Nieuwe tools topic

Bigfoot48

Actieve deelnemer
18 dec 2018
84
11
Lieshout
De nieuwe (metabo) is ook lichter toch? Deze is wel zwaar. Die beschermkap werkt perfect. gelukkig was deze ook maar 500 euro ipv 1200

Dank je
Ziet er inderdaad goed uit.
Wat is het model? Ik ben mij langzaam aan het voorbereiden op een aanschaf van een vlakenvandiktebank.
In februari krijg ik mijn 13de maand en wil die besteden aan 1.

Via markplaats bemachtigd?
 

mawil

Nieuw lid
18 jun 2012
13
3
Mijn eerste melding in dit topic (alhoewel er soms maar al te vaak nieuwe tools bijkomen :) )

Onlangs heb ik een Lintzaag op de kop kunnen tikken, een Metabo BAS 505G. Een tweedehands waarbij ik snel moest beslissen met maar een heel korte inspectie van de machine. Na een beetje verder onderzoek thuis bleek de zaag niet veel gebruikt en in propere staat. Gelukkig!
Enkel een beetje kuiswerk, het gietijzer blad wat opschonen en terug afstellen.
Wel een nieuw zaagblad voor gekocht, er zullen er nog zeker wel een paar nieuwe zullen volgen.

Online heb ik niet te veel kunnen vinden over deze machine, ik vermoed dat het een Electra Beckum machine was, die nog rebranded is naar Metabo. Later heeft Metabo dan productie overgenomen, zoals ze bij vele machines gedaan hebben, vermoed ik.

Als iemand ervaring of tips heeft met deze machine mag je het altijd laten weten!
IMG_20200215_164804.jpg
 
Laatst bewerkt:

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Heb je de parallelgeleider er ook bij? Indien niet, en je vindt een goed alternatief, mag je dat altijd laten weten! Ben zelf nog op zoek ...
 

mawil

Nieuw lid
18 jun 2012
13
3
Heb je de parallelgeleider er ook bij? Indien niet, en je vindt een goed alternatief, mag je dat altijd laten weten! Ben zelf nog op zoek ...
De parallelgeleider zat er inderdaad nog bij. Maar deze is niet echt bepaald nauwkeurig te noemen. Ik heb ook een bouwzaag van Metabo en daar zit dezelfde soort geleider bij maar die is nog redelijk recht. Die van de lintzaag is scheef en veel minder stevig.
Ik zal dus ook op zoek moeten gaan naar een beter alternatief, of zelfs iets in elkaar steken.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Axminster verkoopt losse langsgeleiders voor lintzagen, zie deze link. De goedkoopste heb ik wel eens op een kleine lintzaag gezet. Voor kleine lintzagen voldoet deze wel, maar voor een grotere (zoals de BAS 505) vast niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: mawil en Erik701

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
heb net de Triton TRA001 binnen gekregen vandaag. Moet enkel nog een freestafel maken nu ;-) of in mijn Ron Paulk bech inbouwen
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
heb net de Triton TRA001 binnen gekregen vandaag. Moet enkel nog een freestafel maken nu ;-) of in mijn Ron Paulk bech inbouwen
Goede keuze voor in een freestafel! Als je nog een inlegplaat zoekt, ik heb een Kreg plaat met reductieringen liggen die weg mag. En een wit blad waar de inlegplaat zo inpast (wel zonder tracks etc erin).
Stuur maar een pb als je interesse hebt.
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Goede keuze voor in een freestafel! Als je nog een inlegplaat zoekt, ik heb een Kreg plaat met reductieringen liggen die weg mag. En een wit blad waar de inlegplaat zo inpast (wel zonder tracks etc erin).
Stuur maar een pb als je interesse hebt.
Bedankt voor het aanbod, maar had enkele maanden geleden hier op t forum al een inlegplaat gevonden.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Ik heb wat leuks binnen voor de miniatuurhobby.
Een kloon van een Proxxon mini zaagtafeltje.
Ik kan natuurlijk niet vergelijken met het origineel. Hij maakt lawaai, ja, maar omdat ik hem geen uren laat draaien, kan ik er wel mee leven.
Je kunt er weinig aan verstellen. Zaaghoogte is 13 mm, bij Proxxon is dat 8 mm.
De verstekgeleider heb ik al gemodificeerd. Het draaipunt had speling, maar daar heb ik een metalen pennetje in gemaakt. (Heerlijk als je twee metaaldraaibanken hebt ;-) )
En ik maak er nog een kleine haakse "bak" voor van 2 mm triplex.
Het spouwmes heb ik er daarom ook af gehaald. Dat was trouwens maar een dun blikken dingetje wat eigenlijk alleen de beschermkap vast hield.
De link: Minleaf ML-MS1 220V 480W Mini Portable Table Saw Multifunctional Handmade Woodworking Bench Saws Cutting Tool Power Tools from Tools on banggood.com

Van hetzelfde merk had ik ook al een mooi kolomboormachientje wat ook goed bevalt. Zie:
Ik heb er alleen een klein snelspanboorkopje op gezet (5 euro in kringloopwinkel)
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Mitchelmaniak

Actieve deelnemer
4 aug 2016
27
11
Mol
Goede keuze voor in een freestafel! Als je nog een inlegplaat zoekt, ik heb een Kreg plaat met reductieringen liggen die weg mag. En een wit blad waar de inlegplaat zo inpast (wel zonder tracks etc erin).
Stuur maar een pb als je interesse hebt.
Heb je plaat nog ? kan je me wat foto.s doormailen in pb ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.