Nieuwe tools topic

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Vandaag een ELU MKF 267 op de kop kunnen tikken, ding is maar een handvol keer gebruikt in zijn toch al lange leven. Ik wou voor het afkanten eerst een frees kopen met de motor in het verlengde van de zool, tot ik op een post van Benchworks stootte.. Die deed het gewoon met een rechtopstaande frees waarvan de zool verhoogd werd. Deze heeft ook stofafzuiging in de zool, spantangen van 6, 8 mm en 1/4 inch en er zitten kopieerringen en langsgeleiders bij dus er kunnen ook meer reguliere freesbewerkingen mee gebeuren. Heel blij mee!

20200602_180651.jpg

20200602_180623.jpg

20200602_180023.jpg

Er lagen ook nog 3 vrijwel nieuwe Bessey F-klemmen van 2x 160 en 90cm lang, die mocht ik mee hebben voor 10 euro per stuk :D (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS en bruine_beer

Kuhny

Nieuw lid
14 jul 2019
12
1
Delft
Gisteren deze Creusen slijpmachine via MP gescoord, 15 euro. Heeft een beetje liefde nodig, maar de machine draait nog perfect en de stenen kunnen ook nog wel een tijdje mee (wel even afritsen). Nu nog een mooi plankje aan de muur maken om de machine op vast te zetten. Hij is eigenlijk voor de steenbeitels van vrouwlief, die aan beeldhouwen doet, maar ik denk dat ik hem stiekem ook nog wel ga gebruiken voor mijn houtbeitels ;)

IMG_20200613_170702.jpg
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Prima ding voor beitels Kuhny. Ik heb hem ook. Niet erg krachtig dus zorg dat je op tijd ga slijpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kuhny

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Limburgs, een Roermondse collega van mij begon er met werken na de LTS. (Het is een kwestie van geduld... 😅 )
Helaas bestaat de fabriek sinds kort niet meer...:cry:
Ik reageerde op de elu. Ben lang geleden bij creussen geweest. Begon mijn leeftijd met een 1. Was een pracht bedrijf. Heb hier nog een draadje geopend over de faillissementveiling.
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Nieuwe Makita DBO180Z Excenter Schuurmachine , op een accu van 18Volt

Waarom gekocht? Nou mij oude trouwe Black en Decker is gesneuveld. Ik doe veelal snel werk met de machine dus een snoerloze zou erg handig zijn. Gezien ik al meerdere Makita's heb op deze accu's was de keuze snel gemaakt.

Net binnen en uiteraard meteen uitpakken, accu erop, schuurpapier erop en uitproberen.
Gelukkig nog wat stukken Douglas liggen en snel een stukje van 15x10cm gepakt.

De machine ligt niet heel plezierig in de hand moet ik zeggen. Ik mis een beetje de juiste hoek van de greep en de vulling in de hand. misschien is het wennen maar het valt mij meteen op. het kan ook aan mijn handen liggen maar met mijn Festool DTS400 heb ik dat niet.
Met een 5AH accu eraan heeft hij de neiging om achterover te vallen. het is prima te compenseren maar het gaat al snel vervelen (mij dan). Je voelt wel wat trillingen in je hand maar "dove vingers" heb ik er niet van. En ja, het is geen Festool :)

@Makita: 1 velletje 120 bij deze machine? Doe er niets bij of een klein assortiment aub.

Uiteraard ook goede zaken aan het apparaat.
Het schuren gaat goed, afname is niet al te agressief (met 120 papier). Schuurt mooi glad al moet je wel letten op je positie ivm het niet meer meedraaien van je zool. Afwerken met een 240 schijfje levert een prima resultaat.
Ik zie geen swirls in het hout en dat is een goed teken.

De stofafzuiging doet het eigenlijk best goed. heel veel stof heb je niet op je werkbank.
Als je het stofbakje leeg schud zit er aardig wat in. wel zit er wat aan je machine dus een grotere klus zou ik zeker een afzuiger gebruiken.

Voor "even snel" wat bijwerken is het voor mij een goede oplossing. Ik ben er blij mee!
IMG_20200616_160007.jpg
Het geschuurde plankje, de machine (was schoon) en de stofzak.

IMG_20200616_160021.jpg
De hoeveelheid stof in het zakje. Valt mij heel erg mee.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Gisteren via mp een protool duradrive dwc 12 v machine gekocht. Ga zootje gipsplaten monteren op slaapkamers en nog boven een trapgat. Hierna gaat machine denk ik verkoop weer in :) Het is wel een leerproces hoe je het moet gebruiken.

20200625_195937.jpg
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Ik heb deze van festool en ben er erg blij mee
Werk beter dan de Makita
Ook de auto fuctie werk goed is handig wanneer je de machiene niet lekker vast kunt pakken maar wel kunt duwen
En de batterij gaat ook lang mee
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik merk wel dat je in 1 keer de schroef erin moet doen en niet halverwege stoppen. Dan vind de machine (mijne) niet fijn en gaat piepen (letterlijk)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Wil je met losse schroeven of met schroeven op lint gaan werken?
Indien dat laatste, dan moet je de kop/de automaat goed schoonhouden en af en toe even inspuiten met iets van ptfe spray. Althans, ik heb een wat oudere Makita schroefautomaat en ik merk dat als ik dat niet doe, het ding de schroeven erg slecht pakt en dan wordt het rap meer een ergernis dan een gemak.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Klopt snelheid hebben ze wel alleen.nietzo super veel kracht
5x80 draait hij zo weg maar inderdaad halverwege stoppen is niet best
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik draai de normale houtschroeven er nu per stuk in met me makita tol (waarmee ik de pirex platen vast zet) en ga 3,9x25 op lint kopen voor de gipsplaten. Eerst stuk gipsplaat verkloten en wat schroeven met instellen :) Wel machtig apparaat.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Gisteren binnen gekregen van Amazon als warehouse deal: BOSCH GSS 160 Multi. Alleen jammer dat de vorige koper de delta schuurzool en de schroevendraaier had genomen en hem toen had geretourneerd.
Heel creatief en vrijwel geen enkele kans gepakt te worden.
Door AMAZON netjes opgelost.

Maar goed, schuurzool 80x130mm is dezelfde maat als mijn GSS16, die de ik tzt moet vervangen. Ik kan voor de GSS16 namelijk nergens meer schuurzolen vinden en ik had gehoopt dat de schroefgaten op dezelfde plek zaten. Maar het hele systeem is anders opgebouwd.
GSS160 heeft 180W, de GSS16 150W, beide "draaien" op 12000 toeren. Maar de GSS160 heeft een schuurcirkel van 1,6mm en de GSS16 2,0mm.
Toerental is verder niet te regelen.

Eerste indruk is dat de GSS160 veel minder vibraties aan mijn hand doorgeeft, dat is als je zonder handschoenen schuurt goed merkbaar en prettig. De gaten in de zool voor de stofafzuiging zijn ook groter, waardoor ik hoop dat deze nog beter afzuigt.
Het schuurresultaat heb ik nog niet kunnen vergelijken, maar ik wil zsm het halletje verven omdat daar binnenkort ook een houten vloer komt en ik nu nog lekker kan knoeien op de mat:) Daar zal ik dus proberen om e.e.a. te vergelijken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.