Nieuwe lange werkbank in mijn werkplaats

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Het lijkt alsof jij flink wat ruimte hebt. Als dat zo is, dan zou ik de werkbank en afkortzaag splitsen. Het lijkt logisch en efficiënt om 1 oppervlak voor beiden te gebruiken. Maar niets is zo vervelend als nog 1 balk moeten afkorten en er dan achter moeten komen dat je eerst 20 dingen moet verplaatsen omdat die in de weg liggen. Dat gaat vaak gebeuren als het oppervlakte van jouw werkbank ook nodig is om af te korten.

Een werkbank zou ik op wielen zetten of vrijstaand maken, zodat je er van alle kanten bij het werkstuk op de werkbank kunt. De maat kun je zelf bepalen. Je kunt er ook 2 maken die je bij elkaar zet als je meer oppervlakte nodig hebt.

Als je met dogholes wilt werken, dan is spaanplaat geen goed idee. Het spaanplaat gedeelte is niet sterk genoeg om de bench dogs goed te houden. Op termijn worden die gaten te los. Ik ben een fan van dogholes, dus zou ze zeker in de werkbank maken. Dit is de werkbank die ik heb gemaakt:
Jouw werkbank is een fraai stukje werk en het zal zeker goed werken. Ik heb een werkplaats van onhandige afmetingen (zie eerste bericht in deze thread). Dat is de reden dat ik (misschien op een wat merkwaardige manier) oplossingen zoek.
Met een lange (liefst ondiepe) werkbank met veel lades en kastjes, en daarop een afkortzaag, druk ik veel functionaliteit naar een van mijn wanden.

Op een andere plek staat een werkbank (een van mijn eerste werkstukken) van 100cm hoog en 90cm diep., en laden die tot achter doorlopen. Deze heeft ook een bankschroef maar geen dogholes. Ooit vervang ik deze werkbank door een die in ieder geval iets ondieper is, en misschien gebruik ik die dan ook voor panelen zagen of andere dingen met dogholes.

In het algemeen ben ik geen fan van verrijdbaar materiaal in een kleine werkplaats. Er staat altijd wat voor of je er niet langs rijden (ik heb zoiets eens geprobeerd). In mijn opinie dus iets voor grotere werkplaatsen. Voor mij geld 'alles op een vaste plek, dan maar wat meer lopen'.
Ik ben ook blij dat ik nooit aan heen French cleat systeem ben begonnen. Voor mij houten wanden waarop ik naar wens spullen kan verplaatsen op iedere plek die ik wil. Dit op basis van een tip van Matthias Wandel!

Toch denk ik nog wel aan een verrijdbare werkbank die kan dienen als uitloop voor de zaag. Eventueel dan ook als montagetafel waar ik van meer kanten bij kan.
Alles hangt er van af of ik de Hammer Combi houdt of deze toch vervang door een zaagtafel met een losse schaafbank. Ik kijk dus ook nog graag een keer naar jou SCM (Minimax?) zaagtafel.
Overigens is de Hammer verrijdbaar. Dat is af en toe gewoon nodig.

Dogholes zijn geen 'must' voor mij maar ik denk er over om er wat ervaring mee op te doen. Spaanplaat lijkt mij zeker ook geen ideaal materiaal maar ik hoop dat de harde plastic laag boven en onder het vervormen voldoende tegen gaat.
Zwaluwstaart groeven voor matchfit, lijkt mij in ieder geval een minder goede optie.
En T-Track met kleine schroefjes in het spaanplaat? 'k Weet nie. Het spaanplaat is knijterhard maar dit lijkt mij teveel gevraagd.

Zo twijfel en zoek ik maar wat door.
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
376
312
's-Hertogenbosch
Ik ga juist bijna alles op wielen zetten in mijn schuurtje, en allemaal (m.u.v. de kast waar de afkortzaag op komt te staan nauurlijk) even hoog als mijn werkbank.
Zo kan je indien nodig toch rondom je werkbank en hem vergroten door er ladeblokken bij te rijden.

Maar goed, ieder zijn eigen manier van werken natuurlijk :)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Je kunt hoeft niet te kiezen tussen vast en mobiel. Je kunt de werkbank ook in 2 of 3 delen maken, waarvan 1 mobiel. Dan kun je die verplaatsen en losstaand gebruiken als je dat een keer nodig hebt. Het maakt niet uit dat deze 99,5% van de tijd op zijn vaste plaats staat. In de werkbank kunnen lades en tegen de wand kunnen nog steeds kasten, waardoor je geen ruimte verliest.

Je weet dat je welkom bent om langs te komen. Een losse vandiktebank en zaagtafel geeft jou meer vrijheid om jouw werkplaats in te richten, maar is niet kleiner dan een combinatiemachine. Waarom denk je erover om jouw Hammer combi in te ruilen?
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
376
312
's-Hertogenbosch
Wat ik ook een beetje mis in alle voorbeelden van werkbanken als ik dit topic doorlees, is massa.
Naar mijn idee moet een werkbank ook massa hebben om er eens flink op te kunnen hameren zonder dat de bank gaat kuieren of flexen.
Als je een blad maakt van massieve balken, al dan niet met een toplaag van ander hout, heb je een stevige werkbank die staat als een huis.
Het heeft is niet voor niks dat een blad van alle meubelmakers werkbanken gemaakt zijn van massief, dik hout.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
535
Eanske
ingoogni.nl
Wat ik ook een beetje mis in alle voorbeelden van werkbanken als ik dit topic doorlees, is massa.
Valt wel mee hoor. Deze staat vrij in de ruimte, waar de eerder genoemde "lichte" alu versie tegen en vast aan de muur staat en meer als montage en "pruts" tafel dient.

Ik denk dat @workingwithwood een mooie plattegrond op ruitjespapier moet maken en dan werkbankje en fietsenrekken en wat er niet zoal meer in de ruimte staat uitknippen. Dan lekker schuiven. Dan wordt vanzelf duidelijk wat, waar en hoe groot. Een lomp groot ding vrijstaand is heel prettig. Een chopzaagstation langs een muur is prima.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Ik denk dat @workingwithwood een mooie plattegrond op ruitjespapier moet maken en dan werkbankje en fietsenrekken en wat er niet zoal meer in de ruimte staat uitknippen.
Bovenaan in dit topic zit een tekening van de ruimte die ik heb. Die is op schaal hoewel mogelijk iets vervormd. Ik zou inderdaad een betere tekening kunnen maken. Bedenk dat er een Hammer Combi in het midden staat en je begrijpt dat een werkbank in het midden lastig is.

Goed, ik moet over een poosje wat een betere tekening maken.
 
Laatst bewerkt:

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Je weet dat je welkom bent om langs te komen. Een losse vandiktebank en zaagtafel geeft jou meer vrijheid om jouw werkplaats in te richten, maar is niet kleiner dan een combinatiemachine. Waarom denk je erover om jouw Hammer combi in te ruilen?
Een schaafbank langs de wand en een mooie aparte zaagtafel lijkt mij met de ervaringen die ik nu heb fijn om mee te werken. Met de topas (of freesas) die ik nu heb, werk ik weinig. Ik zou een mooie (of deftige zoals de Belgen zeggen) bovenfrees of freesmotor onder een werkblad willen bouwen met freesplaat voor bediening van bovenaf. Als ik mij niet vergis heb jij dat ook gedaan.

Allemaal luxe want uiteindelijk kan ik met de Hammer Combi en Festool freestafel, best toe. Voorlopig is de financiële speelruimte overigens gering vanwege de renovatie die op handen is. Ik denk aan en droom verder over:

- Een spiraalas op de freesmachine. Maar ik weet niet of ik mij richting Felder AD 531 moet begeven of dat ik wel op Hammer niveau kan blijven. Eventueel Jet of zoiets. Ik zit niet aan Felder gebakken natuurlijk.

- Een veel betere parallel geleiding op de zaag dan ik nu heb (het is een C3 31). Mogelijk ook fijnafstelling. De wagen van de Felder rijdt toch wel een stuk mooier dan die van de Hammer. Dat trekt mij ook maar is zeker luxe. Ben ook zeer benieuwd hoe de SCM-wagen beweegt en wat jou ervaringen daarmee zijn.

Ik kan best de nodige verbeteringen voor de Hammer kopen maar ik stel dat steeds uit omdat ik al heel lang denk dat ik misschien nog wel een keer wil upgraden. Ik heb ook een hele periode heel weinig gedaan in de werkplaats.


Wat ik nu doe in de werkplaats is eigenlijk in voorbereiding op wat ik in de toekomst (als ik met pensioen ben?) wil doen. Daar hoort dan ook de lintzaag bij die ik nu niet heb.

Voor de kortere termijn heb ik plannen voor het bouwen van veel inbouwkasten. Nog geen idee welke keuzes ik daarin maak (uitvoering en materiaalsoort) maar het zal neerkomen op veel panelen en plankjes zagen voor wanden, deuren en lades.

Die mooie afkortzaag lijk mij om te beginnen een goede investering.
Stel dat ik de combi verkoop en eerst alleen een vvd koop + materiaal om goed haaks te zagen met mijn Festool invalzaag. Dan ben ik al een heel eind omdat ik de freesas toch heel weinig gebruik. Voor schulpen en 'groot' zaagwerk heb ik dan eerst niets.

Nou ja, ik ben dus zoekende voor de indeling van de ruimte voor de toekomst, de machines die ik zou willen gebruiken (of uit luxe zou willen hebben) de dingen die ik wil maken. Enz. Dan is er nog de timing. Als ik het verkeerd aanpak zijn de kasten klaar voor er geld is voor een mooie zaagtafel. Dat is toch ook te gek.

In afwachting van en in voorbereiding op heb ik mijn houtopslag verplaatst want die zat mij ook in de weg en ben ik bezig met OSB platen langs de wanden. Dat geeft de meest flexibele mogelijkheden. Ik had trouwens veel te veel hout bewaard dus een deel heb ik weggegooid of in de kachel gedaan.
Over een poosje maak ik een betere tekening van de ruimte en doe ik er wat foto's bij.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ja, ik heb inderdaad een Triton bovenfrees in mijn zaagtafel gebouwd. Maar ik heb die te weinig gebruikt om te zeggen of het handig is. Ik vermoed dat jouw Festool systeem handiger is.

Een spiraalas is zeker de moeite waard. ik zou dan Jet links laten liggen en gelijk voor een Hammer/Felder/SCM gaan. Anders heb je een upgrade die maar half is (fijne as, mindere machine). Maar staar je er niet blind op. Het is fijn, maar geen must have.

Wat vind je minder goed aan de langsgeleiding van de Hammer C3-31? De fijnafstelling van de SCM gebruik ik heel vaak en is zeker iets dat ik op een eventuele volgende machine wil. Op jouw Hammer is het een optie. Mogelijk kun je de benodigde onderdelen los kopen. De roltafel van de SCM is fijn, maar dat kun je zien als je langs komt.

Als je veel kasten wilt gaan bouwen, dan zou ik de Hammer C3 31 (nog) niet weg doen. Ik weet niet hoe lang jouw roltafel is, maar indien lang genoeg is het ideaal voor het zagen van plaatmateriaal. Met een invalzaag kan het ook, maar gaat veel trager. Je kunt het plaatmateriaal natuurlijk ook al op maat kopen. Dat bespaart jou tijd en is vaak niet eens veel duurder.

Mijn idee zou zijn om de Hammer C3 31 en Festool freestafel voor nu te houden en als je geld hebt te investeren in een afkortzaag (Festool Kapex?), een lintzaag (Hammer, Record Power?) en een kolomboor (Optimum?). Of heb je al een kolomboor? Dan heb je een "compleet" machinepark en ben je het veelzijdigst. Op termijn kun je nog altijd de Hammer verkopen en upgraden.

Een betere tekening en een aantal foto's maakt het veel duidelijker en dan kunnen we meer advies geven.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Werkplaats_Plattegrond.jpg

Ik had al een tekening en nu snel een deel erbij getekend. De maten kloppen maar de jpeg vervormd enigszins. Hij wordt wat smaller gemaakt.
Van 't weekend zal ik bij daglicht wat foto's maken. Dat lijkt mij als aanvulling wel nodig.

Overigens ben ik dit topic begonnen vanwege de werkbank die ik wil gaan bouwen (groen rechtsboven en zonder permanente maten). Nu gaat het over mijn hele werkplaats. Bedankt voor het meedenken allemaal maar ik kan het begrijpen als iemand afhaakt. Zeker met dat tempo van mij.

Ik heb al een tafelmodel Contimac kolomboormachine op de werkbank rechtsonder staan. Maar ook een Bosch PBD 40 en een relatief eenvoudige afkortzaag van Metabo. Die heb ik overgehouden aan de bouw van een aluminium eenden volière van ca 12 x 6 meter. Ik heb alle panelen daarvan, incluis het vastpoppen van gaas, zelf gedaan. Ik moest spullen hebben die makkelijk te verplaatsen waren buiten maar ook niet te duur.

Wat de tekening betreft. De lange wand van 4467 heb ik net helemaal vrij gemaakt. Daar stond een vrij diepe stelling met hout. Dat heb ik verplaatst en de wand heb ik afgetimmerd met OSB. Daar zou ik misschien een losse vvd willen plaatsen.

Het uitstulpende blauwe deel bij de maat 3000 is een raampartij. Het kleine stukje rechts daarvan is een wandje.

Ik zou ook een lange werkbank langs de 4467 wand kunnen maken maar ik heb daar ook weer niet alle ruimte. Linksonder (ongeveer op de plek van de spanenzuiger) zit een kruipluik. Aan de andere kant een deur.

Mijn globale idee is eigenlijk om de huidige combi te vervangen door een zaagtafel met een kortere wagen. Deze wil ik dan met de tafel tegen de wand plaatsen. Zo, dat de deur open kan.
Daarachter dan, in de richting van het kruipluik, een vvd.
Spanenzuiger dan bij de dubbele deur.

Misschien moet het ook wel een combi blijven. Met een korte wagen en zonder freesas (wordt dat geleverd?). Dan kan ik langs de andere kant ook nog een ondiepe werkbank maken met ingebouwde frees.
Dan eventueel uitlooptafel bij de combi die ook dient als montagetafel.

Ik hoef en wil nu niet alle keuzes maken. Ik wil alleen rekening houden met de toekomst. De combi is prima bruikbaar. Maar als ik begin aan een werkbank (rechtsboven of linksonder) dan is dat wel permanent.
Ja, ik heb inderdaad een Triton bovenfrees in mijn zaagtafel gebouwd. Maar ik heb die te weinig gebruikt om te zeggen of het handig is. Ik vermoed dat jouw Festool systeem handiger is.
Nou ik vermoed van niet. Het is een OF1000 EB voor 8 mm schacht frezen. De grotere frezen kunnen er niet in. Inbouw en bediening van de frees is onhandig. voor de hoogte-instelling moet je steeds onder de tafel reiken. Wel bruikbaar allemaal hoor, maar je droomt van beter.

Wat vind je minder goed aan de langsgeleiding van de Hammer C3-31?
Het is een of ander profiel, geen buis. Maar ik kan er ook wel fijnafstelling op krijgen. Het is echt niet onbruikbaar.

ideaal voor het zagen van plaatmateriaal
Ik ga niet meer zelf met enorme platen in de weer. Ik zoek eerst uit wat ik ongeveer nodig heb en laat het voorzagen bij de leverancier. Daarom hoef ik ook geen lange wagen meer en ook geen slede. Ik gebruik het niet.

(Alvast) Bedankt weer voor het meedenken en de adviezen.
 
Laatst bewerkt:

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Wat foto's. Voor de geïnteresseerde lezer is het even zoeken naar de oriëntatie vermoed ik.

IMG_20230225_172525.jpg
Zicht op de pui met links de aanwezige grote werkbank (die zoals te zien is altijd vol staat).
Rechts de wand die ik net met OSB heb afgetimmerd. Hout opslag op deze manier is tijdelijk.
Onder de Festool tafel een kruipluik zoals ik al beschreef.

IMG_20230225_172621.jpg
Een stukje verder gedraaid weer dezelfde OSB wand. Zie ook de toegangsdeur en de nieuwe houtopslag zijn duidelijk zichtbaar.

IMG_20230225_172613.jpg
Nog verder gedraaid. Er liggen hoog tegen het plafond houten planken met doek om het licht wat tegen te houden.
Rechts de hand waartegen ik de ondiepe werkbank heb gepland. Vanaf onder de kastjes tot net onder bovenkant kastjes wil ik ook OSB. Maar dat terzijde.
De houtvoorraad is de aanleiding voor mij om zoveel mogelijk daarvan te gebruiken voor de werkbank. Ik heb besloten dat functioneel wel belangrijk is maar mooi niet.

IMG_20230225_172548.jpg
Niet zo scherp maar duidelijke genoeg, de beoogde wand nogmaals.
Rechts is de linker van de dubbele deur zichtbaar.

IMG_20230225_172508.jpgTerug bij de werkbank. Omdat de de werkbank te diep is kan ik slecht bij de gereedschappen die ik er achter heb hangen. Let ook op de Contimac kolomboor en de Bosch boormachine.

Zo moet ik het dus ongeveer rooien. Moeilijk vast te stellen wat ik het best kan doen. Ik wil ook rekening houden met toekomstige aanschaf/vervanging van machines (voor een deel overbodige luxe). Je neemt makkelijker een verkeerde beslissing dan een goede heb ik in het verleden gemerkt. Verrijdbare spullen zijn voor het grootste deel onbruikbaar voor mij. Wel de Hammer combi en de spanenzuiger maar verder heb ik alles liever vast langs de wanden.

Nou ja, een mooi proces en het gaat wel lukken. Zeker met alle hulp op dit forum.
 
Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
852
445
Noord-Veluwe
Ik begrijp je gevoel bij de Hammer C3-31 heel goed. Ik heb er ook een en zit er heel sterk aan te denken om die te verkopen en er losse machines voor in de plaats te kopen.

Het is echt een heel mooie machine, daar niet van, maar omdat je er aan alle kanten bij moet kunnen is het teveel een sta-in-de-weg die je los van de muren moet opstellen. Zeker als je, zoals ik, de langgatboorinrichting erbij hebt, Nu versleep ik 'm iedere keer met de palletwagen, maar dat ben je snel zat als je veel verschillende werkzaamheden in korte tijd moet verrichten.

Ik heb dezelfde "fout" gemaakt als jij en ben bij de aanschaf ook niet gegaan voor de ronde geleider voor de parallelaanslag. Deze versie is veel lastiger te verstellen en al helemaal als je over de ruimte tussen het zaagdeel en het schaafdeel heen moet. Ook vind ik de fijnverstelling van dit type aanslag niet echt super.

Een ander minpuntje voor mij is de aanslag van de schaaf. Die is enigszins flexibel. Nu is dat niet per se erg, zolang hij maar haaks (of op de ingestelde hoek) blijft ten opzicht van de tafel. Maar het zit me toch niet lekker. Nu werk ik met een magswitch om dat te compenseren. Wat ik vervelender vind is dat de ophanging van de schaafgeleider bij de combimachine anders is dan bij de losse VVD. Dat zorgt ervoor dat het lastig is er een veiligheidsliniaal op te monteren voor als je smalle stukken schaaft.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
535
Eanske
ingoogni.nl
Kan de afzuiging rechtsboven in de hoek naast de houtopslag? Dan kun je de bestaande werkbank verlengen en er eventueel een L van maken. Dan houdt je nog iets van loopruimte over.

Ik probeer doorgangen, gangpaden, de ruimte tussen keukenblokken werkeilanden etc. altijd op ~1.20 m te houden. Dan kun je vrij bewegen met iets onhandigs in je handen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
396
Dordrecht
Wat foto's. Voor de geïnteresseerde lezer is het even zoeken naar de oriëntatie vermoed ik.

Bekijk bijlage 128923
Zicht op de pui met links de aanwezige grote werkbank (die zoals te zien is altijd vol staat).
Rechts de wand die ik net met OSB heb afgetimmerd. Hout opslag op deze manier is tijdelijk.
Onder de Festool tafel een kruipluik zoals ik al beschreef.

Bekijk bijlage 128924
Een stukje verder gedraaid weer dezelfde OSB wand. Zie ook de toegangsdeur en de nieuwe houtopslag zijn duidelijk zichtbaar.

Bekijk bijlage 128925
Nog verder gedraaid. Er liggen hoog tegen het plafond houten planken met doek om het licht wat tegen te houden.
Rechts de hand waartegen ik de ondiepe werkbank heb gepland. Vanaf onder de kastjes tot net onder bovenkant kastjes wil ik ook OSB. Maar dat terzijde.
De houtvoorraad is de aanleiding voor mij om zoveel mogelijk daarvan te gebruiken voor de werkbank. Ik heb besloten dat functioneel wel belangrijk is maar mooi niet.

Bekijk bijlage 128926
Niet zo scherp maar duidelijke genoeg, de beoogde wand nogmaals.
Rechts is de linker van de dubbele deur zichtbaar.

Bekijk bijlage 128927Terug bij de werkbank. Omdat de de werkbank te diep is kan ik slecht bij de gereedschappen die ik er achter heb hangen. Let ook op de Contimac kolomboor en de Bosch boormachine.

Zo moet ik het dus ongeveer rooien. Moeilijk vast te stellen wat ik het best kan doen. Ik wil ook rekening houden met toekomstige aanschaf/vervanging van machines (voor een deel overbodige luxe). Je neemt makkelijker een verkeerde beslissing dan een goede heb ik in het verleden gemerkt. Verrijdbare spullen zijn voor het grootste deel onbruikbaar voor mij. Wel de Hammer combi en de spanenzuiger maar verder heb ik alles liever vast langs de wanden.

Nou ja, een mooi proces en het gaat wel lukken. Zeker met alle hulp op dit forum.
Ach, een werkplaats is eigenlijk altijd te klein, beste aanpassing is uitbouwen... 😁

Hoe bevalt die afzuiging en waar heb je die gekocht? Mijn Felder AF22 vind ik ergonomisch en qua stofdoorlaat niet helemaal top, dus twijfel ik tussen een upgrade of op enig moment vervangen en dit lijkt me een optie om mee te wegen.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Alle reacties maar in één post:

Ik heb dezelfde "fout" gemaakt als jij en ben bij de aanschaf ook niet gegaan voor de ronde geleider voor de parallelaanslag. Deze versie is veel lastiger te verstellen en al helemaal als je over de ruimte tussen het zaagdeel en het schaafdeel heen moet. Ook vind ik de fijnverstelling van dit type aanslag niet echt super.
Zo is het. Die ruimte tussen zaag- en schaaftafel is inderdaad irritant. Met de fijnafstelling voor ons type geleider heb ik zelf geen ervaring maar ik was er bang voor.

Een ander minpuntje voor mij is de aanslag van de schaaf. Die is enigszins flexibel. Nu is dat niet per se erg, zolang hij maar haaks (of op de ingestelde hoek) blijft ten opzicht van de tafel. Maar het zit me toch niet lekker. Nu werk ik met een magswitch om dat te compenseren. Wat ik vervelender vind is dat de ophanging van de schaafgeleider bij de combimachine anders is dan bij de losse VVD. Dat zorgt ervoor dat het lastig is er een veiligheidsliniaal op te monteren voor als je smalle stukken schaaft.
De aanslag voor de schaaf gebruik ik ook nog steeds voor het zagen. Ik stel de aanschaf van een aparte parallel geleider voor het zagen steeds uit. Mede omdat ik al lang denk, misschien vervang ik de hele combi nog eens.
Bij gebruik voor het schaven tordeert de aanslag een beetje is mijn ervaring. Dát is vervelend en dat komt omdat hij niet in het midden bevestigd zit maar op één eind.
Kan de afzuiging rechtsboven in de hoek naast de houtopslag? Dan kun je de bestaande werkbank verlengen en er eventueel een L van maken. Dan houdt je nog iets van loopruimte over.
Geen gek idee hoor. De breedte is groter dan de lengte van de afzuiger, maar je moet hem dan draaien om de 'bin' er onderuit te rijden of op het glaasje te kunnen kijken of hij vol is. Ik denk ook na over een vast buizensysteem door de toko. Dan moet de afzuiging wel een vaste plek hebben.
Ik heb mijn werkplaats thuis 7 meter uitgebouwd. Maar hij is nog steeds te klein.
10 x 10 m2 (of groter), leek mij wel wat, maar dat zal nooit gebeuren. Daar staat tegenover dat het een inpandige ruimte is. Goed geïsoleerd en ik loop zo het huis binnen. Fietsen, frituurpannen en tuinspullen hoeven er niet te staan. Zo bekeken is het weer luxe maar 19m2 valt wel tegen.

Hoe bevalt die afzuiging en waar heb je die gekocht? Mijn Felder AF22 vind ik ergonomisch en qua stofdoorlaat niet helemaal top, dus twijfel ik tussen een upgrade of op enig moment vervangen en dit lijkt me een optie om mee te wegen.
Ik heb altijd het gevoel gehad dat de Felder AF22 wat beter is. Nog wat meer m3 afzuiging maar ik heb de specs er niet bij. De Felder is geen cycloon zuiger. Hoe bevalt mijn laguna P Flux III?

Laat ik beginnen met baptist waar ik hem kocht. Uitstekend, ik heb veel hulp nodig gehad en die kreeg ik ook. Nadeel is dat het al met al veel tijd heeft gekost. Ik hoop dat de problemen die ik heb gehad, zijn verholpen in latere versies.

Ik heb hem zelf in elkaar gezet. Goed te doen maar de handleiding is niet ideaal. De aanwijzingen op de verpakkingen met onderdelen ook niet. Er staat een goede bouwinstructie op YouTube en zo lukte het wel.

400 V. en afstandsbediening (fantastisch!).

Het buisje voor de 'reversed suction' dat achterop de drum zit, sloot niet aan op de machine. Dat heeft Baptist met 3D-geprintte hulpstukken opgelost voor mij.
Het betreft een apparaat in 'brutal design' zoals dat volgens mij heet. Daar is wel aandacht aan besteed maar technisch gezien had het wel beter gekund. Het idee voor de reversed suction (is volgens mij niet van Laguna maar bestond al) had volgens mij eenvoudiger opgelost kunnen worden. Ik heb dat ook gemeld bij baptist maar of dat bij Laguna terecht is gekomen weet ik niet.
Hoe dan ook een ingewikkelde oplossing, die uiteindelijk ook niet goed werkte. Klein foutje bij de productie en het past niet. Dát is dus gebeurd.

Toen ik met de machine begon deed hij het precies één keer. Daarna vloog er een zekering uit in de machine. helaas was het voor mij erg lastig uit te vinden wat ik moest doen om de zekering weer in gebruik te nemen. Ik ben elektrotechnisch niet bijzonder onderlegt. Met wat hulp van Baptist en hier en daar wat drukken, deed hij het weer.

Later toen hij een poosje stil had gestaan, deed hij het weer niet. het vervelde is dat de kast waar de zekering in zit, met veel boutjes dicht zit. Volgens baptist houd de machine er niet van als hij vrij snel na het uitzetten weer aan wordt gezet. Ik werk sowieso voorzichtig met mijn machines maar misschien heb ik zoiets wel gedaan. Hoe dan ook, nu let ik er op en is het nog niet opnieuw gebeurd.
Ik heb flink gefoeterd richting Baptist. Voor deze hoeveelheid geld, wil ik zoveel gedoe niet.

Tip voor de bevestiging van het filter en de opvangbak daaronder. Denk goed na over de bevestiging. Ik kan de opvangbak niet zo draaien dat ik het kijkglaasje op de gewenste plek krijg. De klemmen lopen dan ergens tegenaan. Het hele filter moet ik er afhalen en precies terugplaatsen. Dat moet nog eens.

Nog iets. Hiervoor had ik een afzuiger van HBM met een fijnstof filter. Vlak voordat ik de zak leegde trok ik altijd even de Festool stofzuiger leeg. Werkte prime. Dan het filter flink bekloppen zodat er zo veel mogelijk in de zak viel. Zo tegen de avond deed ik dat. Volgende dag als het stof was neergedaald, zak vervangen of legen en klaar!
Nu lukt dat niet. In de Festool zit doorgaans vrij fijn stof en veel daarvan verdwijnt bij de Laguna in het filter en de opvangbak daaronder. Misschien moet dat dan heel voorzichtig maar ik zette de buis in de Festool zoals de pijp in een schip met graan.
Het is een spannenzuiger, geen stofzuiger. Dat lijkt mij de redelijke samenvatting.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
396
Dordrecht
Als ik het zo hoor dan loop ik niet over van enthousiasme. Electronica mag niet nodeloos beperkend werken, dat is echt hoogst irritant. Ik zie de opvolger (v2/3) nu bij baptist staan voor ca. 4000 euro en dan mag je toch echt wel wst verwachten. Dat is geen prijs voor iets wat niet uitontwikkeld is, masr goed, ik weet niey wat de updates zijn geweest tov jouw versie.

Ik hoor graag eerste hand ervaringen, want ik heb eerder meegemaakt dat Alko afzuigers, die volgens mij als kwaliteit bekend staan, totaal niet om konden gaan met spaanders van een schaafbank met tersa. De filters liepen steevast compleet vol en het was onwerkbaar....
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik ben naar de foto's en de plattegrond aan het kijken en zie de uitdaging. De Hammer is met jouw ruimte (vorm, lengte, plaatsing deuren/ramen) een uitdaging. Of misschien kan ik beter zeggen dat jouw werk eigenlijk te klein is voor jouw Hammer ;).

Als je de werkbank maakt, heb je dan nog wel ruimte voor de oplegtafel (+ aanslag)? Dat lijkt op de tekening niet.

In die ruimte vind ik 2 werkbanken veel, want die nemen relatief veel oppervlakte in. Zeker als ze vast (dus niet op wielen) staan. Misschien eens nadenken of er mogelijkheden zijn om dat efficiënter te maken.

Nu heb ik niet het idee dat ik de 2e werkbank uit jouw hoofd kan praten. Maar mogelijk kan het efficiënter. Je wilt een lange werkbank, zodat langere stukken hout ondersteund worden bij het afkorten. Andere apparaten die ook lange stukken moeten ondersteunen zijn de freestafel en de kolomboor. Kun je die in 1 werkbank maken? Ultiem plaatsbesparend is natuurlijk als je ze opklapbaar maakt, zoals hier:


Dat maakt dat jouw andere werkbank helemaal vrij is en veel handiger is te gebruiken. En je wint de ruimte die de freestafel nu inneemt.

Je hebt nu houtopslag van de grond naar boven. Je zou kunnen overwegen om een gedeelte daarvan in hangende rekken aan de wand van 4417 mm. Daar kan nog steeds een losse vlakvandiktebank onder en je wint weer een m2 ruimte. .
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
285
119
Wetteren, Belgie
Ik heb lang geleden een werkbank gemaakt op basis van dit plan van finewoodworking. Met een set wielen eronder makkelijk verplaatsbaar, zwaar en stevig genoeg. Als het je nog niet zwaar genoeg is kan je extra lagen multiplex gebruiken voor poten/frame/werkblad. Heel tevreden mee en uiteindelijk niet zo duur. Door de plannen wat aan te passen (tip: sketchup), maak je het precies op maat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.129
2.621
Ik ga wat vloeken in de kerk. Die afzuiger is monsterlijk groot voor je ruimte en die combimachine met loopwagen neemt alle verdere ruimte in beslag. Ik weet dat de meeste forumleden zo'n zaagtafel het einde vinden. In deze ruimte is het een onding. Als ik deze ruimte zou moeten inrichten, zou er een cabinet zaag in gaan en een losse vlak vandikte bank. In zo'n ruimte blijft het behelpen, maar je kan dan tenminste rondlopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.