Nieuwe verpakkingswet, nog meer mensen die daar last van hebben?

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
2.056
769
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dag mensen,

Ik zag de afgelopen dagen op Instagram allemaal berichten over de nieuew verpakingswet, de ppwr. Veel kleine internetondernemers met webshops zijn door die extra kosten en administratie domweg gestopt met leveringen naar EU landen, zelfs al ze hun thuisbasis in een EU land hebben. Zijn er hier op het forum mensen die hier tegenaan lopen met verzendingen voor hun hobby of bedrijf?

Momenteel ligt mijn kleine eenmans gereedschappenmakerij op zn gat door wat persoonlijke omstandigheden, maar daarvoor verstuurde ik in de EU zon 50 beitels per jaar. Dit gaat nu dus nooit meer uitkunnen. Bijvoorbeeld voor Duitsland moet je momenteel een eenmalige licentie oid kopen van €120 om bedrijfsmatig ook maar één pakketje legaal (!) te kunnen versturen. Dat gaat bij velen niet uitkunnen.

rinus

Post veel
13 nov 2011
940
241
Heerde
marinusvannorel.nl
Dag mensen,

Ik zag de afgelopen dagen op Instagram allemaal berichten over de nieuew verpakingswet, de ppwr. Veel kleine internetondernemers met webshops zijn door die extra kosten en administratie domweg gestopt met leveringen naar EU landen, zelfs al ze hun thuisbasis in een EU land hebben. Zijn er hier op het forum mensen die hier tegenaan lopen met verzendingen voor hun hobby of bedrijf?

Momenteel ligt mijn kleine eenmans gereedschappenmakerij op zn gat door wat persoonlijke omstandigheden, maar daarvoor verstuurde ik in de EU zon 50 beitels per jaar. Dit gaat nu dus nooit meer uitkunnen. Bijvoorbeeld voor Duitsland moet je momenteel een eenmalige licentie oid kopen van €120 om bedrijfsmatig ook maar één pakketje legaal (!) te kunnen versturen. Dat gaat bij velen niet uitkunnen.

Uit de informatie haal ik naar voren dat jij eindgebruiker bent. De verplichtingen van de eindgebruiker zie ik zo snel niet.
De instagrammeuk laat ik maar even voor wat het is.

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
288
119
Groningen
www.kiwood.nl
Waar is de informatie over die licentie te vinden?

Ben er even kort ingedoken, maar kan alleen vinden dat verpakkingen een conformiteitsverklaring moeten hebben, en dat de fabrikant (van de verpakking) hiervoor verantwoordelijk is. En dat de leverancier van de verpakking de bij de verpakking behorende documenten aan de koper van de verpakkingen desgevraagd beschikbaar moet stellen.

Daarnaast nog gevonden dat verpakkingen die voor 12 augustus op de markt zijn gebracht nog opgemaakt mogen worden door de eind distributeur.

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
735
1.177
Zuid West Drenthe
Dit vind ik op KVK:
IMG_9829.jpeg
overigens een omalachtige manier om het doel te bereiken.
Het lijkt me veel eenvoudiger om de verpakkingsproducenten productie eisen op te leggen. Nu word heel ondernenend nederland met extra administratie en kosten opgezadeld.
Uiteraard voelen de grote jongens hier weer weinig van.
De kleintjes gaan het voelen.😬

rinus

Post veel
13 nov 2011
940
241
Heerde
marinusvannorel.nl
Dit vind ik op KVK:
Bekijk bijlage 170199
overigens een omalachtige manier om het doel te bereiken.
Het lijkt me veel eenvoudiger om de verpakkingsproducenten productie eisen op te leggen. Nu word heel ondernenend nederland met extra administratie en kosten opgezadeld.
Uiteraard voelen de grote jongens hier weer weinig van.
De kleintjes gaan het voelen.😬
Uiteindelijk komt de rekening altijd terecht bij de consument.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.682
1.290
Enschede, Twente
Er is zeker wat te zeggen voor het reguleren van verpakkingen gezien het wildwest karakter van de verzendbusiness. Men doet vaak maar wat en dat zorgt ervoor dat je een pietepeuterig itempje in een enorme doos ontvangt waarvan de loze ruimte opgevuld is met plastic (of piepschuimwokkels!), of dat de doos niet bestand is tegen de inhoud en je met een beschadigde bestelling zit die weer terug moet, enzovoorts.
Voor de kleine ondernemer en de particulier verandert er niet veel, dus die hele schrikreactie van "de kleine ondernemer is weer de dupe en de grote hebben er geen last van" is overdreven, IMO.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.682
1.290
Enschede, Twente
Hoe weet je dit zo zeker? Waar baseer je dit op?
De KvK informatie hierboven. En de Nederlandse overheidsmentaliteit als het gaat over het handhaven op Europese regels (zie stikstofdossier). Al zolang de partij van Dilan meeregeert is dat standaard doen alsof de neus bloedt. (Het is niet mijn bedoeling hier een poli-discussie aan te gaan; just saying how it is.)

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
288
119
Groningen
www.kiwood.nl
Hoe weet je dit zo zeker? Waar baseer je dit op?
Kunnen deze vraag ook omdraaien.
Had al eerder in het topic geantwoord met de vraag waar de informatie vandaan komt dat je een eenmalige licentie moet kopen om aan Duitsland te leveren?

(Nieuwe verpakkingswet, nog meer mensen die daar last van hebben?)

Uit de informatie die ik heb kunnen vinden veranderd er volgens mij in eerste instantie ook niet zoveel voor kleine ondernemers.

Wel ben ik hier benieuwd naar want doe ook regelmatig zakelijk verzenden.

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
2.056
769
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik had gehoopt op wat ervaringsverhalen, mensen die al praktisch het een en ander hadden meegemaakt over deze nieuwe wetgeving, vooral met verzending naar EU landen. Maar die lijken er niet te zijn. Dat er een groot aantal kleine webshops zo'n beetje per direct gestopt zijn met verzenden naar andere EU landen, dat moet toch iets betekenen? Ik zal me er nog eens verder in verdiepen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.