie, dus had ze even dik gemaakt als de wanden.
Met dat hele condensatie en vocht gedoe heb ik vandaag gewoon een gat geboord in de deur om vast te stellen hoe het geëvolueerd is.
Aan één kant van de deur was er ongeveer 3 graden, en aan de binnenkant 19 op dat moment.
Het stro en de binnenwanden van de OSB zijn kurkdroog, en het stro voelt en ruikt als vers stro alsof het de dag ervoor was ingestoken.
Het "buiten" gedeelte van mijn werkplaats heeft sommige dagen per jaar last van zware condensatie wanneer er een snelle overgang is van koude nacht naar zachte regenachtige dag, alle koude materialen zoals staal, beton of glas zijn dan kletsnat alsof er een emmer water over is gegooid. Maaaar het hout of stro dat opgeslagen is kan niet condenseren omdat het volgens mij "warme" materialen zijn waarvan de buitenlaag zich onmiddellijk aanpast aan de veranderende omgevingstemperatuur. Zo heb je nooit een schok van warm-koud, en dus geen condensatie.
In mijn gipsplaten kan ik schroeven zetten, maar dat was ik niet van plan. Ik wou stevige platen om de druk van het stro te weerstaan.
Een regelwerk zetten tussen folie en gips heeft weinig zin want de druk van de isolatie gaat de folie toch tegen de gips duwen tenzij ik regels et om de 10 cm!