Nieuwe lange werkbank in mijn werkplaats

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Dag Allen,

Ik wil een nieuwe werkbank maken langs een van de lange wanden van mijn werkplaats. De lengte wordt ruim 3,50 meter. Ik weet nu al dat ik er lang over zal doen maar het plan is er. Ik heb vele vragen bij de details van de werkbank en ik hoop hier terecht te kunnen. (Lukt doorgaans uitstekend!)

Eerder heb ik al e.e.a. gevraagd over de Kapex 60 en over de stelvoeten. Het leek mij wijs er een apart topic van te maken, dus bij deze.

Vanwege de rotzooi die er nu nog ligt en staat kan ik nog geen nuttige foto's plaatsen. Wel een plattegrond. Rechtsboven de beoogde plek.

Werkbank_Lange_Zijde.jpg

Ik wil in de breedte ruimte sparen en had bedacht dat ik de werkbank verdeel en naar voren toe steeds een ondieper maak. Definitieve maten weet ik nog niet want ergens in het geheel moet de Kapex komen en die moet de benodigde plaatsingsruimte (diepte) hebben. Zal 50+ cm worden. Daarnaast de nodige werkruimte voor lang hout.

Initieel dacht ik aan de aanpak van Paoson zoals in dit filmpje. Hoewel ik het mooi vind, wordt het hiermee te luxe en ook te duur. Ik ga het ook anders gebruiken. Vanaf één kant, niet verrijdbaar, voor de afkortzaag, relatief smal, waarschijnlijk geen bankschroef, enz. Lijkt er dus verder niet op. Het frame van meerdere lagen multiplex sprak mij in eerste instantie wel aan.

Ik zag ook deze van Hooked on Tools Wood. Daarvan wil ik het lade-systeem graag overnemen. Ook Dennis gebruikt poten van multiplex.

Bijna iedereen zal bekend zijn met bovenstaande voorbeelden en de vele andere varianten die vindbaar zijn.

Ik denk er hard over om de bovenkant in Paulk-style te maken. Het voordeel daarvan lijkt mij dat ik er gemakkelijk gereedschap en ander spul in kan leggen om het werkblad vrij te maken. Hierover heb ik de volgende vraag. Ik zag dat Ron Paulk 10" (is ca. 254 mm) hoogte aanhoudt. Ik zou het wel met minder willen doen. Iemand een tip over wat praktisch is? (Ik denk nog na over een gatenrij-systeem (m.b.v. Parf, o.i.d.) Daarvoor heb je onder het werkblad ruimte nodig voor het plaatsen van accessoires.)
Overigens zal de stijfheid van de werkbank (die ik dus in delen denk te bouwen), hier mede van afhankelijk zijn.

Het idee was om er in Dennis-style ladekasten en kasten met open ruimtes voor koffers onder te plaatsen. Toen ik eenmaal zover was, vroeg ik mij af waarom ik er nog die poten van gelijmde lagen multiplex onder zou zetten. Want mijn idee is ook om te beginnen met een lage stijve constructie waar ik de kasten op zet. De voorkant daarvan is dan de plint zeg maar. Ongeveer zoals in dit filmpje vanaf 8 min. (Ik vermoed dat Stefani mij niet komt helpen.:rolleyes:)
Zo raakt Dennis dan gesandwicht tussen Paulk en Stefanie, zeg maar.
Wat zeggen jullie. Zo moet het toch bruikbaar worden? Zo zwaar wordt alles toch ook weer niet belast?

Een zwak punt van de meeste diy werkbanken op youtube is volgens mij dat men te optimistisch is over de overspanning tussen de poten. De constructie gaat op den duur enigszins relaxeren (verwacht ik) en dus wat doorhangen. De afstand tussen de poten mag volgens mij niet te groot worden. Soms wordt dat opgelost met relatief hoge balken (stijfheid) maar de ruimte die dat kost is dan weer niet functioneel. Het voordeel van het Paulk deel is juist dat die ook nog eens functioneel is.
Het voordeel van de aanpak á la Stefanie is volgen mij dat je alles netjes waterpas kunt brengen en dan vervolgens aan de binnenzijde hout kunt aanbrengen om op veel punten af te steunen. Eventueel over de volle lengte als de vloer vlak genoeg is. Alles kan dan bijna over de volle lengte dragen. (Ik heb andere voorbeelden gezien waarbij dat zo getoond wordt.)
Nu ben ik dus zo ver dat ik er geen stelpoten meer onder doe.

Tot zover eerst maar. Ik hoop dat jullie je een beeld kunnen vormen bij mijn krabbels. Zodra ik meer definitieve tekeningen heb van mijn plannen zal ik die plaatsen. Ondertussen zie ik met belangstelling de reacties tegemoet.

André
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.574
Gaanderen
Dat paulk ding is gewoon een soort mft werkbank. Ik weet niet hoe diep je je werkbank wil maken? Maar als je de gaten wil gebruiken voor het zagen van panelen dan moet ie behoorlijk diep worden. Je aanslag aan de achterzijde gaat eraf en aan de voorzijde ook nog een stuk voor de benchdog die je rail vast zet op de bank. Ik schat dat je zeker 15cm verliest op deze manier. Nadeel van deze gaten is dat er veel rotzooi doorheen valt. Ik had vier werktafels voorzien van dit raster. 61 cm diep. Voor mij was dit niet diep genoeg. Bank ervoor zetten was een groot probleem met zuiver uitlijnen. Werkbanken zijn op wielen en de vloer is nooit zuiver vlak. Ik ga nu de microjig zwaluwstaart gleuven in diverse werkbank maken. Op een bank boor ik enkele 20 mm gaten om toch te kunnen zagen. Ik gebruikte de gaten in de praktijk meestal om te klemmen en dat gaat met een raster van zwaluwstaartgleuven zelfs beter. Volgens mij gebruikt Hooked on wood deze microjig klemmen ook.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
@Wim Kluck: Bedankt voor de tips.

Ja (of eigenlijk nee) de werkbank wordt niet zo diep. Achteraan 60 of mogelijk 70 cm. Ik denk in eerste instantie alleen aan klemmen. Ik had wel door dat het voor panelen zagen te klein blijft. Daarover heb ik nu mijn Hammer combinatiemachine waarvoor ik dan ook zoveel mogelijk ruimte wil overhouden.

Ik sprak over het Parf product maar eigenlijk . . . als je de gaten niet gebruikt voor panelen zagen, waarvoor zou je het anders nog exact haaks willen hebben? M.a.w. dan komt het misschien niet zo precies. Zou ik toch met dogholes willen werken dan kan ik het ook 'een beetje uitmikken'.

Ik moet wat om de kosten denken maar zo als 't nu staat wil ik het werkblad en de lade fronten van zwart MDF maken (eigenlijk HDF zover ik begreep). Prima voor het Microjig MATCHFIT systeem. Ik was dat al bijna weer vergeten.

Uitlijnen zag ik ook wel als uitdaging maar dan meer voor de T-Track die ik er in wil verzinken. Daarmee wil ik stops maken voor de afkortzaag. Gewoon vlak op de tafel bedoel ik. Ik denk dat een opstaande rand met een Track op de rand met flipstops wel mooi is, maar dat het in de praktijk niet voldoende betrouwbaar, repeteer-nauwkeurig werkt. Het worden losse kasten (die ik dan wel aan elkaar wil schroeven), het is hout, de temperatuur varieert tussen zomer en winter enorm, enz. 'k weet niet. Wel een stabiele betonnen vloer!
 
  • Leuk
Waarderingen: wimmie

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Dit wordt een langdurig project. Vooral omdat ik weinig tijd heb en het op dit moment nog een enorme puinhoop in mijn werkplaats is. Ik ben bezig om een veel te ruim opgezette stelling om hout te bewaren, uit te ruimen richting een kleinere in een andere hoek. Veel en veel te veel bewaard! Je denkt altijd . . . , nou ja jullie kennen dat wel.

Ondertussen heb ik de hand kunnen leggen op enkele bladen van 25 mm dik. Ze komen van bureaus die bomproof zijn. Bovenkant van grijs dik kunststof, zeer slijtvast. (Tientallen jaren van noeste ambtenaren arbeid heeft er geen vat op gekregen.)
Onderkant is roodbruin, waarschijnlijk triplex. Wat er tussen zit is waarschijnlijk hard geperst spaanplaat. Rondom een bolle hard-taaie kunststofrand. Ik zal binnenkort een klein blad verzagen om eens te kijken wat het voorstelt. Als het effe kan maak ik daarvan de werkbladen die ik nodig heb.
Ik zal dan ook wat foto's plaatsen om een oordeel te vragen.

Ondertussen heb ik vastgesteld dat het wel duur wordt om de kasten van berkenmultiplex te maken. Ik denk aan een goedkoper soort multiplex. De kopse kanten (ook die van de planken) wil ik dan 'trimmen' met een mooie houten rand.
- Welke houtsoort leent zich daar nu het beste voor? Ik heb flink wat esdoorn liggen en ik kan tot 3 mm
schaven. Dat leek mij dus wel wat.
- Ik kan genoeg vinden (op YouTube bijv.) over de manier waarop je met een bovenfrees het teveel kunt
affrezen. Wie heeft daar ervaring mee? Gaat het in de praktijk wel zo succesvol als het altijd lijkt? Ik bedoel
dan met name de kans op splinteren.

Afgezien van de tekening, verder nog te weinig afbeeldingen. Dat zal ik later goed maken. Zo is het allemaal wel erg abstract. Op enig moment dus wat foto's van die bureaubladen die nu nog bij mij op het werk liggen.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
535
Eanske
ingoogni.nl
Naar je schets kijkend, toen ik er nog over dacht om een afkortzaag te plaatsen heb ik een werkbank daarvoor in het verlengde van de deuropening 'geprojecteerd'. Je doet de deur open en het afkorten van een 15m balk is "geen probleem" meer.

Uiteindelijk is er wel een werkbank op ongeveer die plek gekomen, maar geen afkortzaag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
535
Eanske
ingoogni.nl
@knotwilg: Fraaie werkbank heb jij gebouwd. Ik heb die aluminium profielen niet en ik heb sowieso andere (geen betere) ideeën bij de uitvoering. Ik ben benieuwd waarom je afzag van de afkortzaag.
't ging me niet om de constructie met profielen maar meer om een mogelijke plek voor een afkortzaag.

Ik heb van zo'n ding afgezien omdat het me te veel stof produceert en omdat ik geen productie draai en best af en toe wat met de hand kan doen. Een andere manier van afkorten is met een "verstek bak" voor circelzagen, iets dat je onder de werkbank hebt liggen als je het niet nodig hebt. Zoals ik het nu doe is gewoon met de invalzaag en een vastgezette geleidebalk en de lineaal.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
@knotwilg: Ok. Ik heb geen gelegenheid voor zoiets. Door de deur die linksboven op de tekening zit, moet je meteen linksaf. Bovendien zit die deur, wat ik ook bedenk, nooit ter linkerzijde van de zaag.
Ik kan uitwijken naar de tegenoverliggende zijde (links naar onder) maar ik had er andere plannen mee (linksonder zat ooit een deur, maar is nu een vaste pui).

Misschien moet ik mijn plannen heroverwegen. Als ik de andere kant kies, kan ik de zaag zover mogelijk bij de deur zetten zodat ik links een behoorlijke lengte heb. De werkbank kan dan over de volle lengte dezelfde diepte krijgen, wat het weer wat eenvoudiger maakt.

De keuze is reuze maar een beslissing is moeilijk.
 
Laatst bewerkt:

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Mijn zelf gebouwde werkbank raakt veel aspecten uit je wensenlijst als ik het lees. Die is uit mijn hoofd 80 diep, dat bevalt prima en is voor kleinere panelen die ik typisch zaag (tot 60) precies goed. Opdelen van grotere platen laat ik de houtleverancier doen of door eps platen erop te leggen en met de invalzaag grof op maat te zagen.

Het raster gebruikt ik eerlijk gezegd weinig en ik denk erover zelfs een groot gedeelte van de benchdogs te verkopen. Vooral om te klemmen is het heel handig. Ik gebruik voornamelijk de in hoogte verstelbare aanslag aan de achterzijde als ik haaks wil werken.

Door de gaten valt inderdaad veel heen, vooral schroeven. Mijn vak (paulk stijl) is ~17 hoog, lager zou ik echt niet willen. Ik gebruik dit vak wel heel veel om snel dingen aan de kant te leggen, maar heb aan de grootte (1/3 van de totale breedte) volfoende plek.

Zie ook: Bouwverslag werkbank
 

dehouthakker

Nieuw lid
30 jul 2020
10
5
Ik heb zelf veel inspiratie gehaald uit deze, maar dan zonder de achterwanden:


Verder ook even nadenken wat voor werkblad je wilt, Ikea heeft voor iets van 80 euro hele mooie lange keukenbladen van 60 cm diep, relatief goedkoop en erg sterk. Je kunt dan vanaf deze maat terugrekenen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik heb zelf veel inspiratie gehaald uit deze, maar dan zonder de achterwanden:


Verder ook even nadenken wat voor werkblad je wilt, Ikea heeft voor iets van 80 euro hele mooie lange keukenbladen van 60 cm diep, relatief goedkoop en erg sterk. Je kunt dan vanaf deze maat terugrekenen.
Ik heb voor mijn werkbank ook naar een keukenblad gekeken en dat viel om de volgende redenen af:
- 60cm was / is echt te smal voor een werkbank, je zit jezelf steeds in de weg.
- als je naar 800mm gaat wordt het meteen een stuk duurder
- het oppervlak is heel glad
- in een MPX werkblad kun je een gat boren en dat vervolgens met een kleine deuvel weer netjes repareren. Dat lukt bij een keukenblad niet.
- verbinden van twee bladen bij grotere lengtes, moet je middels die speciale verbinders doen, dat moet wel mooi uitkomen en is een "verzwakking" als je regelmatig zwaardere dingen op je werkblad hebt staan.
- verbinden van het blad met het onderstel kreeg ik niet goed opgelost


Maat van mij knutselt veel aan zijn Italiaanse "brommers" en die is daarentegen heel blij met zijn keukenblad in de werkplaats.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
@dehouthakker en @mk23: Bedankt voor het delen. Ik wil juist een ondiepe werkbank, dus een keukenwerkblad is voor mij nog wel interessant.

Ondertussen heb ik de hand weten te leggen op oude bureaubladen. D.w.z. ik kan ze ophalen wanneer ik wil. Ze zijn 25 mm dik (loeizwaar) met een een grijze bovenzijde een rode harde plastic onderkant ik weet eigenlijk niet wat voor materiaal het is. Het splaanplaat is zo hard dat er zonder ander hulpmiddel, boutjes in waren gedraaid. 'Bomproof' zeggen wij op het werk.

Afgezien van lengte en breedte (daar red ik mij wel mee), wat zeggen jullie van dit materiaal? Omdat er aan boven- en onderkant een laag kunststof zit denk ik, dat ik ook wel benchdogs en andere doghole-materialen zou kunnen gebruiken. Het gaat mij om het principe. Ik ga misschien helemaal geen dogholes plaatsen omdat de werkbankbladen nogal ondiep worden.


IMG_20230219_162207.jpgIMG_20230219_162143.jpgIMG_20230219_162134.jpgIMG_20230219_162210.jpg
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Mijn zelf gebouwde werkbank raakt veel aspecten uit je wensenlijst als ik het lees.
@teunos: Ik had jou bouwverslag nog niet gezien. Inderdaad best wat overeenkomsten.

Door de vorm van mijn werkplaats wordt de werkbank lang en relatief en ondiep. Ideaal voor een afkortzaag. Daarover had ik hierboven al vragen gesteld.
Door de ondiepte wordt de werkbank ongeschikt voor panelen zagen.

Het gaat lang duren (dat schreef ik al) en eerlijk gezegd twijfel ik aan zowat alles maar het lijkt nu de volgende kant op te gaan:
- Lang en ondiep.
- Niet verrijdbaar.
- Voor een afkortzaag.
- Bovenkant Paulk Style.
- Misschien bankschroef.
- Om er mee thuis te raken misschien
- Dogholes en / of
- T-Track en / of
- Matchfit
- Veel lades zoals Hooked on Wood
- Zoveel mogelijk gebruik van hout dat ik al heb.
- Ladefronten misschien zwart MDF.
 
  • Leuk
Waarderingen: teunos

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
@teunos: SNIP
- Lang en ondiep.
- Niet verrijdbaar.
- Voor een afkortzaag.
- Bovenkant Paulk Style.
- Misschien bankschroef.
- Om er mee thuis te raken misschien
- Dogholes en / of
- T-Track en / of
- Matchfit
- Veel lades zoals Hooked on Wood
- Zoveel mogelijk gebruik van hout dat ik al heb.
- Ladefronten misschien zwart MDF.
- afkortzaag heeft veel diepte nodig, past dat?
- zeker weten bankschroef meenemen, zou je blad moeten kunnen hebben. Zwaardere bank is dan beter
- Tracks of dogholes, leuk maar ik mis ze niet. Ik kijk wel of ik met een aantal rampamoeren mijn boorstandaard en tweede bankschroef makkelijk kan verplaatsen / vastmaken.
- je kunt nooit genoeg lades hebben.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Het lijkt alsof jij flink wat ruimte hebt. Als dat zo is, dan zou ik de werkbank en afkortzaag splitsen. Het lijkt logisch en efficiënt om 1 oppervlak voor beiden te gebruiken. Maar niets is zo vervelend als nog 1 balk moeten afkorten en er dan achter moeten komen dat je eerst 20 dingen moet verplaatsen omdat die in de weg liggen. Dat gaat vaak gebeuren als het oppervlakte van jouw werkbank ook nodig is om af te korten.

Een werkbank zou ik op wielen zetten of vrijstaand maken, zodat je er van alle kanten bij het werkstuk op de werkbank kunt. De maat kun je zelf bepalen. Je kunt er ook 2 maken die je bij elkaar zet als je meer oppervlakte nodig hebt.

Als je met dogholes wilt werken, dan is spaanplaat geen goed idee. Het spaanplaat gedeelte is niet sterk genoeg om de bench dogs goed te houden. Op termijn worden die gaten te los. Ik ben een fan van dogholes, dus zou ze zeker in de werkbank maken. Dit is de werkbank die ik heb gemaakt:

691b990c-d8ea-40cb-a548-15694d8aab95-jpeg.124979


8e1a403f-9c76-40e5-8fb4-dc3e47597181-jpeg.124980
 
  • Leuk
Waarderingen: graats en Boktor026

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Wat is toch die voorkeur voor werkbanken langs een muur? Een werkplaats dient een werkstuk. En elk werkstuk vraagt zijn eigen benadering. Voor grote werkstukken is een bank op stoelhoogte fijn. Kun het er rondom bij? Nog beter.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Niet iedereen heeft een grote werkplaats. Mijn werkplaats thuis is 2,4 meter breed. Dus de spullen staan langs de muur. Aan de muur hangen kasten, want beperkte ruimte. Het midden moet vrij blijven, want looproute naar de achtertuin. Grote dingen maakte ik vroeger op straat voor de deur. Gewoon op een paar schragen. Je moet nu eenmaal werken met wat je hebt. Wat ik zo zie op het forum, maken de meeste leden kleinere werkstukken. Die kun je prima op een werkbank aan de muur maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23 en Boktor026

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Niet iedereen heeft een grote werkplaats. Mijn werkplaats thuis is 2,4 meter breed. Dus de spullen staan langs de muur. Aan de muur hangen kasten, want beperkte ruimte. Het midden moet vrij blijven, want looproute naar de achtertuin. Grote dingen maakte ik vroeger op straat voor de deur. Gewoon op een paar schragen. Je moet nu eenmaal werken met wat je hebt. Wat ik zo zie op het forum, maken de meeste leden kleinere werkstukken. Die kun je prima op een werkbank aan de muur maken.
Mee eens. Mijn garage / werkplaats is ook nog gevuld met kussens, tuinstoelen, kasten, stuk of 10 fietsen:) En de ruimte wordt elke keer weer zwaar bevochten met mijn echtgenote.....
Kasten voor de keuken en woonkamer heb ik in de garage gemaakt, de schuifdeur heb ik achter de garage gemaakt. De kasten moesten in de avonduren en de deur kon ik overdag maken toen ik overuren moest opmaken.
Voor alles wat ik normaal aan de werkbank doe, is de opstelling bij het raam een goede plek.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Ik gebruik meestal mijn zaagtafel als werkbank. Daar kan ik langs 3 kanten bij. Je leert wel goed je werk plannen. Je zaagwerk moet klaar zijn, voordat je iets anders op je zaagmachine gaat doen.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
- afkortzaag heeft veel diepte nodig, past dat?
Kapex 60 heeft 50 cm nodig tot voorkant van voet. Dat is inderdaad niet naar mijn zin. Boven kun je lezen dat ik er al mee heb geworsteld. Naar achter toe kan de werkbank dieper zijn maar dan heb ik links van de zaag te weinig ruimte tot de wand.

Wat is toch die voorkeur voor werkbanken langs een muur? Een werkplaats dient een werkstuk. En elk werkstuk vraagt zijn eigen benadering. Voor grote werkstukken is een bank op stoelhoogte fijn. Kun het er rondom bij? Nog beter.
Tja, met meer ruimte zou ik een werkbank in het midden willen hebben. Ik moet naar de wanden en die zo efficiënt mogelijk gebruiken. (Kussen, tuinstoelen en fietsen staan er dan weer niet, gelukkig.)
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.