nieuwe excenterschuurmachine.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.415
2.716
Is het mogelijk om weer terug te keren naar de schuurmachines waar de vraag over gesteld werd? Die deros zal best een prima machine zijn, maar voor die prijs wil ik er 2.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.853
788
Enschede, Twente
Is het mogelijk om weer terug te keren naar de schuurmachines waar de vraag over gesteld werd? Die deros zal best een prima machine zijn, maar voor die prijs wil ik er 2.
Lijkt me zinnig. Wel goed om te weten: de machines waarmee dit topic begon kosten ronden de 260 tot 270 euro (dat zijn tenminste de prijzen die ik gevonden heb). Met deze info hebben reageerders een referentiekader.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.853
788
Enschede, Twente
Een zoektochtje mijnerzijds (toch al te vroeg wakker…) levert een complicatie op: de vermelde Flex en Rupes zijn nou net de enige machines met zo'n filter eraan. Daarvoor zijn dus geen alternatieven te vinden.

Als de specificatie uitgebreid wordt met de mogelijkheid van een stofzak, dan komen we uit op de bekende merken: Milwaukee ROS 125 E van circa 188 euro, de Makita die hier al voorbij gekomen is, de Metabo SXE425 van 199 euro en de Bosch Blauw GEX 34-125 van ongeveer 230 euro.

De eerstvolgende mogelijkheden liggen qua prijs veel hoger dan 270 euro.

AANVULLING: Ik vond bij Amazon nog een machine met filter, maar die ligt qua prijs zo extreem laag dat ik betwijfel of het wat kan zijn. Hoewel je voor het budget er wel 6 van dit model (WORKPRO) kunt kopen:

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: elzenmaa

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
77
19
Bosch Professional GEX 125-1 AE Excentrische schuurmachine - 250W - 125mm

misschien is dit wat, zelf heb ik hem niet maar blauwe bosch in niet slecht.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.134
1.783
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik heb er nooit een stofzuiger aan, dus die hoef ik niet in te schakelen. Ik schuur er ook zelden verf mee, meestal even de ribbels die de vandiktebank op het hout achter laat. Die metabo van jouw is ook geen 125mm met 2mm slag denk ik? En ook een stuk duurder, dan wat ik wil uitgeven.
Komen die ribbels van een metalen aandrukrol? Op een Bauerle kun je die met schroefjes instellen, zodat je minder tot geen ribbels krijgt.
Ik ben niet zo'n fan van 125 mm schuurmachines, heb liever een 150 mm, is dat voor jou ook een overweging? Eentje met 5 mm schuuruitslag geen een prachtig schuurresultaat en werkt een stuk sneller dan een 125 mm met 2 mm.

jaap
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.415
2.716
Die ribbels krijg je gewoon met schaven. En ik heb ook altijd een aan en uitloopstukje die net iets dieper liggen. Als ik snel wil schuren gebruik ik mijn bandschuurmachine. Ik heb nog een heleboel 125mm schuurschijven en ik zie voor het werk dat ik er mee doe, geen voordeel in een 150mm machine met een grotere slag.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
874
186
Ik zou zelf geen excentrische meer kopen, maar is een Makita iets voor je? BO5041K bijvoorbeeld.
Zelf gebruik ik voornamelijk de 9046, dat is in ieder geval een prima kwaliteit machine maar geen excentrische.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.415
2.716
Die 9046 heb ik toevallig wel eens mee gewerkt. Dat is een prima machine om containers mee te schuren. Je moet hem met 2 handen vast houden en hij is zo zwaar, dat je hem aan een balanser moet hangen als je uit de zij schuurt. Maar hij neemt zeer agressief af. Dat wel. De 5041 vindt ik te hoog om prettig met een hand mee te schuren.
 

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
120
25
Breda
Je hebt ook nog diverse Mirka clones, bijvoorbeeld de Maxxt R7303. De schuurzool is wel 150mm, maar volgens mij heb je daar ook een 125mm zool voor. Je hebt 2 versies, 2,5mm uitslag en 5mm uitslag. Heb er geen ervaring mee, maar voldoende reviews op YT.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
874
186
Die 9046 heb ik toevallig wel eens mee gewerkt. Dat is een prima machine om containers mee te schuren. Je moet hem met 2 handen vast houden en hij is zo zwaar, dat je hem aan een balanser moet hangen als je uit de zij schuurt. Maar hij neemt zeer agressief af. Dat wel. De 5041 vindt ik te hoog om prettig met een hand mee te schuren.
Valt wel mee hoor, prima palmschuurmachine voor liggend plaatmateriaal maar staand inderdaad wel even met 2 handen werken. Maar de afname en het oppervlak is zo groot dat je snel klaar bent, en het werk is heel erg glad. Grootste nadelen zijn het korte snoer en de papieren opvangzak. Vooral dat laatste slaat nergens op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.