Nieuwe Hammer tafelcirkelzaag

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.180
3.056
Volgens de plaatjes van hammer zit er gewoon een inductiemotor in. Dus geen universeelmotor. Die drijft door middel van een multibelt de zaag as aan. De fabrieksdocumentatie staat gewoon op manualslib.

• Leuk
Waarderingen: rinusripsus

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.180
3.056
Je kan ook zelf je huiswerk doen natuurlijk. Ik hoefde er niet echt lang naar te zoeken. Het lijkt me een prima basismachine voor het geld. En een prima volgende stap voor iemand die nu een bouwzaag heeft.

Fugazi Furniture

Actieve deelnemer
8 jul 2021
28
22
Amsterdam
Het lijkt me dat als ik Felder bel en zij zeggen dat er een universeelmotor inzit dat ik m'n "huiswerk" wel gedaan heb. En voor de rest mag het best wel iets minder neerbuigend.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.180
3.056
Ik heb het niet over een filmpje gehad. Op manualslib kan je gewoon de documentatie die bij de machine wordt geleverd doorbladeren. Het kan makkelijk dat de persoon bij felder gewoon een inductiemotor bedoelde. Het komt geregeld voor, dat er verwarring over die omschrijvingen ontstaat.

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
53
11
Ergens in de Overbetuwe
Tuurlijk zit er gewoon een inductiemotor in. Een een flinke stationaire machine met een gietijzeren blad, en dan een pietluttig universeel-herrie-motortje erin zou wel de meest dwaze ontwerpkeuze zijn die Felder kon maken.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.180
3.056
Een universeelmotor geeft wat meer design vrijheid. En is bij gelijk vermogen over het algemeen lichter van gewicht. Vandaar populair voor gereedschap dat je mee op klus wil nemen. Maar een zaagtafel met een universeelmotor zaagt ook jaren zonder problemen.

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
53
11
Ergens in de Overbetuwe
Een universeelmotor geeft wat meer design vrijheid. En is bij gelijk vermogen over het algemeen lichter van gewicht. Vandaar populair voor gereedschap dat je mee op klus wil nemen. Maar een zaagtafel met een universeelmotor zaagt ook jaren zonder problemen.
Eens dat een universeelmotor niet per definitie iets slechts is,
Maar wat je zegt is precies het argument waarom die motor niet in deze machine thuishoort.
De inductiemotor weliswaar groter en zwaarder (geen probleem in een grote zaagtafel), maar is daartegenover robuuster en zo eenvoudig in ontwerp (geen ac/dc conversie) dat het praktisch gezien niet stuk kan gaan.

Maar ook geluid (al zal de een hier maling aan hebben en de ander niet) is m.i. een argument. Natuurlijk kun je dit betwisten door te zeggen dat elke zaagmachine herrie maakt zodra het zaagblad in aanraking komt met het hout. Maar dat je überhaupt het verschil tussen wel/niet zagen kunt horen vind ik (persoonlijk) wel een voordeel van een stille motor.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.180
3.056
Ik weet niet precies wat je met ac/dc conversie bedoelt. Als je zoals bij deze machine een enkel fase motor hebt, dan loopt een universeelmotor mooier rond. Met een mooi constant koppel. Een universeelmotor heeft koolborstels die je af en toe moet vervangen, maar de inductiemotor heeft weer een of twee condensators die af en toe vervangen moeten worden. Maar voor deze zaagmachine is het goedkoper om een standaard inductie motor uit het rek te trekken.

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
53
11
Ergens in de Overbetuwe
Je hebt gelijk, ik zat mis met die AC/DC conversie. Universeelmotoren draaien gewoon op wisselstroom.
Hoe bedoel je trouwens dat een universeelmotor mooier rond draait? inductie 1 fase draait - eens op gang - toch ook mooi rond?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.