Jouw werkbank is een fraai stukje werk en het zal zeker goed werken. Ik heb een werkplaats van onhandige afmetingen (zie eerste bericht in deze thread). Dat is de reden dat ik (misschien op een wat merkwaardige manier) oplossingen zoek.Het lijkt alsof jij flink wat ruimte hebt. Als dat zo is, dan zou ik de werkbank en afkortzaag splitsen. Het lijkt logisch en efficiënt om 1 oppervlak voor beiden te gebruiken. Maar niets is zo vervelend als nog 1 balk moeten afkorten en er dan achter moeten komen dat je eerst 20 dingen moet verplaatsen omdat die in de weg liggen. Dat gaat vaak gebeuren als het oppervlakte van jouw werkbank ook nodig is om af te korten.
Een werkbank zou ik op wielen zetten of vrijstaand maken, zodat je er van alle kanten bij het werkstuk op de werkbank kunt. De maat kun je zelf bepalen. Je kunt er ook 2 maken die je bij elkaar zet als je meer oppervlakte nodig hebt.
Als je met dogholes wilt werken, dan is spaanplaat geen goed idee. Het spaanplaat gedeelte is niet sterk genoeg om de bench dogs goed te houden. Op termijn worden die gaten te los. Ik ben een fan van dogholes, dus zou ze zeker in de werkbank maken. Dit is de werkbank die ik heb gemaakt:
Met een lange (liefst ondiepe) werkbank met veel lades en kastjes, en daarop een afkortzaag, druk ik veel functionaliteit naar een van mijn wanden.
Op een andere plek staat een werkbank (een van mijn eerste werkstukken) van 100cm hoog en 90cm diep., en laden die tot achter doorlopen. Deze heeft ook een bankschroef maar geen dogholes. Ooit vervang ik deze werkbank door een die in ieder geval iets ondieper is, en misschien gebruik ik die dan ook voor panelen zagen of andere dingen met dogholes.
In het algemeen ben ik geen fan van verrijdbaar materiaal in een kleine werkplaats. Er staat altijd wat voor of je er niet langs rijden (ik heb zoiets eens geprobeerd). In mijn opinie dus iets voor grotere werkplaatsen. Voor mij geld 'alles op een vaste plek, dan maar wat meer lopen'.
Ik ben ook blij dat ik nooit aan heen French cleat systeem ben begonnen. Voor mij houten wanden waarop ik naar wens spullen kan verplaatsen op iedere plek die ik wil. Dit op basis van een tip van Matthias Wandel!
Toch denk ik nog wel aan een verrijdbare werkbank die kan dienen als uitloop voor de zaag. Eventueel dan ook als montagetafel waar ik van meer kanten bij kan.
Alles hangt er van af of ik de Hammer Combi houdt of deze toch vervang door een zaagtafel met een losse schaafbank. Ik kijk dus ook nog graag een keer naar jou SCM (Minimax?) zaagtafel.
Overigens is de Hammer verrijdbaar. Dat is af en toe gewoon nodig.
Dogholes zijn geen 'must' voor mij maar ik denk er over om er wat ervaring mee op te doen. Spaanplaat lijkt mij zeker ook geen ideaal materiaal maar ik hoop dat de harde plastic laag boven en onder het vervormen voldoende tegen gaat.
Zwaluwstaart groeven voor matchfit, lijkt mij in ieder geval een minder goede optie.
En T-Track met kleine schroefjes in het spaanplaat? 'k Weet nie. Het spaanplaat is knijterhard maar dit lijkt mij teveel gevraagd.
Zo twijfel en zoek ik maar wat door.