Nieuwe lintzaag Record Power Sabre 250, zaagt scheef…..

Homer1960

Nieuw lid
29 jul 2013
13
5
Hallo mede forumleden ,
ik zal starten met iedereen een gezond en hopelijk ‘vrij’ 2022 te wensen.
ter zake: begin van de week heb ik een kleine lintzaag gekocht bij Baptist, een Record Power 250 Sabre. Dit model heb ik uitgezocht vanwege de beschikbare ruimte (beter: het ruimte gebrek). Afgelopen weken heb ik de nodige YT filmpjes bekeken hoe deze ingesteld moet worden, maar het blijven aardig kromme zaagsnedes. Het ligt voor de hand dat ik ergens iets fout doe, kan iemand daarbij helpen?
ik heb een foto toegevoegd, waarbij je kunt zien wat er gebeurt. Het is 7cm beukenhout waarin gezaagd wordt. de verschillende zaagsnedes zijn met diverse spanningen gemaakt. Ik moet zeggen dat er nog steeds een ‘trainingslint’ op ligt; ik heb 12 mm brede linten met 4 en 6 tanden besteld, zijn onderweg……. Ik kan me alleen niet voorstellen dat dan alles in één keer goed is.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden, Henk
 

Bijlagen

  • C858F04F-8947-4435-AF50-A69C1572D39D.jpeg
    C858F04F-8947-4435-AF50-A69C1572D39D.jpeg
    63,6 KB · Weergaven: 72

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Zaag je langs een geleider? Kan je wel uit de vrije hand langs een lijn zagen? Als de zetting maar iets ongelijk is wil hij al niet meer recht zagen. Dan kan je vaak nog prima langs een lijn zagen, omdat je de afwijking dan kan corrigeren.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Zoek even op "snodgrass method" om je lintzaag af te stellen.. en hertest even met een scherp/onbeschadigd lint dat geschikt is voor de dikte van het materiaal wat je zaagt.
 
  • Leuk
Waarderingen: JaapGoddijn

Homer1960

Nieuw lid
29 jul 2013
13
5
@MdeJongh ik heb de video bekeken en snel een restje gedaan; ondanks dat ik een in detail heb uitgemeten (tov het frame) heb ik nu gewoon de meest ‘linkse’ en de meest ‘rechtse’ stand van de tafel geprobeerd, dat scheelt idd een hoop. Het is nog niet helemaal goed maar er is al een stap gemaakt. Wat wel opvalt dat het dunnere hout al snel rechte snedes laat zien, zodra ik richting 7 cm ga wordt het steeds schever.

@chevy66 Ga ik morgen proberen…..

@Robert_T de nieuwe bladen zijn besteld, bij Baptist (Record Power bladen) en bij www. Bandsaege.de. Zodra die binnenzijde kom ik erop terug.
de video’s van Snodgrass ga ik bekijken.

bedankt voor de antwoorden 👍
 

Incactus

Actieve deelnemer
9 okt 2018
63
26
Heb 2 maanden geleden ook een sabre 250 gekocht en daar nog geen problemen mee gehad. Op aanraden van de forum leden hier heb ik meteen het standaard Lint weggedaan en vervangen door meerdere van lintzagenopmaat. Daar heb ik advies gekregen voor welke type nodig is voor welk werk. Afgelopen week toevallig nog een resaw gedaan op 40mm bij 50 cm en dat was over het geheel keurig 3 mm dik. Had niks te klagen dus
Heb er wel veel afstelwerk in zitten. O.a. Snodgrass filmpjes heb ik veel aan gehad en Ujk bandsaw buddy heeft me goed geholpen bij het afstellen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Als je zaagt met het bij geleverde lint, zul je echt rustig moeten zagen, omdat 6 tpi en 8 mm behoorlijk fijn is voor 7cm beuken.
Ik heb de bs400, maar het originele lint heb ik er direct afgegooid.
Je kunt dit wel gebruiken als je uit de vrije hand zaagt, (als bij een figuurzaag).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Houtmot

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
Ik heb ook zo'n Sabre 250.
Vergeet het lint dat erbij zit. Doet inderdaad precies wat de foto laat zien. Ik had gelukkig gelijk zo'n setje extra linten gekocht.
Zie ook het draadje:
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Het lint maakt heel veel uit. Ik heb altijd de linten van Tuffsaws gehad, maar sinds die niet meer verzenden naar Nederland, de linten van lintzagen op maat. Je betaalt wat, maar deze zijn nòg beter. Je hebt de combinatie nodig van een goed lint en juiste techniek en afstelling.
 
  • Leuk
Waarderingen: KlusserKlaas

Rdl

Post veel
7 okt 2021
954
388
hilversum
Sabre 350 hier staan.
Zoals andere ook al zeiden:
Het meegeleverde lint kan je meteen weg gooien of voor brandhout gebruiken.
Zodra je de lint hebt vervangen pas afstellen en testen. Dat maakt een wereld van verschil.

Heb nu ook bij lintzagen opmaat besteld.
Record power linten ben ik klaar mee na een hele korte tijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: HenkG

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
Ik had al gelezen dat je van het gemonteerde lint niets kon verwachten. Ik wist dus dat ik er sowieso iets anders op zou moeten zetten. Die linten van RP zijn misschien niet de beste maar voor een beginner als ik was het voordeel van een setje RP linten van Baptist dat ik één adres zou hebben om aan te kloppen als het me niet zou zijn gelukt om de zaag goed af te stellen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Wat is de reactie van Baptist ? Als het een gekend probleem is dat de linten niet deugen, zou je toch verwachten dat ze het probleem aanpakken. (Hammer /Felder was niet beter, ook waardeloze zaaglinten).
Als je ze niet kan terug sturen, en het is geen gehard lint, kan je de zetting er uit kloppen en opnieuw zetten.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
707
282
RegioRotterdam
Ik heb het 1/2" lint gebruikt om de tafel te stellen en merkte pas later dat het originele lint niet recht zaagde. Ik heb het verder niet bij Baptist aangekaart. Er is op de diverse fora al zoveel over gezegd dat ze het wel zullen weten.
Ik heb in de review wel aangegeven dat het lint niet optimaal is.
 

Homer1960

Nieuw lid
29 jul 2013
13
5
Wat is de reactie van Baptist ? Als het een gekend probleem is dat de linten niet deugen, zou je toch verwachten dat ze het probleem aanpakken. (Hammer /Felder was niet beter, ook waardeloze zaaglinten).
Als je ze niet kan terug sturen, en het is geen gehard lint, kan je de zetting er uit kloppen en opnieuw zetten.
Wat Baptist nu doet, is direct aangeven dat je een ander lint moet meebestellen omdat het geleverde lint niet voldoet; ze noemen het ook ‘trainingslint’. Ik had echter de pech dat er geen enkel lint voor de Sabre 250 op voorraad was. Ik wacht er nog op, zou nagestuurd worden. In de tussentijd heb ik ook een setje bij www.bandsaege.de besteld… die zijn onderweg.
 

Homer1960

Nieuw lid
29 jul 2013
13
5
Ik heb ook zo'n Sabre 250.
Vergeet het lint dat erbij zit. Doet inderdaad precies wat de foto laat zien. Ik had gelukkig gelijk zo'n setje extra linten gekocht.
Zie ook het draadje:
Dank je voor de link naar jouw draadje. Ik had die wel enige tijd geleden gelezen, maar schijnbaar was dit gewist in mijn korte termijn geheugen ;)
 

Homer1960

Nieuw lid
29 jul 2013
13
5
Heb 2 maanden geleden ook een sabre 250 gekocht en daar nog geen problemen mee gehad. Op aanraden van de forum leden hier heb ik meteen het standaard Lint weggedaan en vervangen door meerdere van lintzagenopmaat. Daar heb ik advies gekregen voor welke type nodig is voor welk werk. Afgelopen week toevallig nog een resaw gedaan op 40mm bij 50 cm en dat was over het geheel keurig 3 mm dik. Had niks te klagen dus
Heb er wel veel afstelwerk in zitten. O.a. Snodgrass filmpjes heb ik veel aan gehad en Ujk bandsaw buddy heeft me goed geholpen bij het afstellen.
Ik heb inmiddels een aantal video’s van Snodgrass gezien…. Dat geeft wel vertrouwen dat het goed gaat komen. Je geeft ook aan dat de ‘Bandsaw buddy” helpt… ik zie ook Snodgrass zoiets gebruiken. Waar kun je die of een alternatief aanschaffen in NL? Bij Gereedschappro zijn ze uitverkocht.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
482
111
Zelf een bandsaw buddy gemaakt.
Roerhoutje voor verf (wel een rechte) en daar met secondenlang een paar magneetjes op gelijmd. Werkt prima
 

Bijlagen

  • E46D8955-2AE2-4B12-BD7A-3BF68437C851.jpeg
    E46D8955-2AE2-4B12-BD7A-3BF68437C851.jpeg
    78,4 KB · Weergaven: 56
  • Leuk
Waarderingen: JaapGoddijn

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.