Omdat ik een beetje een a-typische zaag heb, heb ik ook een a-typische slede om af te korten nodig:
De slede is gebaseerd op de Incra Miter Express en bestaat uit 2 delen. Het gedeelte dat het dichtst bij de langsgeleider zit, blijf op zijn plek en schuift niet mee. Het andere stuk schuift wel, zoals op de onderstaande foto te zien is:
Het voordeel van dit ontwerp is dat je niet alleen 90 graden kunt zagen, maar eigenlijk elke hoek:
Het geheel bestaat uit 3 delen: fence, veschuifbaar deel en "vast" deel. Het is gedeeltelijk opgebouwd uit Incra onderdelen en dan loop je tegen het probleem dat ze uitgaan van plaatmateriaal van 12,7 mm (=1/2") en mijn multiplex was 12,2 mm. Hierdoor zou het onderdeel van Incra waar de multiplex aan vast zit uitsteken. Om dit te voorkomen heb ik de multiplex "opgedikt" met glijstrips van Makita linialen. Bijkomende voordeel is natuurlijk dat het geheel gemakkelijker schuift:
Omdat ik het geheel wat wilde verstevigen tegen doorbuigen heb ik een strook eiken aan het geheel gezet. Hierdoor liep ik tegen het probleem dat ik de Incra klem niet meer erin kon zetten. Dat heb ik opgelost door een gaatje te boren in de T-track:
In het vaste deel heb ik extra gaatjes geboord, zodat ik de speling uit de Incra Miterbar kon halen:
Ook heb ik er een stop op gezet, zodat deze niet te ver door kon schuiven (linksonder op de foto):
Het geheel moet natuurlijk wel gemakkelijk op te bergen zijn en gemakkelijk te pakken, dus ik heb een gat in de slede geboord en een reststukje ronde staaf aan de muur bevestigd:
Nog wat details:
- De afkortcapaciteit is ongeveer 505 mm. Indien nodig kan de eiken strook weggehaald worden, waarmee de capaciteit vergroot wordt.
- Er zit een MDF strook op de fence waarin gezaagd wordt, zodat je geen uitbrekende vezels hebt.
- Het geheel is van lindenmultiplex met een randje van eiken.
- Het is afgewerkt met 2 lagen Osmo hardwax
Ik heb niet gekozen voor een Incra Miter Express, want de afstand tussen mijn 2 T-tracks is te groot. Bovendien is mijn oplossing de helft goedkoper....