Mooie updates weer, gaat echt heel mooi worden denk ik
Bedankt! Ik vind het zelf ook prachtig om zoiets te zien groeien en ondanks de fouten die ik maak vindt mijn leermeester (gepensioneerde timmerman) het ook mooi worden.
Met of zonder CNC, het is en blijft een uitdaging.
Ik vind het bijzonder fraai worden.
Ik weet zeker dat er forummers zijn die dit met de hand sneller, en in ieder geval mooier (creatiever) uitvoeren dan ik met de CNC. Maar het maakt het voor mij in ieder geval mogelijk om m'n persoonlijke uitdagingen mee aan te gaan. Het ontwerpen en het bouwen van die machine was eerder zo'n persoonlijke uitdaging. Toen het ding eenmaal af was en alles naar wens functioneerde volgde eerst een lange tijd het "zwarte gat" van gebrek aan creativiteit. Gelukkig vond ik weer nieuwe uitdagingen.
Het maken van een dergelijke deur was wel al eerder een wens, en wordt voor mij nu ook inderdaad mogelijk om uit te voeren. Ik betrap mezelf er wel veel te vaak op dat ik de CNC het hout laat bewerken alsof het metaal is (mijn achtergrond). mm-geneuzel, veel te trage voeding, te weinig voorzet, etc.
Hier is veel leren dus de grootste uitdaging, want het echte grote minpunt van een CNC is natuurlijk het missen van de "feeling" met het materiaal. Daarom vind ik het ook leuk als ik de CNC eens niet hoef te gebruiken en het hout mag voelen tijdens het bewerken.... Maar dat hoef ik hier niet uit te leggen.
Ik meen trouwens gelezen te hebben dat jij ook een CNC hebt. Heb jij die ook zelf gemaakt?
Als het mijn deur zou zijn zou ik er denk ik gekleurd glas inzetten, of aan de onderkant mahonie en boven glas.
Groet Pel.
Er komen 3 panelen in de deur. Bossing gefreesd. De panelen komen aan de onderkant en linksboven. Glas komt in de ruimte rechtsboven, maar welk soort en welke kleur is nog niet duidelijk hoewel verschillende kleuren al eens ter sprake zijn gekomen
Dat ziet er al goed uit.
Ik zie nog geen sponningen voor glas en panelen. Ben benieuwd hoe je dat gaat doen. Komt er enkel glas in? Wordt dat niet te koud binnen?
Het idee nu is om de panelen te verjongen naar 12 - 14 mm en deze dan in een sleuf in de zijkant van de stijlen en de delen flexibel "vastzetten" in een kit.
Uitzetten en krimpen van de panelen moet wel mogelijk blijven, dus lijmen is geen optie. Moet hier natuurlijk ook rekening houden dat er geen water in kan blijven staan (ondanks dat deur onder afdak komt) dus ik heb nog wat uitzoekwerk. De sleuven maak ik op de CNC met een schijffrees. (althans, dat is nu het idee)
Hoe ik het glas ga vastzetten weet ik nog niet. Ik vermoed een sponning aan de binnenkant frezen en dan "gewone" glaslatten. (en die worden op maat gemaakt ;-) )
Waarschijnlijk enkel glas van ca. 8 mm dikte. De vorm laat ik dan waterstraal snijden (willekeurig voorbeeldje op
youtube )
Het schijnt dat dubbel glas in vreemde vormen ook mogelijk is, maar heb nu al tweemaal gelezen bij glasboeren dat het niet wordt aangeraden i.v.m. mogelijk snellere lekkage van vacuum. Er wordt dan ook vaak geen garantie op gegeven. Moet ik nog uitzoeken.
Dat gaat er mooi uitzien.
Ik zou 'm ook niet schilderen, maar da's persoonlijk natuurlijk.
een mooie jugendstil gravure in het glas zou prachtig staan, raamfolie met fleuraal motief kan ook mooi zijn als het niet te duur mag zijn.
Nou, dat glas is hier thuis nog wel een puntje van discussie. Kleurtje, mat, doorzichtig, zandstralen of etsen...., veel opties zijn al eens langsgekomen en ik weet nog niet wie deze strijd gaat winnen (maar ik vermoed de baas
)
Ik heb vandaag trouwens de panelen van de antieke kast ontvangen.. Helaas het is niet echt bruikbaar. Dat wordt dus op zoek naar een alternatief, maar voorlopig heb ik tijd genoeg. Project was voor de donkere maanden die nog moeten komen en in de herfstvakantie heb ik al flink wat gedaan.