Nieuwe MFT in wording.. aardig eind op weg ook al.

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
457
503
Na een jaar of 5 houtbewerking ben ik aanbeland op m'n 4e generatie werkbank, een MFT van 900x2000. Ook hier weer met ingebouwde frees+lift.

Ik heb als hobbyist nooit meegekregen dat het MFT gatenpatroon ook daadwerkelijk een functie had behalve klemmen er doorheen kunnen prikken dus ik heb jarenlang Microjig gebruikt, wat op zich prima is maar heeft beperkingen. M'n voornaamste problemen met Microjig als werkbank:

- druppels lijm in de groeven die ervoor zorgen dat de klemmen blijven steken
- Schroefjes die de groeven in vallen zijn er lastig uit te krijgen.
- Het is zonder hulpstukken lastig werkstukken uitlijnen voor montage of verwerking. (bijvoorbeeld perfect haaks zagen)

Ik gebruik Microjig nog wel gewoon als blad voor m'n kolomboor, als crosscut sled en los blad waar ik eea op kan klemmen voor het zagen van hoeken op de zaagtafel, ik neem dus geen afscheid van Microjig.. alleen als werkbank gewoon niet ideaal.

Ik ben op het spoor gekomen van benchdogs.co.uk en na af en aan filmpjes kijken, ervaringen lezen snap ik de producten inmiddels wel. Dat heeft echt wel even geduurd. Ze maken ook wel echt fantastische producten. De nieuwe werkbank is uitgerust met een aantal accesoires van Benchdogs.

De nieuwe werkbank heeft:

- Ingebouwde AUKtools frees + kastje extern regelbaar toerental, net als de oude.
- Incra MAST-R lift + stofkist onder de werkbank, net als de oude.
- Incra LS positioner 25" + Benchdogs base plate/subplate voor makkelijk plaatsen/verwijderen.
- Benchdogs 190cm aanslag systeem + aanslag rechts van het werkstuk
- Benchdogs guiderail dogs voor makkelijk plaatsen en verwijderen van de geleiderails
- Benchdogs anti-slip dogs voor onder de werkstukken tijdens het verzagen.
- UJK in hoogte verstelbare dogs voor het afwerken van werkstukken zonder de werkbank te beschadigen.
- Wat losse benchdogs quad dogs + stops

Hiermee kan ik denk ik wel alles wat ik regelmatig doe/bouw, waaronder.

- Eenvoudig klemmen en uitlijnen.
- makkelijk repeteerbaar groot plaatwerk kunnen zagen
- makkelijk perfect haaks kunnen zagen met invalzaag.
- Waterpas afstelmogelijkheid (ivm sporadisch gebruik van epoxy in projecten)

De werkbank zelf is gemaakt van berken multiplex en zwart MDF, beide bij de bouwmaat gekocht. Met "cutlist optimizer" een zaagplan gemaakt en hiermee kon ik NET aan uit met twee multiplex platen en twee zwarte MDF platen.

Ik heb het hout bij de bouwmaat laten zagen anders past het niet in de auto en het scheelt mij werk. Zoals inmiddels altijd hou ik zo'n 2cm aan aan speling. In dit geval zat de persoon die het gezaagd heeft er bijna 5mm naast tov de gevraagde afmetingen en afhankelijk van welke dag je er komt heb je te maken met een bot of HEEL bot zaagblad. Op zaterdag is mijn ervaring dat het HEEL BOT is dus veel splinters. 2cm speling is dan echt het minimum aan te houden om zelf vervolgens netjes te dimensioneren.

Wel blij met m'n Volvo V90, daar past echt zo'n beetje een half filiaal aan hout in :)

IMG_7995 Large.jpeg

Alles de werkplaats in krijgen en alles markeren is wel een klusje. Vroeger deed ik dat nooit want "ik onthoud wel wat wat is...." inmiddels weet ik wel beter :rolleyes:

IMG_8002 Large.jpeg

Bij het verzagen in de juiste stroken hou ik alsnog breedte en lengte in reserve voor ik het naar specificaties breng. zeker omdat ik ook nog eea moest verlijmen. De poten zijn 4 platen dik.

De dwarsbalken en lengtebalken van het frame onder het werkblad heb ik dubbel uitgevoerd. De dwarsbalken en lengtebalken van de bodemplaat heb ik enkelvoudig uitgevoerd.

IMG_8056 Large.jpeg

Het verbinden van de poten met de dwarsbalken en lengtebalken heb ik met 10mm dominos gedaan. Wat mij betreft is dat stevig genoeg.

Ook hier weer, markeren, markeren en markeren. Welk deel aan welk deel aansluit, wat de onderkant en bovenkant is.. etc. lessen uit het verleden :) Dit is een dryfit, gelukkig alles perfect haaks en klaar om te verlijmen.

IMG_8078 Large.jpeg

Het verlijmen heb ik in delen gedaan. Eerst de lengtedelen, daarna de korte/breedtedelen ertussen verlijmen. Ik moest wat creatief zijn met lijmen. Vond dit een betere optie dan lijmklemmen aan elkaar verbinden. Het werkte best goed en het dak is nog heel.

IMG_8083 Large.jpeg

Even fast-forward naar het volledige frame, dat ziet er dan zo uit. voor de oplettende kijker, het hele frame staat op stalen in hoogte verstelbare poten. De gaten in de MDF bodemplaat zijn voor een inbussleuteltje waarmee ik de poten kan verstellen.

IMG_8101 Large.jpeg

De post zal nu wel te lang worden.. dus zal in een "reply" wel verder gaan....

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
457
503
Goed.. het frame van multiplex staat en is overal haaks, toegegeven dat is wel een flinke uitdaging en uberhaupt een van de redenen om een nieuwe werkbank te bouwen...

Tijd voor het topblad en de voorkant. Deze heb ik verstek gefreesd. Ik heb slechte ervaringen met verstek zagen met invalzaag en het was te breed voor de zaagtafel. Dit was het laatste werkje van de frees in de oude werkbank.

Met een goede CMT 45gr frees kan ik wel echt retestrakke verstekhoeken maken. de grote plaat met de frees gedaan. De smalle plaat voor de voorkant met de zaagtafel, was geen probleem. zeker met zaaggeleiders die het werkstuk continue tegen de aanslag duwen is een zaagtafel wel super.. mits het past natuurlijk.

De verbinding zelf met domino's gedaan, ook het verlijmen van verstek/domino's doe ik in 2 delen. eerst de domino's er met lijm GOED en langzaam intikken aan de ene kant, dan drogen... dan de andere kant doen. Scheelt een hoop stress.

IMG_8107 Large.jpeg

Blij met het resultaat, heb hier alleen even een schuurpapiertje overheen gehaald maar strak geworden

IMG_8114 Large.jpeg

Inmiddels ziet het er zo uit. Het werkblad is afneembaar. Ik kan het MDF vervangen door los te schroeven als ik wil. Ik zal alleen bij een zelfde gatenpatroon ook nog de onderplaat van berken moeten vervangen dus hoop het niet al te vaak te moeten doen.

IMG_8113 Large.jpeg

Bij een welbekende winkel in Haarlem heb ik de parf guide gekocht, ook dat was een flinke klus. Heb hier jaren geleden vaker de parf guide voorbij zien komen maar wist ik veel.. vond het maar ingewikkeld en "onnodig". Inmiddels denk ik daar anders over. Heb echt alles wel gedubbel-checked. Het werkt wel echt briljant.

IMG_8171 Large.jpeg

Dit is het patroon wat ik gekozen heb. De achterste rij is voor de 1900mm lange aanslag. voorste rij is zodat ik er anti-slip dogs in kan stoppen als ik grotere tafelbladen moet verlijmen of bewerken. Op de lege ruimte komt de frees te hangen.

IMG_8185 Large.jpeg

Montage van de incra baseplate op de LS ziet er zo uit. Werkt wel echt super!

IMG_8189 Large.jpeg

Plaatje met de aanslag en de rails in de guiderails dogs en inmiddels met een laag Osmo hardwax behandeld.

IMG_8204 Large.jpeg

IMG_8203 Large.jpeg

Laatst bewerkt:

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
457
503
Wat nu nog moet gebeuren:

- Incra lift inbouwen dus gat maken.
- Stofbox eronder plaatsen
- Incra T-track infrezen naast de frees
- Microjig infrezen aan de voorkant van de werkbank (daar hoef ik geen MFT en vind ik Microjig wel handig)
- De zaagtafel op een plateau plaatsen en uitlijnen met de werkbank.
- Uiteindelijk een nieuwe kast maken voor eronder.. dat is meer een nice-to-have.

Dit moet allemaal even wachten.. want bij het nivelleren van de werkbank heb ik 'm op wieltjes willen zetten en is m'n biceps pees gescheurd.. heb nog een hoop met 1 arm kunnen doen maar zagen en frezen gaat 'm niet worden. :sneaky:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.972
113
West-Friesland
Dat ziet er héél goed en prachtig uit Robert. (y)
Ik blijf het volgen en er kunnen geen afbeeldingen genoeg zijn.;)
Mvg, Ger.

ps
Beterschap en snel weer beter.

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
509
255
Wetteren, Belgie
Dit moet allemaal even wachten.. want bij het nivelleren van de werkbank heb ik 'm op wieltjes willen zetten en is m'n biceps pees gescheurd.. heb nog een hoop met 1 arm kunnen doen maar zagen en frezen gaat 'm niet worden. :sneaky:
Ik kan je alleen maar aanraden dit goed te laten behandelen en daar niet te lang mee te wachten. Ergens in april had ik hetzelfde voor bij het plaatsen van steenschotten. Dacht dat het wel vanzelf over zou gaan maar heb uiteindelijk kine behandelingen gekregen toen het al te laat was. Heb twee maanden pijn gehad bij gebruik van die spier (en dat doe je vaker dan je denkt) en heb er soms nog last van.

Overigens: fraaie werkbank!

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
457
503
Dat ziet er héél goed en prachtig uit Robert. (y)
Ik blijf het volgen en er kunnen geen afbeeldingen genoeg zijn.;)
Mvg, Ger.

ps
Beterschap en snel weer beter.
Dank je wel!

Zal nog wel wat foto's posten wanneer ie meer af is :) Hopelijk blijft deze iets langer staan dan de vorige generaties.

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
457
503
Ik kan je alleen maar aanraden dit goed te laten behandelen en daar niet te lang mee te wachten. Ergens in april had ik hetzelfde voor bij het plaatsen van steenschotten. Dacht dat het wel vanzelf over zou gaan maar heb uiteindelijk kine behandelingen gekregen toen het al te laat was. Heb twee maanden pijn gehad bij gebruik van die spier (en dat doe je vaker dan je denkt) en heb er soms nog last van.

Overigens: fraaie werkbank!
Dank en ja, zeker weten, ik ben al in het ziekenhuis geweest direct na het gebeurde. Gelukkig zit er nog wat pees vast aan het bot en was een operatie niet noodzakelijk, rust houden voor nu wel. Even niet nadenken en toch proberen te bewegen heb ik ook wel snel afgeleerd de afgelopen dagen, dat zal je wel herkennen... :)

• Haha
Waarderingen: Superbra

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.