Sinds kort ben ik de eigenaar van een Metabo HC 260 vlak/vandiktebank:
Ik merkte dat de langsgeleider en de tafels van mijn Inca vlak/vandiktebank toch wat kort waren om 2 meter lange eiken planken te verwerken. Het gaat wel, maar niet heel gemakkelijk. Met name het schaven van de dunne zijde was wat lastiger. De tafels van de Metabo zijn samen 25 cm langer en ook de langsgeleider is een stuk langer. Bovendien kun je de bescherming boven de messen gebruiken om de plank tegen de langsgeleider te houden, waardoor het schaven ook gemakkelijker wordt. Ook de spaanafzuiging is een stuk beter, want de Inca had geen spaanderkap (al had ik die zelf gemakkelijk kunnen maken).
Een nadeeltje van de Metabo is dat de hendel voor de hoogteinstelling aan de zijkant zit op een plek die niet heel handig is. Voor het werken met de vandiktebank gaat het nog wel. Maar voor het schaven moet je de spaanderkap gebruiken, want anders werkt de Metabo niet (er is een microswitch die ingedrukt moet worden door de kap). Die kap zet je er van de ene kant in en die moet je op zijn plaats houden, terwijl de hendel voor de vandikteinstelling aan de andere kant zit. Je moet de vandiktetafel omhoog zetten, want die houdt de spaanderkap op zijn plek.
Een ander mogelijk nadeel is dat de Metato gebruik maakt van wisselmessen. Die zijn 2-zijdig te gebruiken en kosten €20 per set. Dat is ongeveer evenveel als 2 keer schaafmessen laten slijpen. Als de standtijd van de messen lager is dan die van herslijpbare messen, dan ben je met wisselmessen duurder uit. Het voordeel van de wisselmessen is dat je de hoogte van de messen niet opnieuw hoeft in te stellen bij het wisselen van de messen.