Zo, weer even een update voor wie het lezen wil.
Deur is nu volledig gelijmd en de panelen hebben een permanent flexibele kit op de kopse kanten zodat ze kunnen zetten en toch niet gaan rammelen. Lijkt dus een beetje op de tip van @Bert Vanderveen. Stijlen, regels en andere delen zijn verlijmd met een twee componenten D4 klasse van Bison. Wat een zalige lijm. Verwerkbaar voor ca. 1.5 uur en dat had ik ook wel nodig.
De weldorpel is nog steeds slechts een tekening, maar de glaslatten zijn inmiddels gefreesd en geplaatst en daar gaat deze update dan ook over.
Een gewone rechte glaslat is hier natuurlijk niet mogelijk en de CNC portaalfrees moest er weer aan te pas komen. Het leek er nu echter op dat de glaslatten gewoon niet gemaakt wilde worden. Wat een uitdagingen heb ik hier gehad!
De eerste glaslat die gefreesd was (het deel linksboven) paste domweg niet. De tweede editie van diezelfde glaslat paste prima, maar die liet ik uit m'n handen vallen en daar hield ik een aantal stukken aan over. Hard hout.... Een stukje lijmen is niet erg, maar deze delen waren echt slecht gebroken.
De volgende dag toen ik de derde editie van diezelfde glaslat wilde gaan frezen begaf een relais van mijn freesmachine het net op het moment dat de frees het hout in ging en de eerste beweging in het XY-vlak ging maken. Een 8 mm frees krom getrokken en ik hoef jullie niet te vertellen hoe het hout er verder uit zag.
Gelukkig had de machine verder geen schade en na een paar uur storing zoeken en het vervangen van het relais was dit probleem ook weer opgelost. Toen de derde editie van de bovenste glaslat uiteindelijk toch goed uit de machine was gekomen, kreeg ik het voor elkaar om het ding domweg te breken bij het passen..... Ik zal maar niet herhalen welke termen er toen door de schuur galmden. Zeer krachtig en zeker niet passend in de kerstgedachten.....
Het frezen van de meeste glaslatten ging daarna goed tot de laatste. Zoals ik in het begin van deze post al eens heb verteld, heb ik hout van een oude deur hergebruikt. De laatste glaslat kwam uit een deurstijl en op de hoogte waar een scharnier had gezeten zat nog een schroef in het hout. Zo'n geniepig verborgen afgebroken schroef waar een frees met ondersnijder het echt niet van gaat winnen. Dzjangggg....... en het leek daarna wel een bolkopfrees.
Nou ja, iets met aanhouder en winnen geloof ik, maar de glaslatten zijn er gekomen.
Alle latten zijn over de lengte doorgezaagd (zo kreeg ik de latten voor binnen en buiten) en de buitenlatten zijn uiteindelijk vastgelijmd in de deur.
Saté-prikkers als deuvels gebruikt om de latten op de juiste hoogte te houden totdat de lijmklemmen geplaatst konden worden.
(beschermkleed is overigens van kerstmis vorig jaar. Het is dit jaar niet gebruikt voor het Kerstdiner hoor
)
Nachtje drogen
en de glaslatten zitten er in.
Daarna de latten een eerste schuurbeurt gegeven.
En het glas kan nu besteld worden.
Tot slot om de invloed van de glaslatten wat te verduidelijken een "voor-en-na" foto.
En uiteindelijk kwam alles toch nog goed......
Wie kan mij nu de gouden tip geven hoe het veel lichtere hout "op-gekleurd" kan worden zodat het kleurverschil op sommige plaatsen wat minder wordt?
Schellak wordt straks als primer gebruikt om er tenslotte een transparante lak overheen te zetten. Ik hoop dan wel iets minder kleurverschil te hebben.