Nieuwe MFT in wording.. aardig eind op weg ook al.

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
499
525
Die aanslag aan de voorkant waar de geleiderail op haaks stelt, moet je die nu elke keer stellen als je die eraf haalt? Want dat moet gok ik elke keer als je bijvoorbeeld een lijmklem in de t-track gebruikt?
Dat is niet nodig. er zit een klein stopje naast in de rail, die blijft altijd zitten dus als ik de aanslag er al af moet halen kan ik 'm gewoon weer terug schuiven tegen dat zelfde stopje aan en klaar. Dat stopje blijft permanent zitten. Lijmklemmen kunnen er toch aan twee kanten in en uit.

De aanslag zelf hoeft er denk ik niet af. Hooguit het deel met de pin als dat in de praktijk in de weg blijkt te zitten maar de plaat die in de rail zit lijkt me niet erg in de weg te zitten.

Mocht het wel een keer opnieuw gesteld moeten worden om wat voor een reden dan ook is dat alsnog een klusje van <1min. benchdogs levert ook een hulpstukje mee om ze uit te lijn, een 3D geprint haakje die je in de MFT in het dichtbijzijnde gat kan prikken wat uitsteekt over de rand om het nog makkelijker te maken maar mijn gatenpatroon zit niet dicht genoeg bij de rand om dat ding te gebruiken.

• Leuk
Waarderingen: teunos

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
499
525
Mooie MFT tafel lijkt identiek op die van Dennis van Hooked on Wood
Dank, die ken ik ja, heb daar ook wel veel van gebruikt wat ik nuttig vind, bij de vorige versie van mijn werkbank ook maar dan nu een MFT..

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
499
525
Nou, kleine update weer, alles rondom de invalzaag is nu klaar!

De incra t-track ligt er nu in zodat m'n zaagblad hierin valt en niet telkens dat zwarte MDF stof heb. de track ligt een krappe halve mm verzonken in het werkblad en ligt dus niet in de weg. Ik heb 'm dusdanig strak gefreesd dat schroeven niet nodig zijn dus heb de volledigde "diepte" van de track tot mijn beschikking om het blad in te laten vallen.

IMG_8557 Medium.jpeg

Ik ken mezelf, ik zou rustig de zaagdiepte van de invalzaag vergeten goed te zetten na een dikker stuk hout gezaagd te hebben...🤷‍♂️

Na wat proefstukjes gezaagd te hebben viel me op dat er een hoop stof ontsnapt aan de achterkant van de werkbank door de track heen, dat is een luchttunnel geworden. Om te helpen met de stofafzuiging heb ik 2 plugjes gemaakt met de 3D printer die de track afdekken, stof ontsnapt nu amper meer en de track blijft van binnen goed stofvrij.

Mocht ik ze ooit stuk zagen print ik wel weer nieuwe.. kost nog geen 10 cent.

IMG_8558 Medium.jpeg

De frees hangt er ook weer in. Uit pure luiigheid heb ik een template besteld in Haarlem en die heb ik ook gebruikt om de rand uit te frezen maar moet zeggen dat die template een mm te groot is en ben daar niet tevreden over. Ik zal proberen met wat spacers het ietwat uit te lijnen dat er rondom een halve mm speling is, dan is het nog redelijk OK. Volgende keer maar ik 'm zelf wel weer!

IMG_8553 Medium.jpeg

De cleansweep hangt ook weer op z'n plek.

IMG_8554 Medium.jpeg

En de schakelaar met regelbaar toerental hangt ook weer op z'n plek. Alleen nog even de snoeren goed wegwerken, zal daar ook nog wel wat klemmetjes voor printen.

IMG_8556 Medium.jpeg

De werkbank is nu weer helemaal functioneel, volgende stap is een nieuwe ladekast maken voor eronder met ietwat andere afmetingen. De huidige wil ik vervangen.. is niks mis mee maar is ook wel weer leuk om te doen en weer de kwaliteit te verbeteren in de bouw ervan.

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
152
121
Oss
Huh, maar als je zaagt dan breekt de onderkant juist niet uit omdat het materiaal ondersteund wordt door je werkblad, dat heb je nu om zeep geholpen door je dure stukje aluminium…?

Edit: nvm dat is natuurlijk de zijde die niet uitbreekt. Vind het alsnog een dure oplossing als je ook gewoon een groef had kunnen frezen.

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
499
525
Huh, maar als je zaagt dan breekt de onderkant juist niet uit omdat het materiaal ondersteund wordt door je werkblad, dat heb je nu om zeep geholpen door je dure stukje aluminium…?

Edit: nvm dat is natuurlijk de zijde die niet uitbreekt. Vind het alsnog een dure oplossing als je ook gewoon een groef had kunnen frezen.
Idd. Het blad zaagt “andersom” vandaar de plakstrip langs de rails etc.

Het had me idd geld gescheeld als ik er geen track ingelegd had maar vind dit mooier en nu loop ik ook geen risico de randen van de groef kapot te stoten. De kosten vallen trouwens wel mee, nog geen 2 tientjes uit mn hoofd.

Ik wilde ook geen zaagsnede in het blad want er zit altijd iets van fractionele speling in de zaag waardoor er altijd wel iets van stof ontstaat en dat wilde ik niet.

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.681
315
viel me op dat er een hoop stof ontsnapt aan de achterkant van de werkbank door de track heen, dat is een luchttunnel geworden. Om te helpen met de stofafzuiging heb ik 2 plugjes gemaakt met de 3D printer die de track afdekken, stof ontsnapt nu amper meer en de track blijft van binnen goed stofvrij.
Waar blijft die stof nu dan uit die tunnel?

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
499
525
Waar blijft die stof nu dan uit die tunnel?
in de stofzuiger :)

Mijn theorie is dat de zaag aan de onderzijde het hout naar achteren "snijdt" en door de snelheid en de luchtverplaatsing het stof naar achter geduwd wordt, in elk geval deels. Wat ik nu merk is dat ik dat stofwolkje "achter' de werkbank niet heb en alles schoon is. Ik denk dat dat komt omdat de stofzuiger iets meer tijd heeft het uit de lucht te zuigen in de track (want het kan niet ontsnappen aan de achterkant).

Dit is althans mijn theorie volledige gebaseerd op boerenverstand, niet gehinderd door enig engineering inzicht...

• Leuk
Waarderingen: Evert !

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.681
315
Dat was mijn theorie ook, wachtende op jouw uitleg. Mss dat je nog iets anders had aangepast.

twdi

Post veel
15 jul 2019
839
128
Sterksel
Prachtig verhaal en ook een setup waar ik naar neig nu. Ik heb een DeWalt en wat grotere panelen zagen is me te link. De producten van Benchdog heb ik inmiddels ook gevonden en hun mft tafel zou in mijn garage werkplaats wel passen. Heb je met dit formaatblad overwogen om zo’n blad compleet gefreest te bestellen? Er zijn inmiddels wel wat aanbieders.

Welke Laguna zaagtafel gebruik je?

Mijn alternatief zou een Hammer k3 zijn maar dan is mijn budget, lees kleine erfenis, wel op. Een benchdog set toevoegen laat genoeg ruimte over voorde items die jij ook noemt: 3d printer, domino, lintzaag wellicht….

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
499
525
Prachtig verhaal en ook een setup waar ik naar neig nu. Ik heb een DeWalt en wat grotere panelen zagen is me te link. De producten van Benchdog heb ik inmiddels ook gevonden en hun mft tafel zou in mijn garage werkplaats wel passen. Heb je met dit formaatblad overwogen om zo’n blad compleet gefreest te bestellen? Er zijn inmiddels wel wat aanbieders.

Welke Laguna zaagtafel gebruik je?

Mijn alternatief zou een Hammer k3 zijn maar dan is mijn budget, lees kleine erfenis, wel op. Een benchdog set toevoegen laat genoeg ruimte over voorde items die jij ook noemt: 3d printer, domino, lintzaag wellicht….
Het op maat bestellen van zo'n blad kost ook wel wat. Aangezien dit m'n 4e werkbank is in 5 jaar vond ik de parf guide een slimmere uitgave. De kans is vrij groot dat er meer werkbanken gaan volgen.

Ik wilde ook een dubbel blad hebben (18mm berken + 18mm MDF) voor de stevigheid, dat is volgens mij geen optie met op maat maken (maar heb daar niet naar gezocht).

Ik merk dat ik wel veeeeeel meer "even snel" de scharnier met rails gebruik ipv de zaagtafel, dit is wel echt zo'n had-ik-dit-maar-3-jaar geleden-gedaan upgrade.... Ik wil het nog even aankijken maar mogelijk gaat mijn afkortzaag eruit nu ik de benchdogs opstelling heb. De afkortzaag is alleen nog handig als ik lange planken in een hoek wil zagen.. (plintjes etc) en dat doe ik bijna nooit.

De zaagtafel is de Fusion 3, tevreden over maar weet niet of ik die zo snel weer opnieuw zou kopen.

Edit: Benchdogs.co.uk is ook wel echt een mooi bedrijf met fantastische producten

• Leuk
Waarderingen: twdi

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
258
116
Rijswijk
Mooie werkbank Robert!
Ik heb ook een op hooked on wood geïnspireerde werkbank gemaakt (als ik het goed zie tenminste)
Wat ik de volgende keer wel anders zou doen is veel minder dog holes maken. Met werkstukken klemmen gebruik ik ze lang niet allemaal.

Ben ook aan het kijken voor benchdogs fence en misschien die rail flip. Al is die wel echt duur vind ik.

Maar nogmaals erg mooie werkbank!!

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
499
525
Mooie werkbank Robert!
Ik heb ook een op hooked on wood geïnspireerde werkbank gemaakt (als ik het goed zie tenminste)
Wat ik de volgende keer wel anders zou doen is veel minder dog holes maken. Met werkstukken klemmen gebruik ik ze lang niet allemaal.

Ben ook aan het kijken voor benchdogs fence en misschien die rail flip. Al is die wel echt duur vind ik.

Maar nogmaals erg mooie werkbank!!
Ik heb er wat dingen uitgepikt ja maar moals veel hobbyisten heb ik een kleine ruimte en dan moet je gaan combineren. In mijn geval freestafel/lift + incra positioner, werkbank, afneembaar invalzaag werkstation, etc. Dan zit je al wel redelijk vast aan een bepaald design.

Berken multiplex is alom bekend en zwart MDF idem dito.. Had liever HDF gebruikt maar dat was wel erg kostbaar.

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
499
525
wat zou je dan overwegen?

Ja zeker weten. Ben erg gecharmeerd van hun producten en hun mft staat eigenlijk al even in het ‘mandje’ :)

Reken dat mandje nou maar gewoon af.. krijg je geen spijt van :)

Mijn probleem met de laguna en soortgelijke tafels is dat het niet altijd handig is om het hout langs de zaag te duwen. Het concept van een roltafel lijkt me prettiger werken en dan kom ik vrij snel op de K3 uit. Is wel meer geld natuurlijk maar ja, het is wel een zaag voor het leven voor de meeste mensen.

Je kan op de laguna overigens wel de roltafel van harvey monteren met wat aanpassingen dus er is wel eea mogelijk.

De laguna is wel echt een prima zaag verder.. het zijn vooral kleine irritatiepuntjes die ik ermee heb.

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
152
121
Oss
Ik merk dat ik wel veeeeeel meer "even snel" de scharnier met rails gebruik ipv de zaagtafel, dit is wel echt zo'n had-ik-dit-maar-3-jaar geleden-gedaan upgrade.... Ik wil het nog even aankijken maar mogelijk gaat mijn afkortzaag eruit nu ik de benchdogs opstelling heb. De afkortzaag is alleen nog handig als ik lange planken in een hoek wil zagen.. (plintjes etc) en dat doe ik bijna nooit.
Helemaal eens, ik gebruik mijn (compacte bouwzaag) hikoki tafelzaag vooral als ik ga langszagen voor smalle delen. De scharnierende lineaal voor de rest en met de invalzaag op de grond met 1.5 of 3m rail voor groot werk.
Maar jij zaagt alleen 90 graden? Ik zou de afkortzaag voor geen goud willen missen!
Vorige week ook even snel de deur van het tuinhuis geschoord die steeds verzakte (gemaakt door vorige bewoner), dan ben ik maar wat blij met de afkortzaag.
Voor elk doel is er een optimaal gereedschap, de scharnierende lineaal is dat zeker niet voor alles wat mij betreft.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.109
1.035
Enschede
ingoogni.nl
Voor elk doel is er een optimaal gereedschap, de scharnierende lineaal is dat zeker niet voor alles wat mij betreft.
Je hoeft die lineaal niet alleen maar te schanieren, je kunt'm ook draaien, of je draait het hout. Zelfs dubbel verstek lukt. Maar, voor stationair gebruik en bij voldoende beschikbare ruimte zou ik een invalzaagtafel met weinig gaatjes en een montagetafel met veel gaatjes bouwen en niet de "combinatietafel".

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
499
525
Helemaal eens, ik gebruik mijn (compacte bouwzaag) hikoki tafelzaag vooral als ik ga langszagen voor smalle delen. De scharnierende lineaal voor de rest en met de invalzaag op de grond met 1.5 of 3m rail voor groot werk.
Maar jij zaagt alleen 90 graden? Ik zou de afkortzaag voor geen goud willen missen!
Vorige week ook even snel de deur van het tuinhuis geschoord die steeds verzakte (gemaakt door vorige bewoner), dan ben ik maar wat blij met de afkortzaag.
Bijna alles is 90 graden ja. Als ik verstek moet zagen doe ik dat als het formaat het toelaat op de zaagtafel en als het te groot is, het liefst met een verstekfrees in de freestafel of desnoods met een bovenfrees.

Ik heb nooit echt goede resultaten gehad met verstek zagen met invalzaag.

En ja, ik snap je wel maar als ik in de praktijk die afkortzaag nauwelijks meer gebruik is het ook zonde van de ruimte en het geld.

• Leuk
Waarderingen: teunos

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
499
525
Je hoeft die lineaal niet alleen maar te schanieren, je kunt'm ook draaien, of je draait het hout. Zelfs dubbel verstek lukt. Maar, voor stationair gebruik en bij voldoende beschikbare ruimte zou ik een invalzaagtafel met weinig gaatjes en een montagetafel met veel gaatjes bouwen en niet de "combinatietafel".
absoluut. Mocht ik ooit een mooie grote werkplaats ruimte krijgen dan staat dit hoog op de verlanglijst ja. 2 losse tafels.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.