Nieuwe tools topic

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.344
676
Moordrecht
100 euro minder dan de catalogusprijs is inderdaad heel aanvaardbaar

Adviesprijs in DU is al een stuk lager. Bosch is daar flink goedkoper, het loont dus echt om bij onze Oosterburen te shoppen

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
642
373
Twente
1724489330467.jpg
1724488988523-jpg.146918

"Nieuwe tool" voor mij :) een Inca Universal gekocht, met een bult documentatie van Inca, en een hoop reserveonderdelen voor een schaafbank maar zonder geleider (zie mijn ruilverzoek op het Marktplein).
Ondertussen gepoetst en in de olie gezet, en hij loopt. Ik heb nog wel 2 vragen:
- bij het starten komt er even een naar ("krijsend") geluid uit de motor, even later is dat weg. Is dat normaal met een aanloopcondensator, of is dat een teken dat die aan het eind van z'n leven is?
- de band is te ver uitgerekt waardoor de motor nu niet meer in de band hangt. Heeft iemand een goede ervaring met een leverancier waar ik een nieuwe band kan kopen?

Bijlagen

• 1724488988523.jpg
    1724488988523.jpg
    106,6 KB · Weergaven: 86
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.228
3.076
Dat krijsen is vermoedelijk het slippen van je riem in de poelie bij het opstarten. Als je die, zoals ik uit je verhaal denk te begrijpen, niet verder meer kan spannen, moet je hem vervangen. Als er geen nummer meer op je riem staat, moet je hem opmeten. Dan kan je een nieuwe bestellen. Vaak kom je er ook, als je de riem meeneemt naar een lokale automaterialen zaak.

• Leuk
Waarderingen: Roel22 en Nerf

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
642
373
Twente
Dat krijsen is vermoedelijk het slippen van je riem in de poelie bij het opstarten. Als je die, zoals ik uit je verhaal denk te begrijpen, niet verder meer kan spannen, moet je hem vervangen. Als er geen nummer meer op je riem staat, moet je hem opmeten. Dan kan je een nieuwe bestellen. Vaak kom je er ook, als je de riem meeneemt naar een lokale automaterialen zaak.
Bedankt voor de tip! Gelukkig zit hier een automaterialenhandel vlakbij, dus vandaag een nieuwe riem gehaald. Krijsen is er nog steeds, hij loopt wel better. De motor "wiebelt" wel een beetje; überhaupt pittige motor, zie het licht zachter branden als ie aan gaat en alleen mn groep met een C16 zekering krijgt er beweging in.

Maar goed, eerst zaagsnedes gemaakt en dat ziet er wel heel strak uit.
1000008855.jpg

Laatst bewerkt:

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
281
83
Oldenzaal
Ik heb nog een klassieke Jet 2244 OSC staan ..... in de kreukels. Hij is uit de aanhanger gevallen en flink beschadigd en hier en daar kapot. Hij mag voor weinig weg.
En het was zo'n mooie machine. Ik vind deze mooier dan de nieuwe JWDS-2244.

Details van de schade via PM voor de echt geïnteresseerde.

61XQY8kJvgL._AC_SL1000_.jpg

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
386
192
Boxtel, Noord-Brabant
Ik heb nog een klassieke Jet 2244 OSC staan ..... in de kreukels. Hij is uit de aanhanger gevallen en flink beschadigd en hier en daar kapot. Hij mag voor weinig weg.
En het was zo'n mooie machine. Ik vind deze mooier dan de nieuwe JWDS-2244.

Details van de schade via PM voor de echt geïnteresseerde.

Bekijk bijlage 148124

@Mohr4Me gaf net aan er nog een te zoeken, daarom deze tag :)

De mijne heeft als typenummer 22-44Plus, productie jaar 2018. Is dat dan de nieuwe of de oude?

• Leuk
Waarderingen: Mohr4Me en Jan.

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
168
108
Kapellen (Antwerpen)
Ik zie zo'n cilinderschuurmachines hier en daar voorbijkomen, vooral om hele grote "slabs" vlak te krijgen en dan begrijp ik wel dat een schaafmachine met dergelijke afmetingen niet handig is.
Mijn schaafmachine (vlak & vandikte) gaat tot 31cm en met de spiraalmessen is het oppervlak fantastisch glad. Heeft zo'n ciliniderschuurmachine nog andere voordelen ten opzichte van een goeie schaafmachine?

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
168
108
Kapellen (Antwerpen)
De gemiddelde breedbandschuurmachine heeft ook niet genoeg aan een huisaansluiting.
dat op zich is voor mij niet zo een probleem, mijn werkplaats is voldoende uitgerust met 400V aansluitingen en waar ik de kans heb, kies ik voor de stationaire machines sowieso liever voor krachtstroom dan monofase.
Belangrijkste drempel is dat mijn werkplaats in de kelder zit en enkel via de trap toegankelijk is, dus zware machines die niet voldoende ontmanteld kunnen worden om met beperkte mankracht te hanteren, kunnen bij mij niet.

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
281
83
Oldenzaal
Cilinderschuurders zijn vooral voor de eerste rondes schuren, zijn erg goed met kops hout vlak krijgen [60 of 80 grid] en lijmvlakken na de schaafmachine echt perfect krijgen. Ik doe veel snijplanken en daar scheelt het heel veel stevig schuurwerk.

Voor een ieder die een PM gestuurd heeft over de staat van de machine ... ik ben vrijdag weer in de werkplaats en zal dan een berg foto's maken en verdere details vermelden. Dus nog even geduld AUB. Bedankt.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.228
3.076
Met een huisaansluiting bedoel ik dus 25 amp hoofdzekeringen en een16 amp krachtstroom groep. Als je een bedrijfspand hebt met 50 amp hoofdzekeringen is het geen probleem.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.