Nieuwe tools topic

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Gisteren binnen gekregen van Amazon als warehouse deal: BOSCH GSS 160 Multi. Alleen jammer dat de vorige koper de delta schuurzool en de schroevendraaier had genomen en hem toen had geretourneerd.
Heel creatief en vrijwel geen enkele kans gepakt te worden.
Door AMAZON netjes opgelost.

Maar goed, schuurzool 80x130mm is dezelfde maat als mijn GSS16, die de ik tzt moet vervangen. Ik kan voor de GSS16 namelijk nergens meer schuurzolen vinden en ik had gehoopt dat de schroefgaten op dezelfde plek zaten. Maar het hele systeem is anders opgebouwd.
GSS160 heeft 180W, de GSS16 150W, beide "draaien" op 12000 toeren. Maar de GSS160 heeft een schuurcirkel van 1,6mm en de GSS16 2,0mm.
Toerental is verder niet te regelen.

Eerste indruk is dat de GSS160 veel minder vibraties aan mijn hand doorgeeft, dat is als je zonder handschoenen schuurt goed merkbaar en prettig. De gaten in de zool voor de stofafzuiging zijn ook groter, waardoor ik hoop dat deze nog beter afzuigt.
Het schuurresultaat heb ik nog niet kunnen vergelijken, maar ik wil zsm het halletje verven omdat daar binnenkort ook een houten vloer komt en ik nu nog lekker kan knoeien op de mat:) Daar zal ik dus proberen om e.e.a. te vergelijken.
Is dit hem Bosch Schuurmachine schuurzool 80 x 130 mm met klithechting GSS 16 A | 2608000071 | Schaap Tools & Parts
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Kwaliteit met ecotools is ook groot :) Ik gebruik op advies Trilliwilly Sia schuurpapier voor me festool en rupes. Maar goed alles naar zijn waarde.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Omdat een andere schuurmachine sneller te leveren bleek dan een extra schuurzool:) heb ik nog een GSS 18V gekocht die de dezelfde schuurzolen heeft als de GSS 160 Multi.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Sinds kort in bezit van zo'n fancy 3d printer en het hoort toch wel bij electrisch gereedschap en is nieuw :p een clip voor me accutol
IMG-20200714-WA0023.jpeg
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Nu de trappen, de stoelen en eettafel bijna klaar zijn heeft de volgende timmerklus zich aangediend: vervangen van de dorpel van de garage die door houtrot is aangevreten. Daarvoor en voor wat renovatie werk aan de voorzijde van het huis heb ik mezelf een Multimaster 350 QSL cadeau gedaan. Ik heb ook nog even naar de Supercut met 550W gekeken, maar dan had ik weer twee systemen (SL Plus en SL Max) en ik kan zo snel niet bedenken waar ik het extra vermogen nodig heb, anders dan iets sneller te kunnen zagen.
Hoewel de BOSCH het met een 5Ah accu op de laagste stand best lang volhoudt heb ik liever een 230V apparaat.
De GOP en de Multimaster hebben beide een StarlockPlus aansluiting waardoor ik zowel de zaagjes als de schuurschijven kan uitwisselen.

Eerste indruk: stiller en lichter dan de BOSCH, betere balans en minder trillingen. Bij het schuren merk je dat hij een iets groter oscillatiehoek heeft en beter schuurt. Ook is hij smaller aan de voorkant waardoor je makkelijker in kleine hoekjes komt. Een echte aanrader.
En Made in Germany!

Mijn oude Makita heb ik aan een vriend gegeven in ruil voor een fles "Scottish's Finest"; drie multitools is een beetje overdreven:) twee kan ik aan mijn partner nog uitleggen.
 

Bijlagen

  • FEIN 02 (2).JPG
    FEIN 02 (2).JPG
    281,7 KB · Weergaven: 60
  • FEIN 03.JPG
    FEIN 03.JPG
    382 KB · Weergaven: 74

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Het is meer een toevoeging op elektrisch gereedschap. Maar om mijn HBM 600 tafelzaag toch wat handiger en preciezer in gebruik en afstelling te maken ervoor gekozen om een incra ts-ls te bestellen. Next up de afzuiging aanpassen
 

Bijlagen

  • Webp.net-resizeimage.jpg
    Webp.net-resizeimage.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 109

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Dat is een van mijn beste aanschaffingen ooit geweest. Heel veel plezier ermee.

Kijk uit voor je vingers. Als er 1 opmerking is dan is het de lockbeugel om hem vast te zetten. Je vingers komen daar makkelijk tussen bij het locken. Althans ik heb daar al een aantal maal tussen gezeten.
 
  • Leuk
Waarderingen: mhermans
P

Petertje2445355

Guest
Ik ben er al over uit dat ik hem 'te vroeg' in mijn hobbycarriére aangeschaft heb, maar mijn nieuwe aanwinst bevalt echt zeer goed. Een Triton TPT125 (mede op basis van een aantal van de posts hier):
IMG-20200910-WA0015.jpeg
(schoenbanaan voor schaal)

De reden dat ik hem 'te vroeg' gekocht heb is dat ik nog geen shop vac heb. Voorheen kwam ik nog wel weg met buiten werken en mijn normale stofzuiger. Dat is nu verleden tijd is gebleken. Dus de volgende aankoop ligt ook alweer vast :censored:

Spijt heb ik zeker niet! Wat een heerlijk apparaat :D
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
heel goed, moe(s)t hem nog wel even afstellen, tafels en de messen. Maar hij doet het steeds beter. Is echt weinig gebruikt!

Ik heb de nieuwe maar snap niet dat ze de verstelling voor de beschermkap hebben veranderd. Die bij jou is zo lekker compact. Zelfde geld eigenlijk voor de schakelaar die bij jou mooi binnen de voetafdruk van de machine zit. Bij mij steekt ie er aan de zijkant uit.

Geniet ervan!
 

Timovangrinsven

Actieve deelnemer
17 mrt 2018
414
14
Ik heb de nieuwe maar snap niet dat ze de verstelling voor de beschermkap hebben veranderd. Die bij jou is zo lekker compact. Zelfde geld eigenlijk voor de schakelaar die bij jou mooi binnen de voetafdruk van de machine zit. Bij mij steekt ie er aan de zijkant uit.

Geniet ervan!

De nieuwe (metabo) is ook lichter toch? Deze is wel zwaar. Die beschermkap werkt perfect. gelukkig was deze ook maar 500 euro ipv 1200

Dank je
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ook een nieuwe tool, nu mijn combinatiemachine de deur uit is.
Ik was eigenlijk aan het kijken naar een 7492, maar kwam via MP bij een gebruikte 745 terecht voor ongeveer de helft. Even de afweging gemaakt of de mindere capaciteit echt een gebrek zou zijn, maar aangezien ik plaatmateriaal toch met de invalzaag doe, knoop doorgehakt en voor de 745 gegaan.

Het ding maakt erg veel herrie, maar ik las dat dat ‘normaal’ is, verder erg onder de indruk van de brouwkwaliteit. Alles is vlak/haaks/parallel.

Bedoeling is dat het in een verrijdbare werkbank gaat komen icm frees en misschien ook afkortzaag, dan kunnen de vaste werkbanken weg. Maar eerst nog genoeg andere klussen 😉
 

Bijlagen

  • 49EF1C88-E053-48ED-87BB-3F3D8682FB7F.jpeg
    49EF1C88-E053-48ED-87BB-3F3D8682FB7F.jpeg
    123,6 KB · Weergaven: 37
  • Leuk
Waarderingen: Timovangrinsven

Timovangrinsven

Actieve deelnemer
17 mrt 2018
414
14
Ook een nieuwe tool, nu mijn combinatiemachine de deur uit is.
Ik was eigenlijk aan het kijken naar een 7492, maar kwam via MP bij een gebruikte 745 terecht voor ongeveer de helft. Even de afweging gemaakt of de mindere capaciteit echt een gebrek zou zijn, maar aangezien ik plaatmateriaal toch met de invalzaag doe, knoop doorgehakt en voor de 745 gegaan.

Het ding maakt erg veel herrie, maar ik las dat dat ‘normaal’ is, verder erg onder de indruk van de brouwkwaliteit. Alles is vlak/haaks/parallel.

Bedoeling is dat het in een verrijdbare werkbank gaat komen icm frees en misschien ook afkortzaag, dan kunnen de vaste werkbanken weg. Maar eerst nog genoeg andere klussen 😉
Misschien even een heftig goed zaagblad (b.v. van freud) er in en dan is de herrie misschien minder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.