Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.298
3.971
Gaanderen
Inderdaad, dat was dat wat ik meen meranti houtje was, want het teak houtje was iets te klein, heb ik ook vaker eens gedaan, ook met me grotere bijl, dan zet ik ze ook extra vast met wat eiken houten duvels
Dit is precies wat ik bedoel. Je hebt de reacties al gelezen denk ik. Ik zou nog geen eens een poging doen om zo een reparatie uit te voeren. Ook ik heb een keer een dergelijke fout gemaakt, nou een fout, wel meerdere, bij het maken van een handvat voor een zaag. Staat ook op het forum 10-13 jaar geleden.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
730
175
Oss
Lijm doet wel iets en snap het idee maar zou het toch graag niet met veel kracht gebruiken.
Bijl stonden bij ons altijd in emmer met water ivm krimpen. Dus dan zal lijmnaad ook niet veel effect hebben dus zou er in dit geval niet graag mee werken.

Terwijl juiste verbindingen juist zonder Lijm bij goed gemaakt het sterkst of effectief kunnen zijn ( en het mooist ). Kijk maar bij oude meubels of verbindingen in Japan bijna kunst. Helaas neemt het stukje vakmanschap in rap tempo af

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
47
32
23
Den helder
Dit is precies wat ik bedoel. Je hebt de reacties al gelezen denk ik. Ik zou nog geen eens een poging doen om zo een reparatie uit te voeren. Ook ik heb een keer een dergelijke fout gemaakt, nou een fout, wel meerdere, bij het maken van een handvat voor een zaag. Staat ook op het forum 10-13 jaar geleden.
Okee, nou dan weet ik dat voor de volgende keer, alsnog wel bedankt voor u advies😁

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
47
32
23
Den helder
Lijm doet wel iets en snap het idee maar zou het toch graag niet met veel kracht gebruiken.
Bijl stonden bij ons altijd in emmer met water ivm krimpen. Dus dan zal lijmnaad ook niet veel effect hebben dus zou er in dit geval niet graag mee werken.

Terwijl juiste verbindingen juist zonder Lijm bij goed gemaakt het sterkst of effectief kunnen zijn ( en het mooist ). Kijk maar bij oude meubels of verbindingen in Japan bijna kunst. Helaas neemt het stukje vakmanschap in rap tempo af
Ja helaas ben ik nog niet zodanig ver in het verbindingen maken, niet dat ik dit niet zou willen leren, integendeel zelfs, alleen heb ik niet zoveel tijd om dit te kunnen doen, want ookal mag ik wel werken aan me eigen dingen op me dagbesteding, is dit alleen als het rustig is en er geen klussen zijn, want die gaan namelijk voor dat soort dingen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.