Nieuwe rolmaat. Welke?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Op 50 cm meet hij al 1 volle millimeter meer dan de Sola
mooi dat je meedeelt dat je reeds op 50 cm een verschil van 1 mm vaststelt
om verschillen met meters en afwijkende afmetingen te vermijden, gebruik ik bij éénzelfde werkstuk bij voorkeur éénzelfde meter
misschien moet ik ze maar beter eens allemaal met mekaar vergelijken
dat mijn digitale afstandsmeter 1 mm verschil geeft, heb ik reeds ondervonden
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Mijn bevindingen zijn dat als je (bijvb) na 50 cm 1 mm afwijking hebt dat dat na 8 meter nog steeds 1 mm is. Vaak ligt het aan je eindstukje die je een beetje moet aanpassen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Besefte dat ik die Powerlock met venster nooit eerder vergeleken heb... Op 50 cm meet hij al 1 volle millimeter meer dan de Sola :unsure:

Je zou een binnen- en buitenmeting van dezelfde rolmaat met elkaar kunnen vergelijken. Als je een rolmaat laat vallen dan wil het lipje namelijk nog wel eens buigen en zo een afwijking veroorzaken.

edit: precies wat boktor al zegt dus
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Ja, dat is 1 van de mogelijkheden (hij moet natuurlijk altijd haaks staan), maar soms moet je de dikte van het lipje aan 1 kant of soms aan 2 kanten opdikken om die foute mm eruit te halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Mijn bevindingen zijn dat als je (bijvb) na 50 cm 1 mm afwijking hebt dat dat na 8 meter nog steeds 1 mm is. Vaak ligt het aan je eindstukje die je een beetje moet aanpassen.

ik heb al eens een rolmaat langs een duimstok gehouden en zo het lipje gebogen om aan het einde 1 meter = 1 meter te krijgen.

ding was gevallen en ik snapte maar niet waarom ik er ineens naast zat met meten en zagen.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
+1, Voor altijd gebruik maken van 1 en de zelfde rolmaat.

Ik gebruik overigens nu sinds een jaar of 2-3 de rolmaat van ecotools (Rolmaat 5 meter x 19 mm) die bevalt mij prima. Gaat lang mee (net zo lang als de Sola rolmaten welke ik daarvoor had) en voor een prijs dat je er ook nog eens 1 kan vervangen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Die afleesvensters zijn bij metaalbewerken binnen een week aan gort. Die chroomlaag helpt goed tegen lasspetters. Die hechten daar niet zo goed op. Die zwarte plastic stanleys zijn ook zo weg. Las en snijspetters smelten daar gelijk in vast.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Ik heb Stanley in 5 en 8m, maar gebruik eigenlijk altijd een duimstok en voor het globaal opmeten een BOSCH GLM50. De laatste keer dat ik een rolmaat nodig had was toen we het klimtoestel in de tuin opbouwden en recentelijk toen ik een langere balk voor een schommel wilde monteren en iets later toen we op de vloer wilden afplakken hoe groot een eettafel van 3000x1200 in onze eetkeuken zou staan:)

Als ik bijvoorbeeld voor een hek op regelmatige afstanden palen moet plaatsen zou ik altijd een op maat gemaakt stuk hout gebruiken voor de HOH afstanden.
 

zwaluwstaart

Actieve deelnemer
24 okt 2008
94
20
Eindhoven
Is daar dan behoefte aan? Ik ben zelf uitgesproken rechtshandig maar de rolmaat bedien ik met beide handen ongeveer even vaak. Met mijn onhandige linker hand (die overigens echt bijzonder goed dingen stevig kan vasthouden) meet ik bijvoorbeeld een lengte "met de nul rechts", of als ik een bepaalde lengte moet aftekenen. Links het potlood hanteren is een moeilijker opgave dan links de rolmaat vasthouden.
Als linkshandige met een aantal jaren op de teller, wen je ook wel aan een aantal zaken.
Maar soms mis je toch wel dat er alleen vanuit de rechtshandige gedacht wordt, voorbeelden zijn er genoeg b.v. de fles shampoo met vingertop" indruk", werkbroeken met alleen aan de rechterzijde een gereedschapzak, alle houtbewerkingsmachines met het bedieningspaneel aan de rechterkant enz.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Wat ook onhandig is, is de vergrendelknoppen bij boormachines die je altijd vastdrukt als je je boormachine even goed moet vasthouden. Bij een rolmaat heb ik eigenlijk nooit iets onhandigs gemerkt.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Wat ook onhandig is, is de vergrendelknoppen bij boormachines die je altijd vastdrukt als je je boormachine even goed moet vasthouden. Bij een rolmaat heb ik eigenlijk nooit iets onhandigs gemerkt.

Ja, dat herken ik met die boormachine. En dan hebben we het wel over een (on)veilige situatie. De cirkelzaag is ook voor rechtshandigen gemaakt. Je voert het hout aan met je rechterhand. Hetzelfde geldt voor de vlakbank.
 

zwaluwstaart

Actieve deelnemer
24 okt 2008
94
20
Eindhoven
Wat ook onhandig is, is de vergrendelknoppen bij boormachines die je altijd vastdrukt als je je boormachine even goed moet vasthouden. Bij een rolmaat heb ik eigenlijk nooit iets onhandigs gemerkt.
Met de rolmaat of schuifmaat in je linkerhand, dan staan de cijfers ondersteboven.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Heb ik toch nog een beetje geluk gehad :cool:
Ik was eigenlijk ook linkshandig, maar in de tweede klas van de lagere school mocht dat toen niet en sloeg de onderwijzeres je met een liniaal op je vingers Als je links schreef.
Nu doe ik dus een aantal dingen links, maar ook een aantal rechts.
Heb maar een nadeel, met autorijden kan het je gebeuren dat als iemand zegt dat ik linksaf moet in plaats daarvan rechtsaf sla:p
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Hoe tekenen jullie af met de rolmaat? Ik ben rechts, hou de rolmaat in mijn rechterhand, met links rol ik af (dan kan ik de cijfers normaal lezen) en dan wil ik met rechts aftekenen. Inmiddels weet ik niet beter, maar ergens klopt het niet naar mn gevoel en zijn het eigenlijk allemaal linkshandige rolmaten 😂
 
  • Leuk
Waarderingen: schrijnwerker

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Handige 18
Heb het zelfde ook op de lagere school verplicht rechts schrijven is nooit meer goed gekomen
Ook behandeld met de liniaal van de meester dat mog toen gewoon en hard ook

Haal ook links en rechts soms door elkaar als er onder het rijden gezegd word rechts af
Zeldzaam is er gereedschap voor links handigen te koop in Europa
Het is altijd aan passen als links werkende ,
 

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
88
26
Ljouwert
Hultafors Talmeter 3m. Past lekker in broekzak.
Duurzaam. Goede service (via gereedschappro)
Maar vooral ideaal om (binnen of buiten)maten over te nemen en meteen met het puntje in je plank afzetten en afzagen maar. Fantastisch, tijdsbesparing en minder meetfouten. Ook heel handig bij gipsplaat : kun je meteen mee breken.
Buis-diameter-meten en passer-functie zijn leuk maar gebruik ik weinig.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.