Nieuwe trap met eiken maken

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.141
Fryslân
Even een update van de stand van zaken.
De beide trappen zijn inmiddels klaar. Het nieuwe traphek met leuning ook. De leuning van de onderste trap ligt ook klaar, maar moet nog gemonteerd worden.

Op het plateau moet nog een eiken vloer komen, maar dat komt nog.

Voor de rest zeer tevreden met het resultaat, en ik wil dan ook iedereen bedanken voor de tips en trucs. Ik ben blij dat ik @chevy66 zijn advies heb opgevolgd mbt de masieve treden ;)

De trap kraakt totaal niet en loopt goed voor de ruimte die er is.

Maar wat fotos doen het natuurlijk beter dan de letters.. dus bij deze.

20210207_101844.jpg
20210207_101911.jpg
20210207_102055.jpg
20210207_102021.jpg20210207_102037.jpg
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Nette trap. Het strakke houtwerk combineert mooi met die sierlijke spijlen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
252
11
mooi resultaat, heb je de leuning ook zelf gemaakt ? Waar vind je die mooie spijlen ?
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.141
Fryslân
mooi resultaat, heb je de leuning ook zelf gemaakt ? Waar vind je die mooie spijlen ?
Leuning is ook zelf gemaakt. Gemaakt van een eiken balkje van 6x4cm. Bovenhoeken afgerond met een radius, en halverwege beide zijkanten met een bolfreesje een holletje erin gemaakt. Ligt lekker in de hand.

De spijlen heb ik van bouwartikel.nl
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
252
11
Leuning is ook zelf gemaakt. Gemaakt van een eiken balkje van 6x4cm. Bovenhoeken afgerond met een radius, en halverwege beide zijkanten met een bolfreesje een holletje erin gemaakt. Ligt lekker in de hand.

De spijlen heb ik van bouwartikel.nl
hoi Jelmer , bedankt deze moet ik onthouden ;-)
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Wat een mooi werk heb je daar geleverd!
Zeer leerzaam als ik zelf ook op het punt sta een vergelijkbare trap te maken alleen zonder stootbord.

Ik vraag me wel nog een paar dingen af die ik niet goed uit de text en tips heb kunnen halen. Misschien dat je die zou willen toelichten.
Hoe breed/dik is je trapboom eigenlijk?
hoe diep heb je deze boom ingefreesd? 1/3 van dikte?
en begrijp ik nu goed dat elke trede uit 2 gelijmde delen incl Lamello's bestaat?
naast de witte lak op, wat voor behandeling heb je het eiken zelf gegeven? rubio, skylt,alleen geschuurd, iets anders of niets?
en hoe heb je de leuning en palen vast gemaakt aan elkaar en aan de grond? gewoon met schroeven die je voor het lakken hebt dicht geplamuurd?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.141
Fryslân
Ik vraag me wel nog een paar dingen af die ik niet goed uit de text en tips heb kunnen halen. Misschien dat je die zou willen toelichten.
Hoe breed/dik is je trapboom eigenlijk?
hoe diep heb je deze boom ingefreesd? 1/3 van dikte?
en begrijp ik nu goed dat elke trede uit 2 gelijmde delen incl Lamello's bestaat?
naast de witte lak op, wat voor behandeling heb je het eiken zelf gegeven? rubio, skylt,alleen geschuurd, iets anders of niets?
en hoe heb je de leuning en palen vast gemaakt aan elkaar en aan de grond? gewoon met schroeven die je voor het lakken hebt dicht geplamuurd?
Mijn trapboom is 40mm dik en volgens mij 280mm breed en ik heb de tredes 15mm in de trapbomen gefreesd.
De trapbomen zijn van grenen gemaakt en zijn dekkend geverfd. De tredes zijn gelakt met skylt ultra mat (3 keer).
De palen zijn vasgezet aan de trapbomen en aan het plateau met lange schroeven en zitten als een huis. De leuningen heb ik eerst vastgezet met 2 lange schroeven, en daarna zijn de gaten geplamuurd en geverfd.
Fotos heb ik er helaas niet van gemaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: LvdE

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Mijn trapboom is 40mm dik en volgens mij 280mm breed en ik heb de tredes 15mm in de trapbomen gefreesd.
De trapbomen zijn van grenen gemaakt en zijn dekkend geverfd. De tredes zijn gelakt met skylt ultra mat (3 keer).
De palen zijn vasgezet aan de trapbomen en aan het plateau met lange schroeven en zitten als een huis. De leuningen heb ik eerst vastgezet met 2 lange schroeven, en daarna zijn de gaten geplamuurd en geverfd.
Fotos heb ik er helaas niet van gemaakt.
Dankjewel voor de uitleg! De dikte had ik ook wel zo geschat, maar wist niet zeker. Mooi om de dikte van de trapboom gelijk te houden met de dikte van de neus/treden. Die 280mm breed is natuurlijk afhankelijk van de hoek van de trap icm de diepte van de trede, maar zal allemaal wel in de buurt komen. ik ga mij ook maar eens een mal maken om alles goed uit te tekenen.
nogmaals dank en veel plezier met je mooie werk dat je geleverd hebt!
 

Matthijs1988

Nieuw lid
10 apr 2016
24
0
Echt heel mooi gemaakt. Om trots op te zijn.

Enkele vragen, gezien ik ook met een trap met massief eiken treden bezig ben:

Waarmee zijn de stalen spijlen aan het hout bevestigd, Hitack of zoiets?
En bevalt de skylt lak, geen last van gladde treden?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.141
Fryslân
Bedankt.

Ik heb de spijlen vastgezet met een klein dotje lijmkit. Niet zoveel dat de kit er weer uitkomt, maar net genoeg om het vast ze zetten.
En de skylt bevalt prima, niet te glad. Skylt is eigenlijk ook een vloerenlak.

En voel je vrij om je eigen project hier te laten zien! ;) Het maakt nieuwsgierig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Matthijs1988

Matthijs1988

Nieuw lid
10 apr 2016
24
0
Ik ga denk ik High Tack kit gebruiken. Ik twijfel nog over de lak. Er zijn antislip-lakken (dat staat me ergens wel aan omdat ik rubberen strips niet zo mooi vind (uiteraard smaakgevoelig)). Alleen in die antislip-lakken zitten kleine korreltjes. Ik weet niet hoe goed dit zichtbaar is, en of het daardoor ook makkelijk vuil wordt.
Ben benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft.

goed idee om het project te plaatsen;) ik ga m'n best doen met foto's maken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.