nieuwe excenterschuurmachine.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.440
2.723
Ik ken schuurgaas eigenlijk alleen voor het schuren van gips. Het lijkt me geen product om snel veel hout te verwijderen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.961
2.720
Gaanderen
Een bandschuurmachine vereist veel meer kunde om een vlak resultaat te krijgen dan een excenter. Chevy66 ik vind abralon schuurgaas perfect werken op hout. In het bijzonder vettige soorten. Heb een stuk olijf liggen wat ik met gewoon papier niet geschuurd krijg. Zit meteen vol. Standaard pak ik gewoon schuurpapier.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.440
2.723
Er lopen volgens mij wat dingen door elkaar. Ik zoek geen vervanger voor mijn bandschuurmachine. Ik heb gewoon een nieuw excenterschuurmachientje besteld ter vervanging van mijn huidige machientje. Een simpel machientje dat goed met een hand is te hanteren. Geschikt voor 125mm schuurvellen. Daar heb ik er nog een paar honderd van. Ik heb de afgelopen 40 jaar dat formaat nooit als een gemis gevoeld, dus die gaan we gewoon op maken. Als zo'n schuurvelletje vol loopt, doe ik er gewoon een nieuwe op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.440
2.723
Wat ben ik nu wijzer geworden? Dat zo'n velletje een euro per stuk kost? Dat je er ook nog een extra tussenzooltje voor nodig hebt? Waarom zou ik zo veel geld uitgeven om een beetje te schuren?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.440
2.723
Ik heb geen positieve ervaringen met het huidige dewalt. Dus die producten koop ik dan gelijk nooit meer. Ik denk dat machines in de prijsklasse 2 tot 3 honderd euro de basic profi machines zijn. De lidl verkoopt een excenter machine voor 5 tientjes, maar dat lijkt me geen upgrade van wat ik al heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.315
583
Eanske
ingoogni.nl
Heiko Rech heeft een heel aantal filmpjes over schuuren en schuurpapier/net. (voor wie het Duits machtig is)

De heel erg korte samenvatting, er zijn drie dingen van belang, de groote van de korrel (hoe fijn het schuurt), het materiaal van de korrel (de standtijd) en hoe snel het stof weg kan (hoe goed het schuurt).

Liggen de korrels heel dicht op elkaar dan schuurt het amper, het stof kan niet weg, maar ook komen de punten van de korrel amper boven het bindmiddel uit.

Liggen de korrels "ver" uit elkaar dan schuurt het goed. Het moeilijke (dus dure) is om de verdeling van korrels op het papier te sturen. Dat gaat op een net structuur als bijna vanzelf en het net met het relatie grote open oppervlak geeft veel ruimte om het stof af te voeren. Dat schuurt dus goed.

De vraag is nu hoe veel langer doe je met een net en hoe veel sneller schuur je er mee? Kosten/baten analyse?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.440
2.723
Mijn vraag ging volgens mij over de aanschaf van een middenklasse125mm excenter schuurmachine. Niet over 150mm schuurmachines die meer dan het dubbele kosten en niet over het beste schuurpapier. Of de discussie of je beter schuurgaas, of schuurpapier kan gebruiken. Jij noemt het vooroordelen, maar ik heb nog geen duidelijk antwoord vernomen, over waarom ik over zou moeten gaan naar veel duurdere schuurmaterialen, terwijl ik nog een paar honderd schuurschijven heb, die voor mij prima voldoen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.943
856
Oss
Ik vind dat iedereen maar voor zichzelf moet beoordelen wat het best voor hem werkt.
Als ik nog zoveel schuurschijven had liggen ging ik zeker ook niet over op schuurgaas.
Met zoveel schijven kun je wat vaker een nieuwe nemen:p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.