Vandaag m'n nieuwe multitool binnengekregen.
Zo'n goedkoop ding van Mannesmann met 2 jaar garantie.
Ik kon kiezen: of een flexibele as voor m'n oude Dremel of voor een tientje meer een complete set, ik koos voor het laatste.
M'n Dremel van 30 jaar oud deed het nog wel maar moet wel even worden schoon gemaakt want toen ik 'm vorige week even probeerde kwam het oude marmer stof eruit geblazen.
Indertijd gebruikte ik 'm voor het laatste vormgeven (na het bikken) en polijsten van beelden maar dat was nog toen je voor een Dremel nog geen flexibele as had en de hele dag zo'n multitool in je hand was na wat uurtjes best wel zwaar en het vormgeven gaat beter vanuit je vingers dan je hand dus nu ik dit weer wil gaan doen besloot ik een flexibele as te kopen.
Het leuke is dat die flexibele as van Mannesmann ook op die Dremel past (hoezo kopie?)
Wel merk ik dat ondanks dat de Dremel 125 watt is en de Mannesmann 135 watt de Dremel toch beter op toerental blijft als de as een beetje in een bocht loopt dus de Dremel kan wat meer weerstand hebben.
Aan de andere kant; de Dremel maakt iets meer lawaai en loopt iets rauwer, dat nieuwe ding draait stiller, misschien ook deels een kwestie van onderhoud want die Dremel is nog nooit open geweest.
Dus voor de gebruikers van een Dremel; als je een flexibele as wilt koop dan gewoon zo'n complete set van Mannesmann dan heb je een multitool in reserve plus nog wat extra slijpstaafjes enz.
Hier de Mannesmann
En de Dremel met as